Ervaringen met Sclerose, zijn er eventueel supplementen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Ervaringen met Sclerose, zijn er eventueel supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 18:19

Hoi Allemaal,

Mijn paard reageerde al enige tijd heftig op haar rug, op de plek waar het zadel ligt wanneer ik deze plek aanraakte, of zélfs alleen maar me hand erop legde.
(Lees: rillen, bijten, schudden)

Tijdje geleden met DA overlegd, moesten we even aankijken of het eventueel met een osteo-behandeling over zou gaan. Dit ging het niet...

Maar, na 4 maanden dat mijn paard met vakantie is geweest vanwege dat ik in het gips zat wilde ik er afgelopen week weer even op. Gewoon lekker stappen, en klein stukje draven.
Ze begon onder het zadel ineens haar hoofd in de lucht te doen, en te kantelen.
Eerst dacht ik dat het door het zadel kwam, zadelmaker komt 16 oktober.
Maar toch wilde ik er zeker van zijn om eventuele dingen van de rug uit te sluiten.

Dus uiteindelijk in overleg met de DA eens een röntgenfoto gemaakt.
Er was gelukkig niet veel op te zien.

Wel bij de doornuitsteeksels van twee wervels
De wittere zone die je op de doornuitsteeksels van twee wervels kunt zien noemen we (rand)sclerose.
Hier is een dichtere concentratie kalk aanwezig. De oorzaak hiervan kan mogelijk irritatie in die regio zijn.

Afbeelding

Hierdoor verklaart het waarom ze wat moeilijker ontspant/ nageeft.
Waardoor ze het moeilijk vind om te ontspannen/ na te geven.

Wat we hieraan kunnen doen is;
Rijden met een dikkere pad, zodat de druk van het zadel goed verdeeld word.
Supplementen oa souplesse gaan bijvoeren.
Mocht het over een maand 2 a 3 niets veranderd zijn, dan willen ze verder gaan kijken met een echo voor eventuele "beschadigingen" aan de banden/pezen. Dit is nog niet gelijk gebeurt, aangezien ze er al langer mee loopt, en het dus bijna chronisch is geworden.

Dit is voor mij geheel nieuw,
hebben jullie ervaringen met sclerose?

*Mocht dit verkeerd staan, sorry daarvor, dan mag het verplaatst worden!*

Babootje

Re: Ervaringen met Sclerose, zijn er eventueel supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:27

Tja, dit is een "begin" van "kissing spines". De oplossing is rijtechisch. Buikspieren trainen en rugspieren verlengen. Longeren met bijzet, daarna belasten en als het gevoelig blijft (en er dus nog een onsteking zit) mogelijk inspuiten. Dressuurmatig trainen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 19:40

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:01

Dan heb je er wel erg lang over gedaan om er een x iemand na te laten kijken. :7

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:09

Er is eerder al na gekeken, maar toen was er nog geen aanleiding voor eventuele foto's.
En bovendien was ze toen nog niet van mij, en dus had ik er imo (nog) niks over te zeggen.
Het paard geeft niet zo snel aan wanneer ze pijn heeft oid, dus onder het zadel begon ze pas afgelopen week iets te vertonen. Ze deed alles netjes braaf als er iets van haar gevraagd was. Dus in die zin, tja, misschien is het te laat, maar beter te laat als nooit zeggen ze wel eens. Dat weet ik zelf ook wel.
Als je voor de rest er niets zinnigs over te zeggen hebt, dan deze reactie.... Sorry dat ik het zeg.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:19

xx_Lyzet schreef:
Er is eerder al na gekeken, maar toen was er nog geen aanleiding voor eventuele foto's.
En bovendien was ze toen nog niet van mij, en dus had ik er imo (nog) niks over te zeggen.
Het paard geeft niet zo snel aan wanneer ze pijn heeft oid, dus onder het zadel begon ze pas afgelopen week iets te vertonen. Ze deed alles netjes braaf als er iets van haar gevraagd was. Dus in die zin, tja, misschien is het te laat, maar beter te laat als nooit zeggen ze wel eens. Dat weet ik zelf ook wel.
Als je voor de rest er niets zinnigs over te zeggen hebt, dan deze reactie.... Sorry dat ik het zeg.

Dan moet je miss zelf duidelijker zijn in je OP..
Lees maar eens terug.
Een paard wat last heeft en zeker in dit geval moet je het al eerder gemerkt hebben.

