Paard kopen: waar laat jij een paard/pony voor staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Paard kopen: waar laat jij een paard/pony voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:49

Hoi.

Uit nieuwsgierigheid de bovenstaande vraag.
Stel je vind de voor jou ideale pony, maar er is een klein mankement of -vind ik- beter gezegd gebruiksaanwijzing bij.
Bijvoorbeelden:
- paard slecht tegen stro, en moet op vlas
- paard kan niet tegen ingredienten van voer, bijvoorbeeld melasse of gluten
- paard moet een graasmasker om om te voorkomen dat hij/zij dicht groeit, of reageert op teveel eiwitten in gras.
- zeer lichte eczeem
- lichte hooikoorts, die met simpele middelen weg te krijgen is
- paard heeft een supplementje nodig, omdat hij/zij dat gauw tekort heeft

Zou jij om een van de bovenstaande redenen een paard of pony laten staan, en zo ja waarom? :)
Zelf ben ik van mening dat elk dier wel iets heeft, de een heeft mok waar je zorg aan moet besteden, de ander weer wat anders.
Voor mij zou met het eerlijke verhaal en de juiste instructies veel van het bovenstaande geen enkel punt zijn.
Liever dat men dan eerlijk zegt dat het dier slecht tegen stro kan, dan dat ik een dierenarts moet bellen voor koliek.
Eczeem vind ik voor mezelf een twijfelpunt, maar een goed betaalbaar supplement zou ik geen enkel probleem vinden.
Tenzij het glucosamine is i.v.m. artrose , daar zou ik niet aan beginnen omdat ik echt geen paard met artrose zou kopen.

Hoe staan jullie hier in? Ik ben zeer benieuwd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard kopen: waar laat jij een paard/pony voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:52

Euh allemaal eigenlijk. Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf ook wel met paarden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:54

Anne_GTI schreef:
Euh allemaal eigenlijk. Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf ook wel met paarden.

Mee eens... totdat je gevoel een keer wint van je verstand }:0

(Of meerdere keren in mijn geval)
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 28-09-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:55

Anne_GTI schreef:

True, die komen.
Ik heb een kerngezonde pony, maar ook hij kreeg wat kleine dingen door het wisselen van eigenaar en totale verandering van voer en dergelijke.
Geen rare dingen, volkomen logische eigenlijk, zo was er een virusje op stal, sja daar ontkom je dan niet aan.
Het blijft een levend wezen, geen robot waar je batterijen in stopt. :+

Maar als ik HET paard tegen zou komen en die moet op vlas om darmproblemen te voorkomen laat ik een paard er niet om staan.
Dan moet het alleen niet zo zijn dat het beest al tig keer koliek gehad heeft om die reden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-09-15 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:55

Ik denk dat bij alle bovenstaande dingen de maat van hoe erg bij mij een rol speelt en hoe het paard zelf is. Zou het perfect bij mij passen en zie ik veel potentie en verkoop ik hem toch niet, het hij heeft dan lichte eczeem dan is dat te overwegen. Iets wat ik echt absoluut niet zou willen is een chip in de knieën of die er nu zit op er al uitgehaald is daar laat ik een paard echt opstaan. En ook als die door mijn dierenarts afgekeurd wordt maar dat is logies

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:56

Ik zeg altijd gebreken moet je niet kopen, die krijgen ze vanzelf.
Ik wil paard op stro, beter voor de voetjes,
ik wil paard op gras, eczeem is dus een nono net als hooikoorts.
Voerallergie, geloof ik eigenlijk niet zo in, is meestal een uiting van iets anders, doe ik dus ook niet.
Paard met graasmasker.. Tja dat hangt er een beetje van af. Als ik in de gelegenheid ben een sonjabakkerweitje te maken dan vind ik het niet zo'n probleem. Bovendien zal er hard gewerkt moeten worden en dat helpt ook heel goed tegen dichtgroeien.
Supplementen, ben ik geen fan van ik bied liever een gevarieerd dieet met kruiden, braamblad, kleefkruid, slappe brandnetel ect..

Kortom, nee paarden die dit hebben laat ik staan, Maar je zelf maar verliefd op zo'n beest worden
Laatst bijgewerkt door mrie op 28-09-15 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:00

voor mij geen probleem
afhankelijk van wat en wat de kosten voor het voer zijn
- paard moet een graasmasker om om te voorkomen dat hij/zij dicht groeit, of reageert op teveel eiwitten in gras.
hiervoor zou ik hem laten staan
- zeer lichte eczeem
wat is lichte eczeem... Voor de een is dat anders dan voor de ander dus zou hem laten staan
zou hem laten staan, kan op lange termijn problemen geven met luchtwegen
afhankelijk van wat precies.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 22:02

Bij supplementen praat ik dus over doodsimpele supplementen.
Bijvoorbeeld magnesium bij een rilkikker.

