Paard met oprispingen/kokhalzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffylover

Paard met oprispingen/kokhalzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:43

Hallo,
Wie kan mij misschien helpen en mij een idee/beeld geven.

Mijn Verzorg haflinger had vandaag weer last van een soort oprisping/kokhalzen. Ik weet niet goed hoe het moet noemen,

Al komt kokhalzen naar mijn beleving het meeste in de buurt als ga kijken hoe het eruitziet.(ik weet dat paarden niet kunnen overgeven)

Dit heeft ze een maand terug ook gehad alleen toen hadden we het sterke vermoeden dat dit kwam omdat ze te veel lang/vers gras gegeten had want ze stond op ene volle wei en wegens omstandigheden had er langer op gestaan dan de bedoeling was. Daarna is ze toen naar haar eigen weide gegaan. Hier staan 1 peren boom. Daar heeft ze toen de peren ook opgegeten dus wij dacht over eten. Want ze kreeg niks bijgevoerd. Want na een nachtje op stal was het over en toen heeft ze tot eergisteren op een kale wei gestaan.

Echter kwam vandaag op stal en toen haar gezadeld had deed ze dit weer. Wel in veel mindere maten als de vorige keer.

Enige wat veranderd is dat ze weer op haar eigen weide staat want de perenboom is inmiddels bijna leeg op ene stuk of 10/15 peren na maar die hangen boven in de boom, hier kan ze ook totaal niet bij. De weide is verder grotendeels kaal met hier en daar wat vollere stukjes. Ze krijgt niks extra bij gevoerd

Wij zelf denken dat dit van de peren komt die nog uit de boom vallen.

Maar ik hoor graag jullie bevindingen. Ik zelf zou graag de DA raadplegen maar helaas niet mijn paard dus deze mogelijkheid ligt niet bij mij.
Laatst bijgewerkt door haffylover op 01-10-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanned

Re: Paard met oprispingen/kokhalzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:51

Paarden kunnen niet overgeven en dus ook niet kokhalzen!
Ik vind het nog het meest klinken als een slokdarmverstopping, al heb je dan wel geluk dat het vanzelf weer overgaat. Ik zou hierbij zeker een dierenarts raadplegen, misschien zit er wel iets goed dwars in de slokdarm. Maar ik begrijp dat jij hier niet over gaat, lastig is dat.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:54

Klopt ik weet dat paarden niet kunnen overgeven. maar als het vergelijk bij hoe het er uitziet. Komt het overeen met kokhalzen zoals een mens doet. Vandaar mijn vergelijking. Vind namelijk lastig om woordelijk uit te leggen hoe het uitziet.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:59

Het klinkt als een slokdarmverstopping. Mijn paard had dat ook een keer dat 'kokhalsen' en heb toen de onderhals flink gemasseerd (naar beneden bewegend, richting borst gewreven zeg maar). Heb toen ook de dieranarts gebeld voor advies en die zei ook slokdarmverstopping. Door het masseren heeft het toen gelukkig zichzelf opgelost. Maar het kan ook flink mis gaan! Dan moeten ze je paard schoon spoelen met een buis die helemaal de mond enzo in gaat... geen fijn gezicht.

Gelukkig is het bij jouw verzorgpaardje vanzelf opgelost!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:08

Was je paard niet gewoon wat onhandig aan het gapen? Sommigen trekken daar echt rare bekken bij.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:52

Amaranth7 schreef:
Was je paard niet gewoon wat onhandig aan het gapen? Sommigen trekken daar echt rare bekken bij.

Nee hier ben 100% zeker van ze maken namelijk ook zo.n oprisping geluid en niet 1 keer en bij haar is verschil tussen gapen en dit is heel duidelijk

Ellse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:56

Als ze dit doet, komt er dan ook overmatig slijm uit haar neus en/of mond? het klinkt namelijk als een slokdarm verstopping. Dit kan prima gebeuren als ze een peer vind en deze te gulzig opeet waardoor er dus een brok in haar slokdarm kan komen vast te zitten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:58

klinkt inderdaad als slokdarmverstopping. Waarschuw de eigenaar maar om het paard goed in de gaten te houden want een paard kan er van stikken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:02

Klinkt inderdaad als slokdarm verstopping. Die van mij krijgt het van boterhammen. Tot nu toe met masseren op kunnen lossen, en sinds ik de link heb gelegd geen ouwe boterhammen meer voor haar

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:04

Ik zou ook gokken op slokdarmverstopping. Mijn paard kreeg op oprispingen en kokhalsneigingen hiervan.
Hij stond met zijn nek laag en ik hoorde hoe hij telkens probeerde te slikken. De dierenarts zei een kwartiertje te wachten, toen kwam er slijm uit zijn neus en na wat proesten en hoesten was het gedaan. Bij hem kwam het door te gulzig te eten blijkbaar. Er werd aangeraden om het hooi en krachtvoer wat nat te maken zodat het sneller passeert in de slokdarm en eventueel een grote steen in de voerbak leggen.
Nu ik zijn eten nat maak, geen problemen meer gehad overigens *\o/*

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:13

Slokdarmverstopping. En des te vaker het gebeurd des te groter de kans op slokdarm verlamming. Weet er helaas alles van.
Onze ruin heeft het vaak gehad. Op een gegeven moment was het kantje boord. Dood eng.

Hij heeft er een verlamming van ongeveer 40 cm aan over gehouden........

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:13

Ellse schreef:
Als ze dit doet, komt er dan ook overmatig slijm uit haar neus en/of mond? het klinkt namelijk als een slokdarm verstopping. Dit kan prima gebeuren als ze een peer vind en deze te gulzig opeet waardoor er dus een brok in haar slokdarm kan komen vast te zitten.