Je controleert toch elke dag je paard met borstelen en of alles nog wel werkt voordat je er op stapt.?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:22

Dus als ik het goed begrijp heb je een paard gekocht, waar van je wist dat hij rugproblemen had. Waarom heb je hem bij aankoop dan niet op de foto gezet.?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:17

Allereerst: naar dat het bij jouw paard geconstateerd is. Klopt het dat het net na de schoft is, precies waar de boom van je zadel zit?

Ik zou om te beginnen een hele goede zadelmaker laten komen om te zien of je zadel wel geschikt is voor jouw paard. De kans is groot, zeker na een rustperiode van 3-4 maanden dat je zadel echt niet meer goed ligt als het daarvoor wel goed lag. Dit kan je niet echt oplossen met een dikkere pad, ik vrees zelfs dat je daar de boom van het zadel eerder mee versmalt, waardoor het probleem alleen maar erger gaat worden.

Verder moet je eens kijken of je paard de rugspieren wel ontspant, bij die van mij was alles helemaal strak gespannen, zelfs in haar hals, haar billen en haar benen toen bij haar KS was geconstateerd 2 jaar geleden. Inmiddels is dat helemaal over, maar dat heeft wel een lange weg gehad en nog steeds pas ik erg op met wat ik met haar doe.

Een topic dat gaat over een paard dat ontspannen met ruggebruik en gebruik van buikspieren gaat is dit: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling . Aardig wat lees- en kijkvoer, maar wel heel interessant!

Qua supplementen gaf ik die van mij zo'n anderhalf jaar het volgende bij: magnesium, gelatinaat van PrimeVal en van Equiline de basic. Na een "heftige" inspanning sprayde ik haar rug in met rugspray van de Groene Os. Deze zomer heeft ze zonder supplementen goed gelopen, nu ben ik sinds een week of drie weer met magnesium aan de gang omdat ze nogal schrikkerig werd ineens. Haar rug spray ik nu weer af en toe in, vooral vanwege het wisselende weer van de laatste tijd.
Ik heb ook een magneetveldtherapiedek, maar dat heb ik eerlijk gezegd maar een paar keer gebruikt, ik vond het nogal een gedoe en ik had niet het idee dat het op dat moment veel deed. Ik zet haar wel snel onder een dek en zorg ervoor dat ze haar rugspieren niet teveel zal verkrampen door koude of regen.

Na de diagnose van de KS heb ik eerst een paar weken gelongeerd met een chambon voordat ik er weer opgegaan ben. Daarna om en om gelongeerd en gereden, nu rijd ik nog steeds maximaal vier keer per week, het liefst met een dag vrij ertussen, waarbij ze wel zo'n 12-13 uur op het land loopt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 23:03

Jet schreef:
Allereerst: naar dat het bij jouw paard geconstateerd is. Klopt het dat het net na de schoft is, precies waar de boom van je zadel zit?

Ik zou om te beginnen een hele goede zadelmaker laten komen om te zien of je zadel wel geschikt is voor jouw paard. De kans is groot, zeker na een rustperiode van 3-4 maanden dat je zadel echt niet meer goed ligt als het daarvoor wel goed lag. Dit kan je niet echt oplossen met een dikkere pad, ik vrees zelfs dat je daar de boom van het zadel eerder mee versmalt, waardoor het probleem alleen maar erger gaat worden.

Verder moet je eens kijken of je paard de rugspieren wel ontspant, bij die van mij was alles helemaal strak gespannen, zelfs in haar hals, haar billen en haar benen toen bij haar KS was geconstateerd 2 jaar geleden. Inmiddels is dat helemaal over, maar dat heeft wel een lange weg gehad en nog steeds pas ik erg op met wat ik met haar doe.

Een topic dat gaat over een paard dat ontspannen met ruggebruik en gebruik van buikspieren gaat is dit: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling . Aardig wat lees- en kijkvoer, maar wel heel interessant!

Qua supplementen gaf ik die van mij zo'n anderhalf jaar het volgende bij: magnesium, gelatinaat van PrimeVal en van Equiline de basic. Na een "heftige" inspanning sprayde ik haar rug in met rugspray van de Groene Os. Deze zomer heeft ze zonder supplementen goed gelopen, nu ben ik sinds een week of drie weer met magnesium aan de gang omdat ze nogal schrikkerig werd ineens. Haar rug spray ik nu weer af en toe in, vooral vanwege het wisselende weer van de laatste tijd.
Ik heb ook een magneetveldtherapiedek, maar dat heb ik eerlijk gezegd maar een paar keer gebruikt, ik vond het nogal een gedoe en ik had niet het idee dat het op dat moment veel deed. Ik zet haar wel snel onder een dek en zorg ervoor dat ze haar rugspieren niet teveel zal verkrampen door koude of regen.