Mrie: wat betreft voer ben ik het eens ja. :j
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-09-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:03

Ik zou een pony met eczeem niet laten staan, mits het echt zo erg is dat hij helemaal open ligt.

De redenen dat ik een pony zou laten staan:

- Een hele holle rug.
- Slechte hoeven.
- Klophengst.
- Gewoon algemene mankementen & ziektes
- Problemen in de omgang. Bijten , schoppen enz.
- Paarden met ongelooflijk ruime , stuiter gangen , waar het onmogelijk is om er te blijven zitten. Laat staan doorzitten. :=

Er zijn er vast nog meer, maar ik kom er nu even niet op. :')

Edit : Om jou vragen nog even te beantwoorden.

moonfish13 schreef:
Hoi.

Uit nieuwsgierigheid de bovenstaande vraag.
Stel je vind de voor jou ideale pony, maar er is een klein mankement of -vind ik- beter gezegd gebruiksaanwijzing bij.
Bijvoorbeelden:
*Ik zou hem hiervoor zeker laten staan.
* Ik zou hem zeker laten staan.
* Afhankelijk van hoe erg zijn probleem is
- zeer lichte eczeem
* Nee , ik zou hem zeker niet laten staan.
*Ik zou hem laten staan.
*Afhankelijk van wat ik er voor kwijt ben per maand , per week of per dag. Als het meevalt zou ik hem niet laten staan.

Zou jij om een van de bovenstaande redenen een paard of pony laten staan, en zo ja waarom? :)
Zelf ben ik van mening dat elk dier wel iets heeft, de een heeft mok waar je zorg aan moet besteden, de ander weer wat anders.
Voor mij zou met het eerlijke verhaal en de juiste instructies veel van het bovenstaande geen enkel punt zijn.
Liever dat men dan eerlijk zegt dat het dier slecht tegen stro kan, dan dat ik een dierenarts moet bellen voor koliek.
Eczeem vind ik voor mezelf een twijfelpunt, maar een goed betaalbaar supplement zou ik geen enkel probleem vinden.
Tenzij het glucosamine is i.v.m. artrose , daar zou ik niet aan beginnen omdat ik echt geen paard met artrose zou kopen.

Hoe staan jullie hier in? Ik ben zeer benieuwd.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 28-09-15 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 22:06

Femkeeex, dat zijn voor mij ook no-go's.
Zomereczeem ook, maar iets wat gewoon doodsimpel oplosbaar is en wellicht met de juiste verzorging gewoon weg gaat vind ik geen punt.
Maar een paard wat bijvoorbeeld hoest zou ik nooit kopen.
Hooikoorts in hele lichte mate is best veel aan te doen, ik had giga hooikoorts en daar ben ik volledig vanaf gekomen met de juiste benadering.

Ik ken volgens mij meer paarden die wel een kleinigheid hebben waar je rekening mee moet houden, als die dat niet hebben.
Maar zijn die paarden stuk of onbruikbaar? Alles behalve dat en ik beschouw ze als gezond.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:57

Eigenlijk zijn er veel dingen waarom ik een bepaald paard niet zou willen, maar de belangrijkste (waaronder je de meeste mitsen en maren kunt vangen, denk ik):
- niet braaf zat
- niet geschikt voor het doel wat ik met het dier heb
- niet gezond (heeft iets wat ik zelf niet kan behandelen/verhelpen).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 05:04

Het ligt aan het doel. Sendy is bijvoorbeeld bij de vorige eigenaar hoefbevangen geweest. Voor een makkelijke lieve kinderpony vond ik dat geen probleem, maar had hetzelfde zich gesteld bij een sportpaard van me dan zou ik die nooit kopen.

Dingen waarvoor Ik elk paard laat staan zijn weven, zomereczeem, en verder gezondheidsproblemen als atactisch of dampig zijn etc.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:42

Toch zijn paarden met zomerexceem vaker verkocht dan de supplementen knollen. Een paard moet bij mij paard kunnen zijn. Geen gerotzooi, geen pilletjes en poedertjes meer.

