Hoeveel hooi bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Hoeveel hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 20:17

Hoi!

Volgende maand gaan we verhuizen naar ons nieuwe stekje in Boekel, een droom die uit komt want de paarden komen aan huis.

Ze zijn gewend om 24/7 buiten te staan met schuilstal en dat wil ik graag zo houden, boxen aanwezig voor nood(weer)

We hebben 2 weides, een van een half hectare en een kleinere van de helft ongeveer. Weides zijn goed groen, staat mooi gras op en is bemest.
Ze zullen grootste deel van de tijd in de grote weide staan.

Er staan 2 paarden op, een quarter (staat normaal in de sport maar heeft nu even vakantie ivm zwangerschap) en een tinker van 3 staat nog lekker pup te zijn.

Ik ben van plan om ze onbeperkt hooi bij te voeren met slowfeeders (pallet pakken met hooinet).

Ik weet alleen niet hoeveel hooi ik nodig zal hebben. Ik heb de mogelijkheid om het binnen op te slaan.

Hoeveel zal ik ongeveer nodig hebben?
Hoeveel vooraad kan ik het beste inkopen in een keer?
Heeft iemand evt tips waar te kopen? (Boekel NB)

Dankjewel alvast!

Dorine92

Re: Hoeveel hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:20

Dat gras raakt wel op hoor..
Ik zou beginnen met 50 baaltjes ofzo en dan merk je vanzelf wel hoe lang je daarmee doet

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:21

Ik heb ongeveer hetzelfde als jij met als verschil dat ik er eentje op stal zet 's nachts (hij wordt anders heeeeel onrustig). Hij eet dan één groot hooinet leeg, als ik meer neer leg houdt hij over.
Mijn andere paard en shet kunnen in de zomer altijd de wei in lopen en eten dan nagenoeg geen hooi (twee plakken van een kleine baal per week max). Met dit weer heb ik ze 's nachts in de paddock, dan eten ze drie tot vier plakken van een kleine baal.

Voorraad inkopen hangt van je opslag af. Vaak is het vanaf een grotere hoeveelheid wel goedkoper maar dan moet je het wel echt droog kwijt kunnen.

Edit: Ik koop zelf per keer 3-4 midibalen van €50 per stuk voor de haf en 50-60 kleine balen voor de andere twee. In de zomer doe ik daar echt heel lang mee, in de winter een paar maanden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:26

Heb je een ruimte om grote balen in leeg te halen?

Wij kopen altijd voor 50 euro balen van 450 kilo (gaat bijna droog in pak), als wij een pak aanbreken gaat dat hele pak los in een stal gegooid (liefst op pallets zodat er lucht onderdoor kan). Zo doen wij gerust een maand met 1 pak. Per maand gaat er ook daadwerkelijk 1 baal door.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:55

Grote balen word lastig binnen zetten... We hebben opslag langs de boxen maar daar kun je niet met een tractor oid naar binnen, kwa ruimte geen probleem.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:10

Das dicht bij mij!

mijn paard at erg veel, die at ongeveer anderhalve pak per dag... dat waren flinke baaltjes van ongeveer 22 kg... zij at dus 30 kg hooi per dag... ik denk dat je dat best asn kan houden voor de twee paarden van jou... reken op ongeveer een pak per dag jaar rond... dan kom je wel uit denk ik.. wel zou ik zoveel pakken kopen als je kwijt kan, en evt tijdelijk een box volleggen en die eerst leegvoeren... naar mate de winter intreedt wordt hooi namelijk fors duurder! grote pakken voeren zou ik zo snel niet voor kiezen met een quarter en een tinker, die zijn naar mijn mening beter af met kleine baaltjes..
Ik heb evt wel een adres voor je waar je hooi kan halen in kleine baaltjes, beschik je over een aanhanger /trailer? hij kan evt ook thuis bezorgen als je een heel grote vracht wil..

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:21

Wij voeren met twee paarden die ook 24/7 beschikking hebben tot veel gras, 1 grote baal van 100kg per week. In de winter gaat het wat harder.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:00

Welkom in Boekel. (mijn woonplaats)
Ik heb evt. een adres in Boekel van iemand die waarschijnlijk nog hooi te koop heeft en een adres in Odiliapeel (ca 6 km) waar ik pas ook hooi heb gekocht. bij interesse stuur maar een pb.
Ik zou kopen wat je kwijt kunt aan opslag. Je ziet daarna vanzelf hoe veel ze eten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:07

het gras geeft het hele jaar door niet voldoende voeding. Momenteel geef ik mijn paarden 1x per dag een strook gras en verder hebben zij onbeperkt hooi. (momenteel ca 25 kleine baaltjes hooi, die met een touwtje) per paard per maand.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:18

Dankjulliewel!
Dan had ik het wel aardig goed ingeschat.
Nu even kijken hoe ik kan berekenen hoeveel ik kwijt kan, 1 stal extra gebruiken is geen probleem, ik denk alleen dat ik al aardig wat kwijt kan zonder de stal te gebruiken. Ik wil indd wel graag de winter in ieder geval overbruggen. Iemand tips hoe ik dat kan berekenen?