Na de diagnose van de KS heb ik eerst een paar weken gelongeerd met een chambon voordat ik er weer opgegaan ben. Daarna om en om gelongeerd en gereden, nu rijd ik nog steeds maximaal vier keer per week, het liefst met een dag vrij ertussen, waarbij ze wel zo'n 12-13 uur op het land loopt.

Dank je wel! Ik ga van het weekeend het topic eens rustig op het gemakje door lezen! Ik moet eerlijk toegeven dat het allemaal voor nu te veel wordt, en het beste voor mijn merrie wil doen wat mogelijk is. Maar voor mij is dit ook nieuw! :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:09

Omdat je pony lang "vakantie" heeft gehad, heb je misschien gedacht dat de klachten met rust wel over zouden gaan. Maar met KS achtige klachten is rust juist slecht omdat de spieren die jou moeten dragen er dan af gaan. De klachten verergeren dan ipv dat ze minder worden.
Voordat je er weer op gaat kun je het beste eerst een poosje longeren (met een bijzet zoals een chambon of een longeerhulp), zodat hij zijn buikspieren aantrekt zn rugspieren weer wat langer maakt. Als de pijnklacht niet verdwijnen is inspuiten van een ontstekingsremmer vaak de beste remedie. Als je weer kunt rijden, zorg ervoor dat je hem (de spieren) goed dressuurmatig bijhoudt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:12

Als ik de plaats van de aangedane doornuitsteeksels goed heb ingeschat denk ik dat een longeerhulp niet helemaal een fijn hulpmiddel is in dit geval, omdat die precies over die doornuitsteeksels gaat. Als ik het mis heb en de plek zit verder naar achteren zou he eventueel wel kunnen, maar het fijne van een chambon is dat hij evengoed zijn neus voor de loodlijn kan houden en dat is met een longeerhulp lastiger naar mijn idee. De chambon geeft ook nog ( wat) druk achter de oren en werkt daardoor toch heel anders op het paardenhoofd in.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:34

Ik ga eens even googlen op chambon, ik ken dit namelijk niet, of nouja in de zin dat ik er nooit van gehoord heb.
We longeren dus gewoon met pessoa, óf met longeerhulp wat tussen haar voorbenen aan het bit wordt vast gemaakt.
Verder heeft ze hier totaal geen enkel reactie op gegeven.

En even op terug te komen, of ik het ooit gemerkt heb met poetsen?
Nee, met poetsen reageert ze er totaal juist niet op.
Echt wanneer ik er met mijn blote hand op haar rug leg begint ze reactie te geven, en dit is ook niet iedere keer.

Vanochtend dan gereden, met een dikkere pad uiteraard. Bij het opzadelen geen probleem, nergens geen reactie op. Wel gaf ze na het rijden met afzadelen iets reactie erop. En zelfs onder het rijden hartstikke vrolijk, netjes en braaf! Dit dus in tegen stelling tot afgelopen week.

Het blijft altijd goochelen, en gissen, het was zoooveel makkelijker geweest als ze eens kon praten!
Deze week wil ik haar wel in beweging houden met longeren, zolang ik haar niet onbewust meer belast dan dat noodzakelijk is. Ik longeer dus altijd met een longeersingel ook, en zelfs dan geeft ze geen reactie aan wanneer ik hem opleg.

Babootje schreef:
Omdat je pony lang "vakantie" heeft gehad, heb je misschien gedacht dat de klachten met rust wel over zouden gaan. Maar met KS achtige klachten is rust juist slecht omdat de spieren die jou moeten dragen er dan af gaan. De klachten verergeren dan ipv dat ze minder worden.
Voordat je er weer op gaat kun je het beste eerst een poosje longeren (met een bijzet zoals een chambon of een longeerhulp), zodat hij zijn buikspieren aantrekt zn rugspieren weer wat langer maakt. Als de pijnklacht niet verdwijnen is inspuiten van een ontstekingsremmer vaak de beste remedie. Als je weer kunt rijden, zorg ervoor dat je hem (de spieren) goed dressuurmatig bijhoudt.

