Voer jaarling quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Voer jaarling quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 10:20

Hoi,

Binnenkort komt mijn jaarling quarter hengst richting huis. Ik ga zowieso nog navragen bij de fokker wat hij nu krijgt qua brok. Maar hij naar alle waarschijnlijk ergens heen waar ik sowieso mijn eigen voer mag bepalen.

In de zomer zal hij op de wei komen te staan, maar winter zal of paddock worden of wei (ben nog zoekende naar een plekje) Hij zal dan voldoende ruwvoer krijgen.

Nu is mijn vraag wat geven jullie je quarter jaarlingen? Of wat kunnen jullie mijn adviseren om te voeren?

groetjes melanie

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:01

Voldoende ruwvoer en indien nodig een vit/min korrel...
Zou er zeker niet kilo's in gaan stoppen

troi

Re: Voer jaarling quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:36

Quarters zijn van nature gevoelig voor suiker. Ik raad dus aan onm te kijken naar een voer dat laag is in suiker. Zetmeel, dat als het niet gebruikt wordt omgezet in suiker, is ook iets waar je op moet letten. Dit hoeft niet perse super laag te zijn, immers het is ook brandstof en jaarlingen hebben wel echt brandstof nodig om te groeien, maar heel hoog wil je ook niet.

Laag in suiker betekent dat vrijwel alle soorten bix afvallen, afgezien van een paar uitzonderlijke zitten die allemaal op 5/8% suiker en dat is erg hoog. Dan blijven de muesli's over. Een flink deel daarvan zit ook hoog in suiker, dat voel je ook als plakkerigheid als je je hand erdoor haalt, maar niet allemaal. Via de site www.voervergelijk.nl kun je van erg veel soorten voer bekijken wat de gehalte aan suiker en zetmeel zijn. Met deze criteria in het achterhoofd, muesli minder dan 4% suiker maar wel hoog in vitaminen en mineralen (heel belangrijk!) blijft er nog behoorlijk wat keuze over.

Als volgende stap zou ik gaan voor gemak, voer dat te halen is bij een voerleverancier in de buurt is nu eenmaal veel gemakkelijker dan voer dat van ver komt. Welke merken kan deze leveren? Ik wil best met je meedenken welke voer dan geschikt kan zijn.

Overigens heeft Sonja_vr zeker gelijk in dat een simpele vit/min korrel ook erg goed kan werken als je paard genoeg calorieën haalt uit zijn ruwvoer (onbeperkt is wel aan te raden overigens!). Mijn jaarling quarter destijds redde het de winter niet op enkel een vit/min korrel, die werd echt heel ribbig, maar wellicht de jouwe wel.