Ook hoefbevangenheid, weven, etc. Nee. Daar laat ik ze voor staan. Ik heb mijn 2e paard als super braaf paard gekocht en bleek een gigantische stresswever. Tegen een dichte muur en er niet meer vanaf durven te komen. Verschrikkelijk!! Heb ik bij mijn laatste paard echt op gelet dat die geen stalgebreken had hoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:56

Elk paard heeft wel iets, het is maar net of je daar mee om kunt gaan of niet. De punten hierboven genoemd zou ik een paard niet op laten staan, behalve wellicht de hooikoorts. Ik laat een paard staan op lichamelijke gebreken, bokhoeven, piephakken, ongelijke hoeven, holle rug etc.etc.etc.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:09

Graasmasker zou ik niet zo erg vinden maar de rest zou ik laten staan. Ik heb overigens 3 weken geleden een paard gekocht waarvan ik alleen wist dat hij klinisch en rontgenologisch goedgekeurd was door meerdere veeartsen. Niet proefgereden, geen historie bekend helemaal niks. Alleen op foto gezien en bij aankomst uit stal gehaald om te keuren.
Het zou dus makkelijk kunnen dat er nog wat kleine dingetjes aan het licht gaan komen, maar ik ben super blij met hem.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:18

Een heleboel dingen eigenlijk wel.

Bouw en m.n rug om makkelijk een zadel te kunnen aan laten meten...voeten, dus stand van de voeten en de eventuele slechte bekappingen die er zijn geweest wat de hoef en stand nadelig heeft beinvloed met dito lopen tot gevolg.

Karakter er moet een klik zijn en paard moet mensgericht zijn dus zich ook willen laten bewerken zonder steeds met gedrag aan te komen.

Prijs africhting en prestatie niveau soms klopt dat helemaal niet, dus niet wat een gek er voor geeft.

Blik in de ogen van paard en hoe hij zich in de kudde opstelt...bij mij loopt alles samen en ga er geen een apart zetten of mijn andere paarden laten treiteren en blesseren.

Moddervet want dat heeft mij gebleken dat je daar dan altijd last van blijft houden, ze worden dan daarna van de lucht dik en met kans op IR, slechte darmwerking wat inhoudt dat ze super gevoelig voor bijna elk type hooi zijn, dan is er dus al wat met de darmen aan de hand..bv altijd slecht te rijk hooi of wormen.

Als ik duidelijk meek dat verkoper alles mooier maakt dan het is, dan zit er een adder..

Al te veel ellende met paarden gehad...dat ik denk niet meer voor een ga hierna ;)
Maar zoek ik een leuk bijrijdpaard, eentje die wat kan en leuk is met bijbetaling....scheelt een hoop stress..

paard slecht tegen stro, en moet op vlas

Nee, is soms beter...ik heb gemerkt dat stallen minder hooi voeren als er stro in ligt ;) en sommige paarde eten zich rond eraan, plus dat ik die stallen altijd super vies vind met oog op gezondheid ook nog...
Nee, ik voer melassezonder en dat is kwalitatief erg goed voer, beter zelfs..paarden zijn geen suikereters..iets duurder voer is de dierenarts buiten houden....
Dit is tricky, zit met te dik paard, zo gekocht en is nog steeds dilemma, misschien...paard staat aan huis dus ik kan er wel beter rekening mee houden door bv om de dag een uurtje of om de 2 dagen een uur zonder masker, dus lekker eten..
- zeer lichte eczeem
Had paard maar dat kwam door de suikers in het gras en met gluco balance is dat onder controle gekomen...elk paard kan het zomaar gaan ontwikkelen, dus geen garantie dat het je nooit gebeurd...sommige paarden zijn super gevoelig voor vliegen en dat geeft al een jeuk sensatie .
Dan niet

Elk paard krijgt op den duur te kort met niet juiste kwaliteit hooi en de popi brokken die maar met 1 of 2 kilo per dag gevoerd worden...dat is meer rotzooi dan voeding...de meesten merken het niet of zien zelfs de kleine mankementen over het hoofd..
Laatst bijgewerkt door Indestal op 29-09-15 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:20

Ik zou ze allemaal mee nemen en blij zijn dat ik het van te voren weet. Hoeveel paarden hebben dit wel niet bij aankoop zonder dat je het weet. En dan mag je eerst zelf door alle problemen Hern en dierenarts kosten....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:25

lailapri schreef:
Ik zou ze allemaal mee nemen en blij zijn dat ik het van te voren weet. Hoeveel paarden hebben dit wel niet bij aankoop zonder dat je het weet. En dan mag je eerst zelf door alle problemen Hern en dierenarts kosten....

