Bulten op het lichaam: wat is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bulten op het lichaam: wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik haal mijn paard echt zo uit haar box vanochtend. totaal bedekt onder de bulten, daar waar geen deken of manen hebben gezeten.
Dus letterlijk van het hoofd af naar beneden en buik en bovenkant benen dus ook.
Haar temperatuur is goed en ze staat op vochtdoorlatende rubber matten en klein beetje stro.
Haar kleine vriendin in de box ernaast heeft nergens last van, maar staat op zaagsel.
Is dit een allergische reactie van de een op andere dag, of een of ander beestje wat op abnormale wijze zijn slag heeft geslagen?
Heb beide paarden al jaren en niets gewijzigd in voer of huishouding, dus begrijp hier even helemaal niets van eigenlijk...
Laatst bijgewerkt door Gini op 01-10-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:31

Urticaria. Kan zomaar door het stro komen, als dat een 'vers' pak was van een nieuwe levering.
Verdwijnt overigens vanzelf met een paar dagen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:33

Allergie ergens voor. Paard bij ons heeft ook zoiets, die is allergisch voor de stalvlieg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:41

Is er iets veranderd in het voer?
Lijken mij ultjes die van verandering van voer komen.

Maar wat ook kan..... Heeft je paard een deken op?
Deze kan dan toch te warm zijn, doordat het paard het dan te warm onder de deken krijgt en het lichaam niet goed deze warmte af kan voeren krijg je warmte bultjes.
Dit zakt vanzelf weer af,maar kijk dus of je misschien ene dunnere deken op moet leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:51

Nope niks veranderd, ja nu ik er over nadenk krijgt ze 1 appeltje sinds een paar dagen.
Stro is groot pak waar ze al 2 mnd. op staat.
Het is een 0 grams deken die erop ligt omdat ze idd de vliegen erg irritant vind, maar check ze beide elke avond juist, omdat mijn kleintje haar thermostaat idd kapot is van de cushing, maar grote heeft het dus nooit warm onder de deken.
Haal overal elke dag de esdoorn zaadjes weg en de eikeltjes (zijn beide van 1 boom dus te doen).
En vind het zo apart dat het juist zit waar geen deken of haar manen zitten, zo bedolven is onder de bultjes.
Dus letterlijk van kaken af naar beneden behalve het gedeelte waar manen zitten, bovenkant voorbenen en buik, verdere lijf is helemaal mooi.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:51

Misschien zijn er toch "beestjes" in het stro gekomen ( hele kleine, die je niet met het blote oog kan zien) die nu ineens de problemen geven. Anders zou ik het ook niet weten zo als er verder niets is veranderd in het voer of de bodembedekking.
En ik zou maar weer stoppen met het appeltje, misschien is ze daar toch gevoelig voor, hoewel je dan zou denken dat het op de rest van haar lichaam ook zou moeten zitten.
Heb je ook geen andere lichting hooi/voordroog/kuil?
Als het stoppen van het voeren van de appels niet helpt ( het zou dan toch met een paar dagen weer weggetrokken moeten zijn), zou ik haar eens een tijdje ook op zaagsel zetten en dan zien of het beter wordt.
Je kan het het beste wel even goed in de gaten houden, als het erger wordt kunnen ze er als het wel een allergische reactie is ook ( wat) benauwd van worden en dan hebben ze vaak een spuit van de DA nodig om ervan af te komen.

LienC

Re: Bulten op het lichaam: wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:59

Paard wat ik rij had dit een paar maand geleden ook zomaar.
Na twee dagen was er nog steeds niets veranderd, dierenarts gebeld.
Was een allergische reactie, spuitje en na een week waren alle bultjes helemaal weg (na een dag zag je al verschil).