Nee er komt geen slijm uit de neus of mond.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:14

sallandval schreef:
klinkt inderdaad als slokdarmverstopping. Waarschuw de eigenaar maar om het paard goed in de gaten te houden want een paard kan er van stikken.

Dit wordt ook gedaan doormiddel van camera

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:15

Is het geen vorm van luchtzuigen?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:31

Hevonen schreef:
Is het geen vorm van luchtzuigen?

Denken van niet want je hoort dat iets omhoog haalt en weer terug slikt. Gelukkig is nu beter als vanmiddag heb gehoord van de eigenaar ik ga om middernacht kijken

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:38

Kun je geluid iets nader beschrijven.
Mijn ruin die snel last heeft van teveel maagzuur hoor je regelmatig een soort van boer burp geluid maken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:46

Mijn merrie schrokte voorheen ook wel behoorlijk in het land als er flink wat gras stond. Na lang op dit gras zat het haar vaak dwars en dan deed ze ook een soort van boeren. Tegenwoordig doe ik aan stripbegrazing en komt het niet meer voor. Ik denk daarom dat je verzorgpaard zich overeet. Met een haflinger zou ik ook enorm uitkijken (naast teveel eten is momenteel het hogere fructaan ook een risico...). Hier ook nog een Fjord op stal en die gaat enkel met graasmasker het gras op, en dan nog stripbegrazing.
Laatst bijgewerkt door stefje op 01-10-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:46

Klinkt mij juist als een milde koliek in de oren. :j

Paarden kunnen door overmatig gas ook gaan "boeren"
Zeker bij veel lang gras en veel peren kan dat dus de oorzaak zijn en is het waarschijnlijk dat.
Even niet meer in zulk lang gras en geen peren meer

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:00

Er zijn al goede suggesties gegeven, maar ik wil er nog aan toevoegen:
-Slokdarmdilatatie of mega-oesofagus. Google er maar eens op. Komt veel bij Friezen voor, maar ja: die paarden hebben het leerboek niet gelezen he...
-maagzweren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:37

Ik heb nog een vraag: Krijgt ze hooi of kuil/voordroog als ze op stal komt? Het zou kunnen dat ze daar gulzig van eet waardoor ze zich verslikt zeg maar. Mijn vorige paard had dit ook af en toe, maar die heeft ooit één keer een slokdarmverstopping gehad door een paardensnoepje en daarna nooit meer, ik heb haar zeker nog 12 jaar gehad na de slokdarmverstopping.

Luchtzuigen zou ook kunnen, dat doen ze vaak i.c.m. maagzweren. Die ontstaan juist weer als paarden te lang niet kunnen eten, dus dat kan weer gebeuren als ze op stal geen ruwvoer zou krijgen. Of staat ze niet 's nachts op stal?

Het zou ook kunnen komen door het eten van lang nat gras ( eventueel i.c.m. het eten van gevallen peren), wat misschien wat gasvorming geeft in de maag, dat geeft dan inderdaad ook oprispingen ( of in elk geval het geluid daarvan). Als het dat is moet je echt oppassen voor koliek, als de gasvorming niet op tijd zijn weg naar buiten vindt krijgen ze er echt last van.

Andere dingen die genoemd zijn zijn natuurlijk ook nog mogelijk.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:14

Peren zijn steenvruchten en ook niet heel geschikt voor paarden

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:34

Chesss schreef:
Kun je geluid iets nader beschrijven.
Mijn ruin die snel last heeft van teveel maagzuur hoor je regelmatig een soort van boer burp geluid maken.

Dit heeft mijn paard ook. Vermoed dat het bij hem komt vanuit een maagzweer. Het is een binnenvetter die, hoewel hij kalm oogt, snel stress heeft. Bij hem is het minder geworden door een kuur maagcompositum en voer nu magnesium bij. Het boergeluid, zoals het in mijn ogen klinkt, is minder geworden, maar nog steeds wel aanwezig. (Hij staat nu overigens vanwege mijn gebroken been met vakantie 24/7 op de wei en nog steeds met kuilgras heeft hij dit).

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:43

Ja die van mij heeft ook last van maagzweren, uitgerbeid behandeld met abler omeprazole en nu ondersteun ik hem met maagcomp en bietenpulp. weg zal het nooit meer gaan denk, hoort er ook een beetje bij nadat hij vol met maagzweren en stress heeft gestaan.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:09

sallandval schreef:

Een paard kan niet stikken door een slokdarmverstopping. Het is vooral heel oncomfortabel en heel vervelend voor het paard, maar er is geen levensbedreiging. Ik heb het bij ons op stal en bij mijn eigen paard meegemaakt. Het ene dier reageert ook anders dan de ander. Mijn eigen paard reageerde nauwelijks en de pony van een vriendin die dacht dat ze dood ging en raakte in paniek.
Wat je zelf kunt doen bij een slokdarmverstopping is inderdaad masseren en het liefst met warme doeken, zodat de slokdarm weer gaat ontspannen!!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:35

iedereen bedankt voor mee denken. Heb eerder geen tijd gehad om te reageren.

Maar gisteren middernacht was nog gaan kijken toen heb van de eigenaar bericht gehad deze had toch maar de DA gebeld. Situatie uitgelegd en dergelijk. De DA kon niet echt benoemen wat was maar omdat hij op dat moment bij een spoed geval was en omdat het toch al heel wat beter ging moesten we middernacht nog eens bellen als niet over was. Gelukkig was om middernacht weer alles normaal