Dit is zeker waar. Doordat ik gedacht heb dat het wel over zou gaan, wánt even een "vakantie" wat dus niet in de planning zat, ze wel lekker even rust krijgt. We hebben wel gewoon gepoetst hoor, meer kon ik echter niet doen met een voet in het gips. Maar dus geen reacties bij het poetsen. Eigenlijk bedoel je met jou bericht, dat ik het beste met haar dagelijks beweging moet blijven geven/ aan de slag moet blijven gaan, begrijp ik je dan goed??
Dierenarts heeft het inderdaad over gehad voor ontstekingsremmers, maar hij wilde toch 2 maanden geven of het zou gaan verminderen, en raadde ons dus voor 2 maanden even rijtechnisch op te lossen, eventueel iets van souplesse supplementen oid. Dus buiten dit topic om, ben ik heel veel op internet aan het opzoeken.
Alleen kom ik bij veel dingen uit op: "Multiple Sclerose"

En ja, ik ben me er van bewust dat we het nu te laat hebben laten onderzoeken. Voor mij is dit geheel nieuw en dus ook veel aan het onderzoeken hoe of wat. Maar ik heb gewoon een pony wat sowieso een hoge pijngrens heeft en weinig iets aangeeft.

Vorige maand had ze voor de aller eerste keer een reactie gegeven op de enting.
Alleen kwam de koorts 2 dagen later pas, wat de dierenarts gek vond, want 9 vd 10 keer zouden ze óf dezelfde dag óf de dag erna reactie moeten geven. Maar nee, zij laat het echt zien wanneer ze 39,7 had! :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:28

Hoewel ik hier geen Kissing Spines zie, tussen de afzonderlijke doornuitsteeksels zit voldoende ruimte, worden veel van jou vragen wel beantwoord in het KS topic:
[MD] Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Gezien de plek van de aangedane wervels zou ik inderdaad je zadel eens goed laten controleren.
Een zadel moet gewoon goed passen een dikke pad zou alleen als tijdelijke oplossing een optie kunnen zijn. Nu is dat bij jouw pony niet zo gek, lang stilgestaan en moet nog spieren opbouwen, maar dan wel nadat e.e.a. eerst door een goede zadelpasser gecontroleerd is.
Ben je eenmaal weer aan het werk met je pony dan is het zaak om vaak de ligging van je zadel te laten checken omdat door het werken je pony spieren gaat opbouwen en dus weer verandert in de rug.

Verder zou ik de rug in ieder geval lekker warm houden, dus deken op vooral bij regen, sneeuw etc, niet nat laten worden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 17:02

tiwi1969 schreef:
Hoewel ik hier geen Kissing Spines zie, tussen de afzonderlijke doornuitsteeksels zit voldoende ruimte, worden veel van jou vragen wel beantwoord in het KS topic:
[MD] Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Gezien de plek van de aangedane wervels zou ik inderdaad je zadel eens goed laten controleren.
Een zadel moet gewoon goed passen een dikke pad zou alleen als tijdelijke oplossing een optie kunnen zijn. Nu is dat bij jouw pony niet zo gek, lang stilgestaan en moet nog spieren opbouwen, maar dan wel nadat e.e.a. eerst door een goede zadelpasser gecontroleerd is.
Ben je eenmaal weer aan het werk met je pony dan is het zaak om vaak de ligging van je zadel te laten checken omdat door het werken je pony spieren gaat opbouwen en dus weer verandert in de rug.

Verder zou ik de rug in ieder geval lekker warm houden, dus deken op vooral bij regen, sneeuw etc, niet nat laten worden.

Thanks, ben rustig het topic aan het inlezen!
Dekens heeft ze sowieso op, en word over paar weekjes ook weer geschoren.
En zoals al eerder in post aangegeven komt de zadelmaker ook deze maand.
Laatst bijgewerkt door Banyu op 04-10-15 17:03, in het totaal 4 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:03

Je link doet het niet

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:18

Niemand verder?

Van stalgenootje tip gekregen die paarden "revalideert", in de zin van juist de buikspieren te gebruiken & recht te richten!
Die geeft haar ook les, en die komt binnenkort ook op stal weer.
Dus ik ga even de zadelmaker afwachten volgende week, kijken wat die zegt, en even met de desbetreffende persoon praten! :)

Paard is nog maar 7, wordt in mei 8, dus in mijn ogen....

Ook al had ik misschien eerste moeten weten, wat bij mijn paard moeilijk is omdat die geen signalen geeft. Ze is nog jong, én wil er alles voor haar aan doen dat het beter wordt/ kan gaan! :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:19

tiwi1969 schreef:
Je link doet het niet

Heb je het over de foto? Want die doet het bij mij namelijk wel gewoon!
Die krijg ik automatisch te zien wanneer ik het topic open.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 20:13

Hierbij het filmpje hoe ze reageert wanneer ik haar rug aanraak.