Mok, Eerst een dik been, daarna pas mok zichtbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bloempie186

Mok, Eerst een dik been, daarna pas mok zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:52

Hi mede-bokkers,

Ons paard, Don, heeft sinds afgelopen zaterdag een dik been, rechtsachter.
De donderdag daarvoor wilde ik gaan rijden, maar tijdens het instappen merkte ik al dat hij anders liep. Z'n achterhand hield hij hoger en hij liep voorzichtig. Een stalgenootje vond het eruit zien alsof hij moest plassen. Na een paar minuten liep hij weer normaal en heb nog een paar rondjes draf gedaan, maar daarna toch maar afgestapt. Ik voelde me er toch niet goed bij. Hij heeft ook wel 3x gemest in die 10 minuten, dus ik dacht dat het wellicht z'n darmen o.i.d. waren.

Vrijdag heeft mijn moeder heb gelongeerd en merkte eigenlijk niks aan hem.

Zaterdag had hij ineens een dik been, van de hoef tot ongeveer het spronggewricht. Verder was er niks geks, geen mok of rotstraal of andere dingen.

Vanaf zaterdag zijn we aan het wandelen en staat hij een aantal keer per dag los in de paddock (hier blijft ie heel rustig) en koelen we zijn been door het af te spuiten. Het wordt de laatste dagen wel al iets dunner, voornamelijk na het stappen en koelen.

Nu zag ik gisteravond dat er toch kleine plekjes mok ontstaan en vraag ik me af. Kan het zijn dat er eerst een dik been ontstaat en daarna mok? Of is het altijd andersom?

Hij lijkt namelijk verder weinig last te hebben van het been. Is niet gevoelig of warm op een bepaalde plek. Hij kan natuurlijk ook mok gekregen hebben van het afspuiten, dat weet ik.

Ik hoor graag jullie bevindingen/ ervaringen.

Groetjes, Marjolein

taverno

Re: Mok, Eerst een dik been, daarna pas mok zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:02

Meestal krijgen ze eerst een dik been, je vraagt je dan af hoe komt dit en dan ineens komen de plekjes te voorschijn.

Afspuiten is niet handig dan.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:04

Nee, daar stoppen we nu ook maar mee inderdaad.
Thanks voor je reactie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:05

Mok komt meestal van binnenuit. Bijvoorbeeld door een allergie, of simpelweg doordat afvalstoffen zich in de benen gaan ophopen. Dat geeft een dik been, jeuk en een geïrriteerde huid. Paard gaat krabben, en je hebt een open wondje.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:09

Duidelijk 8nnemiek! Thanks!

Ons vorige paard had wel vaker mok, maar die had dan weer nooit een dik been, dus wij waren deze variant nog niet gewend. :)

Nu kon ik het gisteravond in het donker niet super goed zien, maar dacht toch echt beginnende korstjes te bespeuren. Mijn moeder gaat vanmiddag de boel eens goed inspecteren. Hoop stiekem dat dit de oorzaak van het dikke been is. Dan weten we dat in ieder geval, anders blijft het zo vaag...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:12

heeft hij ook jeuk aan het been? Kijk ook even of er ergens huidschilfertjes zijn... als ze mijt hebben krijgen ze snel mok (doordat de mijten de huid open eten en mok zich dan snel en goed kan vestigen). Mocht de mok snel weer terugkeren of je ziet je paard een keer stampen of huidschilfers/kale plekjes... bel dan de DA voor behandeling tegen mijt. (friezen hebben het ook erg snel, misschien staat hij daarbij in de buurt?)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 00:45

Heel herkenbaar ;(
Mijn paard had vanmiddag ook 2 warme dikke benen, van hoef tot en met kogel.
Ik voelde een paar korstjes :(
Ik kan ook weer gaan smeren

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:18

Ik zou het paard ook even temperaturen, want als het een ontsteking van binnenuit is, dan heb je wellicht een antibioticakuurtje nodig. Meestal is het dan zo weg.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:19

Hier op stal ook een paard waarbij mok begint met een dik been, maar echt een heel dik been!
Hierna wordt pas zichtbaar.

Wij wassen eerst de benen met betadine shampoo en voeren cure mok pillen, deze doen we door het voer of stoppen het in een halve appel, na een paar dagen is het al een stuk minder. Ook smeren we de plekjes goed in met sudocreme. Het is dan vrij snel onder controle en zo weg.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:12

Ik kan bij mijn paard maar 3 kleine kortsjes vinden, ben wel aan het smeren met sudocreme.
Benen zijn ook niet meer dik, tenminste niet toen ik er was.
Uit voorzorg heb ik puur mok druppels besteld, lees hier goede dingen over.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 08:03

Nou, wij hebben nu geen idee meer wat er met hem aan de hand is.... helaas had ik het mis en hebben we toch geen mok kunnen vinden... Het been werd wel steeds dunner en was gister weer normaal.

Het afgelopen weekend hebben we rustig aan gereden (veel stap en wat draf). Hier werd het been dunner van en hij liep ook goed. Nu stap ik er gister op en voel ik weer dat hij heel voorzichtig loopt.. Linksom draven ging goed, maar rechtsom (vooral in de bochten) werd hij erg onregelmatig, alsof ie door zijn been zakt. Iemand aan de kant zei: Hij draait zn been weg...

We gaan maar weer rustig aan stappen.... misschien toch te vroeg gejuicht helaas....