Vraag over voorgestelde behandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Vraag over voorgestelde behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:23

Hallo,

Mijn paard blijkt spat te hebben, kleine toevoeging, ze is momenteel in bruikleen, dus ik moet het via berichten doen, omdat het paard niet om de hoek staat, wel zal ik binnenkort naar mijn paard toe.

Info over het paard, KWPN, 9 jaar, recreatiepaard.

Ik zal het bericht kopiëren wat ik heb gekregen, want zelf snap ik niet helemaal wat er staat, zou iemand het mij kunnen uitleggen?

''Het is inderdaad spat. Intertarsaal al volledig vergroeid en proximale zitten veel oplossingen (actief dus. Daar heeft Babs last van). [...] De dierenarts stelt voor een cortisonen injectie en tildren intraveneus.''

Wat houdt de behandeling in?
Wat zou de prognose kunnen zijn?

Ik ben echt een leek op medisch gebied, helemaal omdat ik niet bij de uitslag ben geweest, snap ik het niet, anders had ik vragen kunnen stellen.

Nogmaals ik ga naar mijn paard toe en zal dan wel meer te weten komen, maar voor nu wil ik graag weten hoe het zit.

Alvast heel erg bedankt!

ajesca123

Re: Vraag over voorgestelde behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:27

Wat ik begrepen heb toen een paard van min tildren infuus kreeg is dat het er voor zorgt dat het actieve proces versneld wordt waardoor het sneller zal vergroeien.
Zodra spat vergroeit is hebben ze er over het algemeen op wat stroever beginnen geen last meer van.
Helaas bij mijn paard heeft het niet afdoende geholpen maar hoor en lees dat het bij veel paarden wel helpt

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:28

Zou je niet de dierenarts zelf kunnen bellen? Anders weet ik het ook niet hoor :) Succes er mee in ieder geval!

Edit: overbodige bokt-link verwijderd :?
Laatst bijgewerkt door Jeaulijn op 01-10-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:29

ajesca123 schreef:
Wat ik begrepen heb toen een paard van min tildren infuus kreeg is dat het er voor zorgt dat het actieve proces versneld wordt waardoor het sneller zal vergroeien.
Zodra spat vergroeit is hebben ze er over het algemeen op wat stroever beginnen geen last meer van.
Helaas bij mijn paard heeft het niet afdoende geholpen maar hoor en lees dat het bij veel paarden wel helpt

Bedankt voor je bericht!

Mag ik vragen wat je daarna met je paard hebt gedaan? Kunnen ze zo'n infuus "thuis" krijgen?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:30

Jeaulijn schreef:
Zou je niet de dierenarts zelf kunnen bellen? Anders weet ik het ook niet hoor :) Succes er mee in ieder geval!http://www.bokt.nl/

Hoe ik me nu voel, zal dat niet goed werken, het moet even bezinken, ben verbaal nu niet zo sterk :)

De foto's krijg ik ook nog toegestuurd.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:34

Even vooropstellend dat ik niet weet of het verschil maakt hoe de spat ontstaan is (die van mij had het door trauma van buitenaf opgelopen)
Mijn paard hebben we 2 of 3 keer tildreninfuus gegeven met tussenperioden.
Helaas leekt het bij haar na het infuus beter te gaan om vervolgens weer slecht te worden.
Uiteindelijk is bij haar besloten te stoppen met de behandeling en hebben we haar toen ze op 3 benen ging lopen in laten slapen.
Dit is natuurlijk geen mooi verhaal om te lezen maar het is ook niet zaligmakend zon behandeling.
Spat zit er en gaat niet weg het kan hooguit vergroeien.
Ik zou me als ik jou was heel goed laten informeren over de toekomst verwachting.
Er zijn paarden die na 1 infuus weer lange tijd vooruit kunnen en er zijn paarden die vaker herhaling nodig hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:40

Hier ook goede ervaring met tildren, paard in kwestie krijgt binnenkort een nieuwe behandeling maar de vorige is al 4,5 jaar geleden. Je hebt ook paarden die het jaarlijks of zelfs vaker nodig hebben (duur!) of waarbij het niet of nauwelijks effect heeft. Bij een verder gezonde 9 jarige zou ik (als de financiële middelen aanwezig zijn) de behandeling zeker proberen maar ik weet niet of te voorspellen is wat de prognose is eerlijk gezegd.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:43

Yessy schreef:
Hier ook goede ervaring met tildren, paard in kwestie krijgt binnenkort een nieuwe behandeling maar de vorige is al 4,5 jaar geleden. Je hebt ook paarden die het jaarlijks of zelfs vaker nodig hebben (duur!) of waarbij het niet of nauwelijks effect heeft. Bij een verder gezonde 9 jarige zou ik (als de financiële middelen aanwezig zijn) de behandeling zeker proberen maar ik weet niet of te voorspellen is wat de prognose is eerlijk gezegd.

Pfieuw, dat lucht op!
Mag ik vragen wat het kost?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:46

Ga uit van ongeveer 500 euro, sommige klinieken zijn wat goedkoper andere wat duurder. Ik heb weleens gelezen dat er vrij veel verschil in zit en dat een rondje bellen je zo 150 euro kan schelen, maar ik combineer het met een volledige check van de vaste behandelaar dus dat heb ik zelf nooit gedaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:57

Mijn paard heeft een tildren infuus gehad ivm kissing spines. Helaas niet het gewenste effect. Paard is er nog steeds hoor, maar rijden is niet meer aan de orde.

Ik weet niet meer wat het infuus zelf kostte, maar ik was totaal ongeveer 850 euro kwijt. Incl klinische beeld bepalen (buigproeven), stuk of 10 foto's, verdovingen, scans e.d.

Tildren wordt zover ik weet alleen op de kliniek gedaan.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:00

_sharonnn schreef:
Hoe ik me nu voel, zal dat niet goed werken, het moet even bezinken, ben verbaal nu niet zo sterk :)

Dan kun je dat beter nog even niet doen nee. Maar je krijgt ook hier al veel reacties, dus je komt er vast uit. :) Succes!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:01

Jeaulijn schreef:
_sharonnn schreef:

Dan kun je dat beter nog even niet doen nee. Maar je krijgt ook hier al veel reacties, dus je komt er vast uit. :) Succes!

Dankjewel! Ben inderdaad blij met de reacties, krijg nu een realistischer beeld