bruin paard krijgt op plekken van wondjes grijs haar terug ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yavannaxx

bruin paard krijgt op plekken van wondjes grijs haar terug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 20:22

hoi,

Het onderwerp zegt het al. Mijn merrie is afentoe nogal een pittige tante naar andere paarden toe dus zei heeft zo af en toe een plekje, maar overal waar der een wondje was krijgt ze grijs haar terug ? Ze is zelf gewoon donkerbruin en er zit geen schimmel in der bloedlijn kunnen jullie mij hierbij helpen ?

ze heeft vandaag weer een mooie hoefprint op der kont gekregen hoop niet dat dat ook een blijvende grijze tattoegage wordt haha :=

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:25

Ik volg want ik heb net hetzelfde, alleen nog erger! Mijn paard krijgt het van insectenbeten
;( ik kan wel huilen

Anoniem

Re: bruin paard krijgt op plekken van wondjes grijs haar terug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:28

Dat is niet zo gek hoor, vaak komt er wit haar terug op wonden. Niks om je zorgen over te maken, of het mooi is, dat is het 2e ;)

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:33

Als het er dagelijks verschillende nieuwe zijn, is het wel extreem hoor Joolien, dan gaat het heel hard. Is er geen middeltje om te smeren waardoor de genezing kan worden bevorderd?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:35

Ik vergelijk het vaak met een litteken van een mens. Die huid is ook lichter dan de normale huid. Dat is bij een paard ook zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:35

Kabouter123 schreef:
Als het er dagelijks verschillende nieuwe zijn, is het wel extreem hoor Joolien, dan gaat het heel hard. Is er geen middeltje om te smeren waardoor de genezing kan worden bevorderd?

Het is idd vreemd als een paard dagelijks nieuwe wonden heeft, maar dat daar dan wit haar voor in de plaats komt is niet gek ;)

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:39

Blijkbaar reageert mijn paard nogal heftig op insectenbeten (ongeacht eczeemdeken) en ofwel worden dit kleine kale plekjes ofwel witte haartjes. Ik ben echt radeloos. Hij staat helemaal ingepakt. Heb al het hardvoer van zijn menu geschrapt om te zien of dit enige verbetering gaf, maar helaas, alles blijft hetzelfde.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:40

In litteken weefsel zit geen pigment. In de haren die er groeien zit dus ook geen pigment. Daardoor krijg je witte haren op plaatsen waar je paard een wondje heeft gehad.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:41

Wat Steeph dus zegt.

Hoewel sommige schimmels (zoals die van mij) zwarte haren terugkrijgen op hun wonden.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:53

Of het feit of fabel is durf ik niet te zeggen, maar ik heb het idee dat witte haartjes minder snel teruggroeien op wondjes die goed verzorgd worden. Dus 'n beetje ontsmetting erop en het kale, nieuwe huid soepeltjes houden met wat vaseline (zodra het wondje dicht is natuurlijk). ;)

M'n merrie heeft een aantal jaren terug een flinke schuif gemaakt en daarbij haar achterbeen van boven tot onder opengehaald. Daar viel niets aan te hechten, enkel heel netjes verzorgen en schoonhouden. Daar is nooit een wit haartje op gekomen, maar netjes dicht gegroeid met een beetje littekenweefsel en verder donkere haartjes. Dit terwijl een klein butsje op haar voorbeen waar ik nooit echt aandacht aan heb besteed, wel wit is geworden. :)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 29-09-15 22:59, in het totaal 4 keer bewerkt

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:56

Mijn schimmel heeft ook zwarte haartjes op wonden gekregen, aan gezien ie vos geboren is, en nog onder de spikkels zit, valt het niet op, maar kan me bij donker paard wel indenken dat je liever zo min mogelijk witte "aftekeningen" gaat zien. Ik vrees alleen dat je er weinig aan kan doen, tis opzich niet de wond die niet goed genoeg geneest, is idd het pigment wat dat "weg" is op die plaats.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:53

Ach, als ze oud is wordt ze toch een grijsaard.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:01

Insmeren met honingzalf of vaseline helpt bij heel veel paarden waar ik het adviseer

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:12

Bij mijn paard lag dit aan een gebrek in de voeding/gezondheid. Drie jaar terug, toen hij nog in slechte conditie was kwamen alle wondjes wit terug (hij heeft ook een mooie witte hoef-tattoo op zn kont _-:( ), nu hij super in zijn vel zit komt geen enkel wondje meer wit terug, alles wordt gewoon weer mooi zwart.

Ik weet niet of dit voor alle paarden geldt, maar bij mijne lag het dus echt aan de gezondheid.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:35

Super bedankt voor de antwoorden ik verzorg het goed met vaseline en alles dus ik zie wel wat eruit komt. _/-\o_

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:37

BrittS schreef:
Bij mijn paard lag dit aan een gebrek in de voeding/gezondheid. Drie jaar terug, toen hij nog in slechte conditie was kwamen alle wondjes wit terug (hij heeft ook een mooie witte hoef-tattoo op zn kont _-:( ), nu hij super in zijn vel zit komt geen enkel wondje meer wit terug, alles wordt gewoon weer mooi zwart.