Het kan ook door een minder voorkomende soort vlieg komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:17

Bultjes waren dus einde dag bijna helemaal weg. Ben dus idd dingen aan het uitsluiten en had afgelopen nacht het nachtlicht uitgelaten, dacht wellicht misschien allergisch voor de muggen, maar bulten zaten er dus vanochtend weer. Dus vanavond in kale box (ze staat toch op vochtdoorlatende rubber matten en dus zacht), want vermoed toch ook dat het het stro is...
Maar daar ben ik klaar mee zeg, want heb hier dus 2 mnd geleden nieuwe wintervoorraad gehaald, kan ik dat dan nu gewoon weggooien? Of gaan die beestjes op gegeven moment dood met eerste nachtvorst? Weet iemand dit?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:22

Geef je hooi of kuil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:31

Droog hooi, voorverpakt komt er hier niet in, ivm cushing/ir en de hele rattenplan...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:36

Ok, van kuil kunnen ze ook bultjes krijgen. Maar dan is het dat ook niet.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:40

Ik heb ook ervaring met urticaria gehad. Zie deze topics [MD] Heftige allergische reactie: wat is de oorzaak? en [MD] iemand enig idee wat dit is?! allergie?
Het kan vanzelf weggaan, met spuit(en) cortisonen, maar het kan ook heel hardnekkig zijn.

Toch vraag ik me af of dat het is bij jou, omdat je zegt dat ze einde dag bijna weg waren... Mijn ervaring is dat de bulten niet wisselen over de dag heen.

(Ik zie in het ene topic dat ik zelf had gestart dat ik er niet meer in gereageerd heb... ik was toen echt radeloos en met mijn paard bezig, het is toen toch weggegaan na die heftige periode, sindsdien -afkloppen- niet meer opgetreden)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:51

Had ze overdag niet op stal gestaan dat de bultjes afnamen?

Ben heel benieuwd wat eruit komt van een dag (of meerdere) geen stro.

Hoop het eigenlijk niet voor je, met een nieuwe voorraad die je net aangeschaft hebt! :n
Al heb je dan ook wel weer een verklaring gevonden, maar dan alsnog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:05

Het is bij die van mij dus duidelijk iets in haar stal. En omdat ik er dus altijd maar een banketstaaf plukje stro in doe ( is echt meer voor mijn eigen gevoel) wil ik nu eerst ook zeker weten of ik niet gewoon de matten zelf moet ontsmetten. Moet er toch niet aan denken als het wel het stro is, wat er dan was gebeurd als ze er tot aan haar knieën erin gestaan had zeg! Zo veel bulten, dan had ze het denk ik wel onwijs benauwd gehad...

Maar ik ben toch erg benieuwd naar mensen met ervaring met stro en of dat beestje op gegeven moment weer eruit verdwijnt, want wil haar natuurlijk met alle liefde tijdelijk op zaagsel zetten of kaal, maar 10 grote balen stro weg moeten gooien is ook wat zeg...
Mijn portomonnee word niet goed, om aan het kwijtraken van zon berg stro al maar helemaal niet hoeven te denken...

Ze staan idd overdag buiten en toen trok het dus ook weg, zoals ik het zie, lijkt het erop dat ze er dus letterlijk in ligt...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 00:22

Als stro het vermoeden is, is het dan wel mijt? Toen ik met allergie kampte, hoorde ik dat je moet uitkijken met stro uit Frankrijk. Mijn stro komt daar soms vandaan weet ik. Daar zijn (of waren) de milieueisen minder scherp waardoor bepaald landbouwgif meer in het stro voor zou komen. Dat zou ook de oorzaak kunnen zijn...

Nog iets: iets waar je paard allergisch van wordt, kan later weer geen reactie oproepen. Dat is mogelijk. Ik zou zeker niet al je stro nu weg gaan gooien.

Mijn veearts zei indertijd: verander alles, echt alles rondom je paard. Enkel de locatie niet (tenzij je onlangs de stal hebt geschilderd, want dat kan ook een oorzaak zijn). Ik heb dat advies toen ter harte genomen. Maar mijn paard had het toen echt dramatisch erg (vocht liep aan alle kanten uit de bulten).