Mijn paard reageerde al enige tijd heftig op haar rug, op de plek waar het zadel ligt wanneer ik deze plek aanraakte, of zélfs alleen maar me hand erop legde.
(Lees: rillen, bijten, schudden)
Tijdje geleden met DA overlegd, moesten we even aankijken of het eventueel met een osteo-behandeling over zou gaan. Dit ging het niet...
Maar, na 4 maanden dat mijn paard met vakantie is geweest vanwege dat ik in het gips zat wilde ik er afgelopen week weer even op. Gewoon lekker stappen, en klein stukje draven.
Ze begon onder het zadel ineens haar hoofd in de lucht te doen, en te kantelen.
Eerst dacht ik dat het door het zadel kwam, zadelmaker komt 16 oktober.
Maar toch wilde ik er zeker van zijn om eventuele dingen van de rug uit te sluiten.
Dus uiteindelijk in overleg met de DA eens een röntgenfoto gemaakt.
Er was gelukkig niet veel op te zien.
Wel bij de doornuitsteeksels van twee wervels
De wittere zone die je op de doornuitsteeksels van twee wervels kunt zien noemen we (rand)sclerose.
Hier is een dichtere concentratie kalk aanwezig. De oorzaak hiervan kan mogelijk irritatie in die regio zijn.

Hierdoor verklaart het waarom ze wat moeilijker ontspant/ nageeft.
Waardoor ze het moeilijk vind om te ontspannen/ na te geven.
Wat we hieraan kunnen doen is;
Rijden met een dikkere pad, zodat de druk van het zadel goed verdeeld word.
Supplementen oa souplesse gaan bijvoeren.
Mocht het over een maand 2 a 3 niets veranderd zijn, dan willen ze verder gaan kijken met een echo voor eventuele "beschadigingen" aan de banden/pezen. Dit is nog niet gelijk gebeurt, aangezien ze er al langer mee loopt, en het dus bijna chronisch is geworden.
Dit is voor mij geheel nieuw,
hebben jullie ervaringen met sclerose?
*Mocht dit verkeerd staan, sorry daarvor, dan mag het verplaatst worden!*