thermografische foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

purplediva

thermografische foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:48

Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb laatst thermografische foto's laten maken na een wedstrijd.
Nu begrijp ik dat dit niet het optimale moment is en dat dit zeker de foto beïnvloedt, maar het werd daar aangeboden en ik heb er gebruik van gemaakt.

Ik begrijp alleen 1 ding op een foto niet. Er staat aan de zijkant een schaal van kleuren gelinkt aan temperatuur. Deze begint met de kleur zwart : 26.9 graden en loopt door naar paars, blauw. groen, geel, rood en eindigt in wit: 35.6 graden.

Op de foto's zijn de voorbenen van mijn paard aan de onderkant zwart, dus een heel stuk koeler dan de rest van haar lijf.

Is dit goed of slecht? (er staat verder geen info bij)

Groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:25

Ik zou daar niets op uit doen. Termografie moet in zeer gecontroleerde omstandigheden afgenomen worden, anders is het niet betrouwbaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: thermografische foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:26

Benen zijn normaal altijd wel een stuk koeler dan het lijf.
Maar inderdaad, op zo'n wedstrijd in de open lucht zijn foto's niet betrouwbaar om er conclusies aan te verbinden.

MiriamArt

Re: thermografische foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:36

Staat je paard op ijzers? Dat geeft ook bij sommige paarden een groot temperatuurverschil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:40

Yep, het is volkomen normaal dat de buitenkant zo koud wordt in de buitenlucht. Heeft niks met ijzers te maken; is simpelweg afkoeling door de omgeving.

Thermografie is een relatieve diagnose. Je kijkt naar de temperatuur ten opzichte van andere delen, waarvan te verwachten is dat de temperatuur gelijk is. Als je vier koude benen hebt, is dat prima. Zou er een been opvallend uitspringen, dan kun je je eens af gaan vragen waarom dat zo is.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:28

Dyonne schreef:
Benen zijn normaal altijd wel een stuk koeler dan het lijf.
Maar inderdaad, op zo'n wedstrijd in de open lucht zijn foto's niet betrouwbaar om er conclusies aan te verbinden.

Precies.

Ik zou advies inwinnen bij de thermograaf. Hij/zij kan je t beste vertellen wat alles is :)