Ik zie veel paarden dat ik denk, mmm ik zou daar eens supplement x aan geven.
Maar heel veel mensen zien dat ook gewoon niet inderdaad en dan weet je het niet.
Een supplement geven hoeft niet direct te betekenen dat het dier wat mankeert.
Zoals vitamine E voor spieren, dat kan echt een wereld van verschil maken wat voor de ruiter ook fijner is als je dat weet.
Qua graasmaskers heb ik er een die deels van het jaar een masker om heeft.
Hij vreet zich zo vol dat ik er niet meer fijn mee kan werken, maar te dik wordt hij niet gelukkig.
Hij heeft ook totaal geen harde manenkam en dergelijke.
Maar als ik zie hoe vet menig paard hier van de wei komt ben ik 100% pro graasmaskers, beter voor de paarden zelf!
Wij gaan ook niet naar de sportschool als we net bij een all-you-can-eat restaurant zijn geweest. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 29-09-15 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:30

Anne_GTI schreef:

Mee eens!

De problemen komen vanzelf wel en dan moet je die ook niet bij gaan kopen, zat paarden te koop en dus verder kijken.

Als het gaat om een paard wat je al gekocht had en met de jaren dit soort dingen heeft gekregen en/ of opgelopen...dan is dat anders en maak je het er het beste van en er goed voor blijven zorgen, dat het comfortabel is voor het dier.

Ik doe het dier er niet om weg, sterker nog.... dan hou ik het juist omdat ik het dan door en door ken en ik precies weet wat het heeft en hoe te handelen...........en of het zin heeft of juist niet..........scheelt ook een hoop. En mag ie lekker oud worden bij mij en of tot wanneer het niet meer paardwaardig is en of het dierenwelzijn niet meer goed is, laat ik het inslapen.

Wel zo eerlijk naar het dier toe, het is geen pakje boter wat je zo omruilt..........de problemen overdragen naar een ander, dat vind ik zo raar.

Gaat het om gebruik van grasmaskers en of vitaminen, vind ik het niet erg, van die hele kleine dingetjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:24

Het zou er bij mij ook aan liggen op wat voor stalling het dier zou te komen staan.

Als ik de mogelijkheid zou hebben voor een PP stalling zou ik een wever, luchtzuiger niet zo snel laten staan.
Een paard met probleem hoeven zie ik als uitdaging.

Een dampig paard zou ik wel laten staan want ik wil er wel mee aan de gang. Daarnaast hoe eerlijk is het als het dier zich constant benauwd voelt.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:28

als de rest allemaal goed is zou ik m wel kopen. maar als er nog een maar is denk ik toch even wachten..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:46

Het ligt er wel aan wat ze ervoor vragen.Ik vind een goed karakter noodzakelijk, qua gezondheid mag er wat aan mankeren mits de prijs ernaar is.Maar ik wil een paard enkel voor lichte recreatie, dat is dus wat anders dan wanneer je prestaties verwacht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:55

Anniek22: daar gaat het om, dat het dier verder ok is.
Dus klinisch in elk geval goed op de benen, rug etcetera.

Cowgirl:
Ik zie bepaalde dingen ook wel als uitdaging.
Voorbeeld:
Mijn pony heeft thuis zero klachten van pollen.
Echter deze zomer op vakantie kreeg hij met ultra droog weer ineens last van hooikoorts in het bos, onverwacht want dat schijnt hij nooit te hebben gehad.
Blazen en briezen, zonder schudden maar wel duidelijk last.
Ik wilde echter niet afwachten en de boel verder geirriteerd laten worden en heb een neusnetje gekocht en aangepast met extra fijn gaas.
Verder een emmer kruidenmix van 19 euro, na ca een week kruiden kon hij perfect zonder netje en is hij klachtenvrij.
Dan praat ik echt over 1x per dag de halve dagdosis: 1 eetlepel kruiden in zijn voer.
Hij heeft het een maand op vakantie gehad en er is hooguit 20% uit de emmer nu.
Eenmaal weer thuis is hij er weer van af en hoeft geen kruiden meer.
Ik wil kijken of ik hem door honing voeren van die lichte hooikoorts af kan krijgen voor volgend jaar. :)

Stel ik zou nu een pony moeten kopen laat ik daar het dier echt niet voor staan.
Maar stel ik zou hem zou moeten verkopen licht ik de koper er over in en krijgt hij zijn neusnetje en kruiden netjes mee.
Of hij nou in het bos gaat wonen maakt niet uit, ze krijgen gelijk de handleiding mee.
Ik kan er ook niks over zeggen, en stel dat hij dan maanden na aankoop in het bos komt komen ze er achter dat hij op de bomen reageert.
Kunnen ze mij dan niet op pakken, maar ik vind het totaal onnodig!
Vinden ze het wel een ramp zoek ik wel verder naar een baas die daar geen probleem mee heeft bij een verder kerngezonde superfitte pony.