Tips zijn welkom! Ik heb helaas geen mogelijkheid om het op te halen.

Welk hooi raden jullie aan?
Graszaadhooi is wat armer, kruidenhooi zit miss weer wat meer in?
Arm is denk ik beter aangezien t wat sobere rassen zijn en ze toch onbeperkt krijgen (hoef geen obesitas paarden haha!) de quarter krijgt bij zware training zowiezo wat extra bij.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:02

Voor de winter een baal van ongeveer 18-20 kilo per paard per dag rekenen. Waarschijnlijk doe je er dan iets langer dan de winter mee maar beter teveel dan te weinig!
Bij extreem grote eters zoals hierboven wordt beschreven gewoon ruimer rekenen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:42

keshia schreef:
Das dicht bij mij!

mijn paard at erg veel, die at ongeveer anderhalve pak per dag... dat waren flinke baaltjes van ongeveer 22 kg... zij at dus 30 kg hooi per dag... ik denk dat je dat best asn kan houden voor de twee paarden van jou... reken op ongeveer een pak per dag jaar rond... dan kom je wel uit denk ik.. wel zou ik zoveel pakken kopen als je kwijt kan, en evt tijdelijk een box volleggen en die eerst leegvoeren... naar mate de winter intreedt wordt hooi namelijk fors duurder! grote pakken voeren zou ik zo snel niet voor kiezen met een quarter en een tinker, die zijn naar mijn mening beter af met kleine baaltjes..
Ik heb evt wel een adres voor je waar je hooi kan halen in kleine baaltjes, beschik je over een aanhanger /trailer? hij kan evt ook thuis bezorgen als je een heel grote vracht wil..

Dankje voor je reactie!
Ik kan ze helaas niet zelf ophalen, als je gevens voor me hebt heel fijn! Mag ook via pb.
Nu nog even uitvogelen hoeveel ik kwijt zou kunnen...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:49

In een stal van 3x3 kun je zeker 18-20 pakken op de grond kwijt... wil je tot ong. 2Meter hoog stapelen passen er ongeveer 5-6 lagen op elkaar... dus ongeveer 100-120 pakken in zo'n stal...

Ik stuur je morgen even ern berichtje met het nummer.. die man komt uit langenboom en levert erg goede kwaliteit... graszaadhooi is inderdaad wat armer, maar mijn ervaring is dat het ook behoorlijk scherp is, en eigenlijk niet geschikt om dat alleen te voeren.. kruidenhooi is weer het andere uiterste... ik heb altijd hooi van tweede of derde snede gevoerd van weinig bemest land... dat is altijd goed bevallen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:51

Zelf geef ik een beperkt hoeveelheid hooi, met verder onbeperkt stro. Zo voorkom ik dat mijn twee sobere types zichzelf rond en mij arm eten.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:33

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:35

keshia schreef:
In een stal van 3x3 kun je zeker 18-20 pakken op de grond kwijt... wil je tot ong. 2Meter hoog stapelen passen er ongeveer 5-6 lagen op elkaar... dus ongeveer 100-120 pakken in zo'n stal...

Ik stuur je morgen even ern berichtje met het nummer.. die man komt uit langenboom en levert erg goede kwaliteit... graszaadhooi is inderdaad wat armer, maar mijn ervaring is dat het ook behoorlijk scherp is, en eigenlijk niet geschikt om dat alleen te voeren.. kruidenhooi is weer het andere uiterste... ik heb altijd hooi van tweede of derde snede gevoerd van weinig bemest land... dat is altijd goed bevallen..

Dankjewel!
Dat klinkt inderdaad als een hele goede optie. Wat vraagt hij ong per baaltje?
Het is nog best lastig om er achter te komen wat voor hooi leveranciers verkopen.
Vaak is het gewoon kleine balen hooi en that's it.
Had er wel een gevonden met 1e snede goede kwaliteit maar ik denk dat ik ze binnen korte tijd heel dik heb staan als ik dat onbeperkt ga voeren.
Graszaad zit inderdaad wel weer heel weinig in en dan moet je eigenlijk wel bijvoeren en dat was ook weer niet de bedoeling. (alleen bij zware arbeid uiteraard).

Valt nog best tegen deze zoektocht...

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:23

Hoi,

ik heb op de pensionstal waar ik sta de mogelijkheid om eigen hooi in te kopen voor mijn tinker. Mijn tinker heeft een slowfeeder waar ruim 7 kg in kan. Wat ik doe in de winter 50% (hooi)/50% (stro). Dan schilt weer hooi (kosten) + stro is weer buikvulling. En het geeft voor mijn tinker structuur in de mest. Ik wil er wel bij zeggen dat hij dit krijgt in avond op stal staat. Overdag staat hij samen een trekpaard op de wei met 2 slowfeeders. 1 met hooi (van de pensionhouder) en andere met stro.