paard heeft flinke val gemaakt op rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DrTopper

paard heeft flinke val gemaakt op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 08:02

Het paard is 8 jaar en half beleerd.

We deden haar hoofdstel om (wat ze al gewend is) en zetten haar bij de heg om een paar foto's te maken. Maar toen... Werd het beest knettergek. En er was niets om haar druk om te maken! Ze begon als een gek te steigeren dus ik liet het touw los. Ze vond haar balans weer terug, steigerde nog een keer klapte achterover op haar rug. Zo langs de deur van de schuur en bij een pallet langs met behoorlijk wat spijkers. Ze draaide zich weer om, stond op en liep de schuur in. Ik trok snel de boxdeur open en liet haar binnen. Snel al het tuig van haar afgehaald.
Alles gecontroleerd, rug lijkt in orde, geen scheve wervels o.i.d. Verder naar beneden op haar benen: LV (linkervoorbeen) heeft ze een schaafwond, RV heeft ze een snee en een schaafwond, LA heeft ze 3 grote schaafwonden en RA heeft ze een klein schaafwondje. Emmer met water gepakt en LV en RV schoongemaakt (omdat ik die kon zien toen ik in stal was). Hebben de paarden naar buiten gedaan en zag toen dus dat ze ook wonden heeft op haar achterbenen. Eigenaar erbij gehaald. De wonden stellen volgens hem weinig voor. Stelt me wel een beetje gerust.

Ze liep verder normaal, ene been trok ze wel wat verder op dan de ander maar dar komt denk ik door de schaafwonden.

DA erbij halen lijkt me sws een verstandig idee. De wonden worden regelmatig schoongemaakt en de snee is niet diep. Ik maak me eerder zorgen om haar rug...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:05

Het is misschien verstandig om een osteopaat of een manueel therapeut naar je paard te laten kijken. Mijn vorige paard heeft een keer een koprol gemaakt, (dacht echt dat hij zijn nek zou breken toen ik die dubbel zag vouwen onder zijn lichaam) en die had daarna toch wel een paar wervels die niet helemaal op de juiste plek meer zaten.

DrTopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 14:14

Inoterry schreef:
Het is misschien verstandig om een osteopaat of een manueel therapeut naar je paard te laten kijken. Mijn vorige paard heeft een keer een koprol gemaakt, (dacht echt dat hij zijn nek zou breken toen ik die dubbel zag vouwen onder zijn lichaam) en die had daarna toch wel een paar wervels die niet helemaal op de juiste plek meer zaten.

Bedankt voor de tip! Die gaan we er zeker even bijhalen. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen :j

Tink89Jarig

Re: paard heeft flinke val gemaakt op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:18

Osteopaat is geen verkeerd idee, maar ik zou beginnen bij de dierenarts.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:23

Ik zou ook even de da bellen en zorgen voor veel (vrije) beweging, als ze nu op stal komt te staan wordt ze hartstikke stijf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:24

Ik heb een paard gehad die na een steigerpartij achter over is gevallen.
Zij had een aantal spieren van de achterknie verrekt, dat heeft helaas wel maanden geduurd voordat dat weer in orde was.

Ik zou persoonlijk geen manueel of osteo er bij halen ,maar een gewone normale fysiotherapeut.
Geef je paard in elk geval ruim de tijd om te herstellen :j

DrTopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:22

Ruim de tijd krijgt ze zeker! Overdag gaat ze lekker naar buiten en 's nachts staat ze binnen. DA komt morgen even kijken. Kan ik haar van t weekend wel weer gewoon longeren? Of kan ik dit al veel eerder doen?

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:25

ik denk dat je dat morgen beter even aan je DA vragen :)

DrTopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:27

Oooohh jaa tuurlijk daar heb ik nog niet aan gedacht! Die heeft daar veel beter zicht op en kan haar ook zien bewegen :j

DrTopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:42

DA is geweest. Wervels zitten allemaal nog goed. Heb een zalfje gekregen voor de wonden en mag haar in t weekend weer bewegeing geven (i.v.m herstellen van de val). Toppie nieuws dus! :D

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:57

Gelukkig goed afgelopen dus. Hopen dat de wonden snel helen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:15

DrTopper schreef:
Inoterry schreef:

Bedankt voor de tip! Die gaan we er zeker even bijhalen. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen :j

dit zou ik zeker niet doen, mijn paard is ook op de rug (en si gewricht) gevallen en een aantal keren gekraakt door dit soort mensen. Achteraf had ik veel beter door een dierenarts een rontgen kunnen laten maken, dan hadden we gezien dat er artrose ontstaan was door de val en artrose kan door kraken verergeren wat dus ook gebeurd is. Artrose kan nog een paar jaar na de val ontstaan, dus wees daar de komende jaren bedacht op.

Isabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:47

Fijn dat er niks ernstigs aan de hand is!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:53

Ik zou als je niet weet hoe het er van binnen uit ziet bv manueel iemand erbij te laten.
Kan je nog meer problemen krijgen.

DrTopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:28

Er is gelukkig helemaal niks aan de hand, vandaag zijn foto's van de rug en hals genomen en dat ziet er allemaal goed uit. Natuurlijk zullen we het de komende jaren in de gaten houden en wanneer nodig de DA erbij halen.
de wonden genezen hopelijk voorspoedig

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:13

@DrTopper: Fijn om te horen :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:24

Goed dat je het hebt laten controleren en wat fijn dat er niets aan de hand is! :)