paard laten keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guusjew

paard laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:26

Hallo ik hoop dat het hier goed staat. Wij willen ons hopelijk toekomstige paard laten keuren alleen nu heeft de oude eigenaaresse al tegen ons gezecht dat het paard op het harde zonder ijzers onregelmatig loopt ivm zachte hoeven . Normaal altijd ijzers gehad maar nu niet meer omdat er niet meer mee gereden werd. Als wij hem willen laten keuren moeten we hem dan van te voren weer op ijzers laten zetten ? Of niet? Word hij afgekeurd als we erbij zeggen dat hij met ijzers wel goed loopt? Op het zachte is dit allemaal niet van toepassing alleen op het harde. Ik hoop dat iemand antwoord heeft groetjes

tamary

Re: paard laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:33

Niet beslaan. DA laten oordelen, zonder dit te weten trouwens. Kan waar zijn, kan onzin zijn (gebrek) of eigenaar weet echt van niks, maar er is wel iets mis. Ijzers zijn er om overmatige slijtage tegen te gaan, zijn ze nodig om paard rad te laten lopen, dan moet je achterdochtig zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:33

Nee, niet op ijzers laten zetten. Gewoon zo laten keuren, zal dan waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zelf zou ik niet eens overwegen om dit dier aan te schaffen.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:40

Waarom niet @kleinvosje

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:41

Omdat je al aangeeft dat ie gevoelig is op blote voeten. Als een paard niet zonder ijzers kan, klopt er iets niet, net zoals Tamary ook al aangeeft. Dan maar even verder zoeken naar een ander paard.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:42

Oh :( is dat dan zo erg? Als hij gewoon op ijzers blijft is dat toch geen probleem?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:46

Niet doen!!! Een paard hoort gewoon goed te lopen zonder ijzers. Wie weet zit er iets wat er straks ook uit komt mét ijzers.

Door zoeken dus.. Er zijn zo veel leuke goede paarden die gewoon helemaal in orde zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:46

Er wordt niet voor niets gezegd: Zonder gezonde hoeven geen paard. Nee, hoeven zijn mij te belangrijk, is daar iets niet helemaal goed mee dan houdt het voor mij op.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:49

Ah nee ;( wat baal ik zeg! |( ga het er morgen maar even met mijn ouders over hebben

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:51

paard hoefd niet persee slecht te lopen met ijzers. als ze er tussen nu en 3 maanden terug van onder zijn gehaald, kan het heel goed dat hij gevoelige hoefjes heefd, dus als jij hem op ijzers wil hebben als jullie hem gekocht hebben zou ik van te vooren beslaan. voor de zekerheid gewoon even met je dierenarts overleggen wat nu wijsheid is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:54

bettyvn schreef:
paard hoefd niet persee slecht te lopen met ijzers. als ze er tussen nu en 3 maanden terug van onder zijn gehaald, kan het heel goed dat hij gevoelige hoefjes heefd, dus als jij hem op ijzers wil hebben als jullie hem gekocht hebben zou ik van te vooren beslaan. voor de zekerheid gewoon even met je dierenarts overleggen wat nu wijsheid is.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Als ze lang gevoelig blijven lopen zonder ijzers klopt het gewoon niet. Maar goed, dit is mijn mening. Zeker onbeslagen laten keuren!!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:56

Ik ben het er niet mee eens, mijn paard staat op ijzers en zal ook zijn hele leven op ijzers moeten blijven staan. Dit omdat hij zonder ijzers van stand verandert en daardoor verkeerd gaat belasten met slijtage in zijn kniegewrichten als gevolg. Op ijzers doet hij het super, staat hij weer recht en kan hij jaren mee. Hij hoeft kwa kwaliteit van voeten echt niet op ijzers maar vanwege andere problemen.
Ts, ik zou dit paard niet laten staan vanwege het feit dat hij ijzers nodig heeft. Ik zou hem zonder ijzers aanleveren bij een goede dierenarts. Deze kijken daar wel doorheen. Als het echt aan de voeten ligt zeggen de goede, sla d'r een ijzertje onder en kom over een week terug. Als jij denkt dat dit je droompaard is, ga ervoor. Laat hem keuren. Ja, het risico is dat hij afgekeurd word, maar dat heb je altijd. Misschien laat je anders een super paard staan omdat mensen hier zeggen dat ieder paard zonder ijzers moet kunnen....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:00

guusjew schreef:
Oh :( is dat dan zo erg? Als hij gewoon op ijzers blijft is dat toch geen probleem?

Verhaal hoeft niet te kloppen, kan best artrose, hko, oid achter zitten en dat wil je niet kopen. Je keurt omdat je liefst een gezond paard wil hebben, ellende komt vanzelf wel opduiken. Zonder starten is stukken fijner.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:04

Indien het paard op een gelijke harde ondergrond (dus geen steentjes, richeltjes en dingen) niet goed loopt lekker laten staan.
Dan moet de verkoper er maar ijzers onder doen wil ze hem verkopen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:17

mijn hoefsmid zegt altijd dat als ik hem nu op blote voeten zou zetten hij nog 3 maanden gevoelig kan lopen, maar er zit wel een verschil tussen echt kreupel en gewoon gevoelig.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:53

Ik zou dit paard ook laten staan. Je weet niet waarom het paard gevoelig loopt zonder ijzers op het harde, maar het is niet normaal. Het kan natuurlijk iets onschuldigs zijn en als het een paard is wat al in je bezit is kun je er wel mee leven.
Maar kopen zou ik niet doen. Stel dat het iets is waar het dier meer en meer last van krijgt, dan kun je jezelf wel voor je hoofd slaan dat je het dier toch hebt gekocht. Je hebt waarschijnlijk veel geld uitgegeven en dan sta je uiteindelijk met een paard wat niets meer waard is en waar je niets mee kunt.
Ik zou op zoek gaan naar een ander paard.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:05

We hebben afgebeld bedankt voor de hulp

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:12

kleinvosje schreef:
Omdat je al aangeeft dat ie gevoelig is op blote voeten. Als een paard niet zonder ijzers kan, klopt er iets niet, net zoals Tamary ook al aangeeft. Dan maar even verder zoeken naar een ander paard.

Dan kan je bij voorbaat dus alle paarden met ijzers laten staan. Want ja als ze niet zonder kunnen is er wat mis.

Er kunnen talloze redenen zijn waarom dit paard gevoelig loopt.
Ik zou dat eerst met eigen ogen willen zien. Misschien staat het paard wel veel op de stal, weinig beweging, veel krachtvoer etc etc zijn al oorzaken van minder tot slecht functionerende voeten.

Gevoelige voeten betekend echt niet gelijk onbruikbaar.

jammer dat je al hebt afgebeld.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:05

Ik heb het met eigen ogen gezien. En staat 24/7 buiten dus neem aan dat het daar niet aan ligt maar ja ik wist niet wat ik ermee aanmoest en als zoveel mensen het mij afraden moet ik daar gewoon naar luisteren denk ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:23

24/7 buiten zegt nog niks. Altijd op zachte bodem is al genoeg om op het harde gevoelig te lopen.

Maar goed je moet opzoek naar een ander paard, succes daarmee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:14

MD >> BEH

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:25

Sowieso voor een röntgenologisch keuring gaan en niet alleen klinisch, hoe dan ook :)