Voer ik te weinig krachtvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempje1

Voer ik te weinig krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:37

Voor er een hele discussie ontstaat met dat je genoeg ruwvoer moet geven en krachtvoer als extra is, dat is mijn vraag niet :Y)

Ik heb een pony van 1.50 een new forest. Deze wordt nogal druk van biks en nu voor de winter zijn we over gegaan op een muesli. In de zomer krijgt hij 2x daags een handje biks en 60 gram Pavo Vital Complete per dag, wat ik als 2x 30 gram geef. Ivm te weinig mineralen/vitamines binnen krijgen omdat het voordroog niet altijd van goede kwaliteit is en hooi hij niet eet. Hier deed hij het echt goed op. Nu zijn we over gegaan op muesli en daar staat dit als voedingsadvies op:
Voeradvies per 100 kilogram lichaamsgewicht per dag.
Soort arbeid Hoeveelheid
Onderhoud 0,3 - 0,4 kg
Licht 0,4 - 0,5 kg
Middel 0,5 - 0,6 kg
Zwaar 0,6 -0,7 kg

Hij doet toch wel 6x per week een uur/anderhalf uur werken. Zoals een uur dressuren op L niveau, een springles een buitenrit van 1,5 uur, longeren met bijzet, grondwerk etc. Ik weet zijn gewicht niet precies maar stel hij weegt 400 kilo (dat zal hij wel halen denk ik?) dan betekend het dus dat hij voor licht werk minimaal 1,6 kilo muesli moet hebben per dag. Ik wil hem niet meer geven dan 1 schep per dag, dus 2x een halve schep ivm teveel energie. Zou hij dan nog die pavo Vital Complete nodig hebben?

8nnemiek

Re: Voer ik te weinig krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:42

Ik zou gewoon een vitaminebrok bijvoeren als je bang bent voor een tekort. In een muesli zit altijd meer melasse/suiker en vaak granen waar ze extra energie van krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:44

Elk paard eet hooi, maar kuil vinden ze gemakkelijker want dat is zachter. Als zijn gebit goed is kun je rustig hooi geven, als hij honger krijgt eet hij het heus wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:46

Hoe ziet hij eruit en hoe gedraagt hij zich? Is hij fit, Ziet hij er gezond uit, glants zijn vacht etc? Zou ik me niet doodstaren op nummers en hoeveelheden etc. Gewoon naar je paard kijken dus

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:48

8nnemiek schreef:
Ik zou gewoon een vitaminebrok bijvoeren als je bang bent voor een tekort. In een muesli zit altijd meer melasse/suiker en vaak granen waar ze extra energie van krijgen.

Deze muesli zit hier minder in dan in de biks die hij kreeg.

@bigone zijn gebit is pas na gekeken en helemaal goed. Hij eet liever zijn stro op dan het hooi. Hij begint er wel aan maar eet het niet op. Hooi krijgen ze 's avonds om 22 uur voor de nacht. De volgende ochtend ligt het vaak door heel zijn stal gesmeerd.

@Maartje1990 ja hij zit goed in zijn vel, glanst en is fit. Vorig jaar at hij op de paddock veel zand/grond. Toen ben ik die vitaminebrok gaan bijvoeren en het was gelijk minder.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:49

Ik voer nooit de hoeveelheden die op de verpakkingen staan. De hoeveelheden die er op staan geven wel de hoeveelheid vit/min aan die ze binnen moeten krijgen.
Dus ik zou naast die ene schep wel de pavo vital bijgeven (maar wellicht kun je dan hiervan ook met minder toe)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:17

wel merk voer je. ik heb in het verleden ook een goedkoper merk gevoerd en dat kwam echt ten nadele van mijn sportpaarden. nu voer ik Havens (uiteraard zijn er meerdere goede merken op de markt) en mijn paarden doen het hier echt super op. de meesten krijgen de basissportbrok, sommige de rode muesli aangezien ze vrij heet van het brok word en een andere weer de coolmix enz enz

daarnaast vind ik (persoonlijk) 6x in de week rijden / trainen wel veel, herstelperiode is ook belangrijk zodat de spieren en pezen voldoende tijd krijgen om te herstellen na het werk. ik rijd mijn paarden niet meer dan 4x (max bij hoge uitzondering) 5x in de week. uiteraard wordt het voerschema daar op aangepast wanneer ze minder of juist meer doen ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:50

Ik zelf voer Dodson and Horrell, dus niet het minste merk. Ik merk dat ik daar minder van hoef te voeren dan andere merken. Ik had eerst Pavo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:28

Als je theoretisch te weinig voert(dus minder dan de geadviseerde hoeveelheid)
Zou je in theorie idd vit/min te weinig voere , maar met een goeie liksteen (als ze die gebruiken) en goed ruwvoer zul je in de praktijk niet snel tekorten oplopen.

Als je wel merkt dat ie net wat meer nodig heeft kun je er idd een kwart tot halve dosering vit/min brok bijgeven, maar wel even checken of de gehaltes een beetje goed liggen qua verhoudingen