Hoeven zien er opeens anders uit, alles nog OK?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Hoeven zien er opeens anders uit, alles nog OK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:58

Beste bokkers,
Aangezien ik geen held ben in hoeven beoordelen, zet ik mijn vraag even hier. Ik zou het fijn vinden als jullie even willen meedenken.

Ik heb een soort van bijrijdpaardje, maar kom er niet zo vaak. Hoefsmid wordt via de stal geregeld, eigenaresse heeft er ook vrij weinig kennis over. Pony wordt alleen bekapt, niet beslagen.

Ik was er vandaag voor t eerst in 3 weken weer. Wat me op viel was dat de onderkant van de hoef erg wit was. De gehele hoef is zwart en voor zover ik weet is de onderkant ook altijd zwart geweest.

Net binnen de hoefwand is aan de onderkant van de hoef een zwarte lijn te zien, met de vorm van de hoefwand zegmaar. Verder zagen de hoeven er prima uit.

Zou de hoefsmid net geweest zijn, en is dit gewoon normaal, of zou er toch meer aan de hand zijn?

Ik heb helaas geen foto's gemaakt.

Celine_Famke

Re: Hoeven zien er opeens anders uit, alles nog OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:01

Als de hoef net bekapt is en de dode hoefwand weggesneden is, kan het wel eens wit zien :j

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:01

Zijn de hoeven nat? was de witte onderkant zacht of hard? Ik heb nu ook wel eens bij mijn fries dat de klei erin zit en ik de volgende dag pas kom, dan wordt de bovenlaag wat week en komt eraf of wordt wat wit. Bij hem zijn straal en hoeven verder hard dus dan is dat niet zo'n drama. Als de straal zacht en wit is is het een ander verhaal.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:05

De eigenaresse is wel elke dag bij het paard, voor de hoefverzorging? Dat wit wat je zag, was dat toen je aan het hoeven krabben was? Of zag je dat direct bij oppakken van hoef al? als het bij krabben is, dat kan met deze natte bodems nog wel eens, die hoeven worden wat "weker" dus als je dan gaat krabben, ga je iets dieper, dan een droge hoef. Het belangrijkste is, dat het niet stinkt. Als het stinkt moet je ff opletten, en eigenaresse seintje geven, om het door een Hoefsmit te laten bekijken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:22

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik weet niet hoe vaak de hoeven verzorgd worden. De modder en steentjes zaten goed vast, dus ik denk dat t krabben al even geleden was.

Even voor de duidelijkheid: de bovenkant van de hoef is nog steeds zwart, bij t optillen van de hoef bleek de onderkant wit.
Voor zover ik erop gelet heb stonk het niet en de hoef leek gewoon stevig.

Waar ik me vooral zorgen om maakte was die zwarte rand binnen de hoefwand. Maar bij een zwarte hoef zie je die natuurlijk nooit.

Ik heb niet geprobeerd het witte eraf te krabben, maar het is wel goed mogelijk dat de pony op vrij natte grond heeft gestaan de laatste 2 weken.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:34

Oké ...dit gaat aanvallend overkomen, maar om je zorgen te maken over hoeven, kan ik me voorstellen, maar als je dat doet om hoeven die geen dagelijkse aandacht krijgen ...tja ik vind het een beetje krom om heel eerlijk te zijn. Ik begrijp uit je openingspost, dat je zelf niet regelmatig (kan) langsgaan, maar ik zou je ongerustheid wegleggen bij de eigenaar. Hoeven hebben verzorging nodig. Niet eens in de maand, en dan verbaasd staan kijken over de conditie ervan, dat kan niet, heeft niet echt heel veel zin. Kan er maar een actie ondernemen, en wij achter een blauw schermpje kunnen dat niet.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:17

Buuk, jij ook bedankt voor je reactie. Ik begrijp je reactie en vind hem ook volledig terecht.

De reden dat ik dit topic open is omdat ik twijfel of er wel wat mis is eigenlijk? Ik weet zelf te weinig van hoeven om dat te beoordelen en vermoed dat het ook iets kan zijn wat ik gewoon nooit eerder heb gezien.

De eigenaresse vind het allemaal prima, zolang de hoefsmid regelmatig langs komt en die geen opmerkingen heeft.
Als er dus wat mis is, zal ik haar moeten kunnen laten zien wat er mis is en waarom, anders komt er geen actie. Dus vandaar.

Dat dat handiger is met foto of met eigenaar die zelf meer oplet, ben ik absoluut met je eens. Helaas heb ik daar weinig over te zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:31

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:35

Dankjewel voor je antwoord ibbel! Goed om te horen dat t gewoon aan mijn hoofd ligt ipv de hoeven ;)

Ik ga nog even dat topic doorkijken, dan kan ik vergelijken om het zeker te weten.