Hoestende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:33

Al zo lang ik me kan herinneren hoest mijn pony. Dit komt door een aantal allergiën (stof allergie, pollen allergie en hooi koorts)

Helaas wordt het dit jaar erger..

Eind juli een bronchoscopie gedaan, deze was tot grote verbazing van mezelf en de dierenarts helemaal prima. Alles was mooi roze en rustig. Wel zagen we dat hij een halve luchtpijp heeft (dit komt veel voor bij shetlanders) Maar verder was allemaal helemaal prima

Na een erg vervelende zomer (voor hem) met veel hoesten leek het eindelijk weer beter te gaan, en kon ik rustig aan weer aan de slag met hem.

Tot een paar weken terug. Ontzettend erg hoesten, zowel stilstaand als in beweging. Regelmatig wat wit snot. Medicijnen voor gehad, ging wat beter maar over ging het niet..

Inmiddels gaat het gelukkig al wat beter, hoest een heel stuk minder. Maar hoest nog wel.. Stilstaand gelukkig niet veel meer, maar zodra ik wat met hem wil gaan doen is het weer heel erg. Na een aantal hoestende rondjes stap gaat dat daarna weer hoestvrij. Zodra hij gaat draven begint het weer. (aan de longeerlijn uiteraard..) Van alles geprobeerd, door gaan zodat het misschien los komt, rust geven zodat het kan herstellen. Maar niets lijkt te werken.

Allerlei poedertjes, olieën, druppels geprobeerd, maar het maakt allemaal weinig tot geen verschil.

Het is rot, want hij wil zo graag werken, maar z'n lichaam staat het niet toe..
Regelmatig gaat ie lekker rennen, springen en gek doen in het land of in de bak, gevolgd door een nare hoest partij, erg sneu.. :(

Hij staat dagelijks van 8-8 buiten, gaat daarna in een buiten stal met verharde uitloop. Haal dagelijks stof/spinnenwebben weg uit z'n stal (dit deed ik al vanwege z'n allergieën)

Ben bang dat hij al met pensioen moet, en z'n allergieën hem teveel zijn geworden en hij nooit meer zal herstellen..

Toch hoop ik hier misschien de gouden tip te vinden, zodat hij misschien weer wat opknapt of toch iets zal verbeteren. Alle beetjes helpen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:54

Niet meer in die stal zetten.
Echt, doe dat en dat helpt enorm,

Die van mij was ook echt heel benauwd, alles geprobeerd.
Maar pas toen hij 24/7 buiten kwam te staan knapte hij op.
Mijn pony is 24 en best een watje,maar sinds hij buiten blijft is hij kwa gezondheid echt enorm opgeknapt.
Er word nog zelden gehoeet en dan alleen als we een droge zomer hebben
En die heeft ook hooikoorts, zomereczeem, echt mega veel kwaaltjes

En ik vind zwarte kummelolie heel geschikt voor paarden met luchtweg aandoeningen.
Maar belangrijkste is echt naar buiten en buiten laten.
En voordroogkuil of kuil gaan voerrn, daar zitten andere schimmels in dan in hooi en daar reageren ze ook vaak beter op

mandyvelden

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:58

een vraagje: heeft je pony ook ademhaling problemen?
ademt hij te snel voor zijn doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:02

krijgt je pony hooi?Word dat geweekt?

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:22

Mijn jongste pony heeft ook tijdje gehoest. Tijdje ventipulmin siroop van de da gegeven ging toen beter alleen na week begon ze weer dus weer gegeven. Nu is ze er een poos van af. 1 x was ze weer aan hoesten en toen ben ik honing over haar eten gaan geven en nu hoest ze gwn niet meer. Geef elke dag 2 eetlepels honing over haar eten.

Honing heeft van zich zelf een soort antibiotica :)

Mijn ponytje kan niet tegen mindere kwaliteit kuilvoer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:34

Nou, mindere kwaliteit kuilvoer geef je ook niet aan je dier toch?
Goed voer met goede kwaliteit is erg belangrijk

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:40

ik heb ooit iets gelezen over honing en groene thee zakjes? maar ik weet niet of het helpt want zelf nog nooit geprobeerd.
honing over eten en groene thee door water

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 00:34

@ellepel - geprobeerd, elke zomer weer.. Maar hij is het daar absoluut niet mee eens :') Meneer gaat hoe dan ook naar stal, of ik hem nou binnen zet of niet.. (dan doet ie t zelf wel) Vandaar dat ik zo blij was met mn stal met uitloop (waar die gelukkig zelf contenu al gaat staan, in de stal zelf gaat ie alleen als t echt heel slecht weer is)

@mandyvelden - nee hij ademt normaal. Na een flinke hoestbui wat sneller, maar dit is heel snel weer normaal. Ook als ie raar heeft gedaan in t land of de bak is hij zo weer op adem.

@Geerke - ja dat krijgt hij :)

@Kimmiee_d - hij krijgt uiteraard goede kwaliteit hooi! Ventipulmin heeft ie al ontelbare keren gehad.. Scheelt soms wat, soms ook niks.. Honing heb ik ook een paar weken geprobeerd, zonder resultaat helaas.

@Besen - groene thee heb ik nog nooit iets over gehoord? Is even googlen :P

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 04:20

Mijn D-pony heeft ook zulke gevoelige luchtwegen, het enige wat op dit moment echt werkt is hooi weken of stomen. We hebben alles geprobeerd van verpakt hooi tot goeie kwaliteit kuil, maar als we het niet nat maken heeft hij toch last.

Hij staat trouwens ook op een stal met uitloop, maar nadat hij vorig jaar een longontsteking gekregen heeft bovenop zijn allergie hebben we beslist om de stal niet meer op te strooien. Hij staat nu op een soort rubbertegel en de hoest is volledig onder controle.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:08

Hooi stomen heb ik ook naar gekeken (nat hooi is hij nog altijd geen fan van...) maar zo'n stoom apparaat is zo ontzettend duur,,,

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:16

Stoomapparaat is vrij voordelig zelf te maken met een behangafstomer en een grote ton met deksel