Ik weet niet of dit voor alle paarden geldt, maar bij mijne lag het dus echt aan de gezondheid.

Aan der gezondheid ligt het niet ze krijgt wat een gezond paard nodig heeft en nog wat meer haha ze

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:37

Heeft mijn paard ook gehad, moest daarna voor de merriekeuring. Toen (eenmalig!) zwart geverfd :o
Zaten witte plekken op de voorbenen, stond zo lelijk. Daarna nooit meer gedaan, had toch altijd peesbeschermers om op concours :) .

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:23

Zijn de witte haartjes die teruggroeien bij paarden niet een beetje als littekenweefsel bij mensen? Op drukplekken groeien ook vaak witte haartjes terug toch?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:29

Joolien schreef:
Kabouter123 schreef:

Het is idd vreemd als een paard dagelijks nieuwe wonden heeft, maar dat daar dan wit haar voor in de plaats komt is niet gek ;)

Mwah, onze pup stond 3 jaar in een kudde met haar dominante ma en kon doen wat ze wilde. Sociaal onaangepast dus. Haar nieuwe weidemaatje stelde duidelijke grenzen. Dus van april tot juli konden we elke dag met de honingzalf aan de slag :D . Nu heeft ze geleerd dat niet iedereen vanaf moment 1 dus automatisch een vriend(in) is. Je even voorstellen is wenselijk voordat je begint te kroelen. :+ probleem opgelost op zijn paards.......

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:43

Kabouter123 schreef:
Ik volg want ik heb net hetzelfde, alleen nog erger! Mijn paard krijgt het van insectenbeten
;( ik kan wel huilen

Kabouter123 schreef:
Blijkbaar reageert mijn paard nogal heftig op insectenbeten (ongeacht eczeemdeken) en ofwel worden dit kleine kale plekjes ofwel witte haartjes. Ik ben echt radeloos. Hij staat helemaal ingepakt. Heb al het hardvoer van zijn menu geschrapt om te zien of dit enige verbetering gaf, maar helaas, alles blijft hetzelfde.

Hier nog zo'n bruine. We dachten eerst aan eiwitbultjes, maar dat is het niet. Op advies van de dierenarts staat hij 24/7 365 dagen per jaar onder de deken. Ze weten niet wat het is, behalve een soort allergie/overgevoeligheid. Wei of stal, maakt niet uit. Geen exceemdeken in de zomer, maar fijne maas vliegendeken. Heb je de deken in de stal opgelaten? Hij komt alleen onder de deken uit met werk.

Het zijn hele kleine harde bultjes die korstjes worden. Daarna komt er wit haar op.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:44

Kpet, Ja dat is het helemaal. Elke dag lijkt het of hij wat beten bij heeft. Daar zit een klein korstje op. De meeste worden kale plekken, de andere plekjes met witte haren. Zijn hoofd is ook helemaal gekrast ondertussen.
Maar door een vliegendeken kunnen muggen toch doorsteken?
Deken heeft hij hier nog steeds op, erbove zit een katoenen deken ondertussen.
Heeft een bloedonderzoek bij jou iets uitgewezen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:47

Mijn jaarling hengst in de opfok heeft het ook soms, heel charmant :D

Afbeelding

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:28

Kabouter123 schreef:
Kpet, Ja dat is het helemaal. Elke dag lijkt het of hij wat beten bij heeft. Daar zit een klein korstje op. De meeste worden kale plekken, de andere plekjes met witte haren. Zijn hoofd is ook helemaal gekrast ondertussen.
Maar door een vliegendeken kunnen muggen toch doorsteken?
Deken heeft hij hier nog steeds op, erbove zit een katoenen deken ondertussen.
Heeft een bloedonderzoek bij jou iets uitgewezen?

We hebben hier een vliegendeken met hele fijne maas, dus daar komen ze niet doorheen. Iets steviger spul dan exceemdeken. Wij hebben huidschraapsels en bloedonderzoeken laten doen: geen resultaat. De da kent het fenomeen, maar dit is extreem geval zeg maar. Ze weten gewoon niet precies wat het is. Misschien niet eens vliegen, maar allergie voor iets op de grond of zelfs een bindweefselaandoending waardoor het gif van de vliegjes zeg maar niet afgevoerd kan worden. Het is wel opvallend dat de witte haren (en korstjes) vooral op zijn bovenlijn zitten, dus hals, schoft, lange rugspier, kont tot aan de staart. Bulten kunnen overal zitten, maar daar gaat het niet weg. Dit paard komt echt alleen voor poetsen/wassen/training onder de deken vandaan. Ook lekker rollen/losgooien zonder deken doe ik niet meer.

Ik vind het soms wel echt vervelend. Het is een mooi paard om te zien, maar ik zie hem nooit lekker met de zon op zijn velletje in de wei staan, of lekker rondbokken waar je zo mooi spieren kunt zien. Maar het is beter voor hem. Tot hij fulltime onder de dekens ging schuurde hij behoorlijk.... hals, staart, alles waar hij bij kon. Hij duwde bomen echt zowat omver van genot. Dat is nu gelukkig verleden tijd. Voelen de bomen zich ook weer wat veiliger :D