Overmatig zweten geen energie: Ziek of gewoon te warm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Overmatig zweten geen energie: Ziek of gewoon te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 19:05

Beste bokkers,

Vandaag had ik menles met mijn Welsh A pony van 5 jaar, maar ik ben eerder moeten stoppen omdat ik het gevoel had dat mijn pony niet helemaal in orde was. Meestal is hij gewoon vlot en energiek, maar vandaag was hij niet vooruit te branden. Ook met stem- en/of zweephulpen was daar maar weinig verandering in te brengen.

De pony zweette heel erg en had ook wat last van versnelde ademhaling, dus na een kwartiertje opwarmen heb ik samen met de lesgever beslist om niet verder te rijden.
Aanvankelijk dacht ik dat de pony misschien iets onder de leden heeft, maar hij oogt verder niet ziek en hij eet ook gewoon goed.

Nu moet ik wel zeggen dat de pony al redelijk wat wintervacht heeft. Kan dat de reden zijn waarom hij niet zo goed liep als anders? Of kan ik toch beter even de dierenarts bellen om te controleren of er niks anders aan de hand is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:09

Met een goede conditie moet het in de warmte ook wel te doen zijn dacht ik zo.

Hoe ging het later op de dag.
Drinkt je pony voldoende, hoe was de hartslag? Heb je eventueel nog de temperatuur opgenomen en eet het goed?
En hoe ging het van te voren,was je pony rustig,of maakte het zich erg druk

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:10

Het was vandaag gewoon warm voor de dieren, zelf deden we de jas uit en was het in een shirt best te doen. Dat gaat helaas voor onze dieren niet die nu al in de winterjas zitten. Hier waren ook alle dieren erg bezweet, terwijl we niet eens hard aan het werk zijn geweest.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:17

Goed dat je luisterde naar signalen! Tis altijd maar beetje gokken omdat ze helaas nog steeds niet kunnen praten. Ik heb ook zo'n paardje wat heel erg last heeft van in zijn haar komen, maar ook uit zijn haar komen. ( vergeleken met andere paarden ) eerste keren dacht ik ook dat ie ziek werd, maar tot zover nooit ziek geworden, hij lijkt alleen op momenten zijn energie nodig te hebben voor zichzelf, zijn vacht. Ik blijf wel elk seizoen allert, pas mijn trainingen aan waar nodig, en gooi er wat supplementen in ( dat overigens na overleg met een dierenarts, die ik toch bleef betrekken)
Maar zoals mensen zijn paarden niet hetzelfde, dus hou het toch goed in de gaten. Wat ik zelf wel doe om mezelf scherp te houden, is dan dagelijks temperatuur meten, en mest goed in de gaten blijven houden.

Vanaf hier kan ik niet oordelen hoe het voor jouw paardje is natuurlijk, alleen even mijn ervaring delen, hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Martje80

Re: Overmatig zweten geen energie: Ziek of gewoon te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:22

Dit vind ik altijd een lastige periode voor paarden die winternacht krijgen. Vaak is het nog te warm voor de vacht die ze al hebben. Een maandje verder zullen ze er ws geen last meer van hebben maar daar moet je doorheen als je niet met dekens wilt werken.

Je kan evt de borst en hals scheren zodat ie de warmte beter kwijt kan.

Mijn shet stond iok te zweten in de wei vandaag

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:29

De pony was daarna weer gewoon zichzelf, hij heeft lekker gegeten en drinkt niet meer of minder dan anders :) Voor de les was hij ook niet speciaal drukker of rustiger dan gewoonlijk.

Zou het verstandig zijn om mijn dierenarts eens bloed te laten afnemen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:34

Kun je doen als je geld teveel hebt :D

Waarschijnlijk weersomstandigheden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:35

Wintervacht aanmaken kost enorm veel energie. Daarnaast is het gewoon erg warm geweest vandaag, terwijl de paarden al druk bezig zijn met die wintervacht.
Waarschijnlijk is die combinatie van factoren de reden dat je pony vandaag wat minder zin had.

Ik zou niet acuut de dierenarts hiervoor bellen, maar even aankijken of je pony weer actiever wordt bij koeler weer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:36

Hier vanochtend in de menles allemaal drijfnatte pony's en 1 paard.
Allemaal met al wat vacht en hard gewerkt, herstelden wel weer snel want mankeren niets.

Kan niet voor die van jou praten, maar kan de warmte in combinatie met wintervacht in wording zijn, maar ook wel iets anders.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:36

Laatst hadden wij het ook dat het paard niet vooruit wat te branden en stond te hijgen als een bejaarde die moest traplopen.
Bleek dat de rem was blijven hangen van de menwagen, dit merkten wij pas met het uitspannen!
Ook was het vandaag ineens weer heel warm vergeleken met de rest van de week en zijn de paarden volop bezig met het aanmaken van de winterjas.

Ik zou het nog even aankijken nu pony weer fris en fruitig staat te eten en drinken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:47

jorika1986, de rem is het eerste wat ik gecontroleerd heb toen ik merkte dat hij het zo lastig had :) Maar die stond gewoon netjes af hoor.

Ik had morgen eigenlijk een wedstrijdje met hem gepland, maar die kan ik misschien beter niet rijden als hij zo weinig energie heeft?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:52

Tja ligt eraan wat voor wedstrijd? Een dressuur proefje zou je kunnen proberen, een marathon zou ik skippen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:52

Als hij verder niet ziek oogt gok ik ook op de warmte, hier ook een zwetende shet na het werk :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:04

het is nu overdags best warm hoor voor paarden die al veel haar aangemaakt hebben, daar kun je gerust rekening mee houden in het werk

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:22

De pony was deze ochtend weer fris en monter, dus ik heb beslist om toch te gaan vandaag. En ik ben blij dat ik geweest ben, want de wedstrijd ging lekker onder de bomen door en de pony was weer helemaal zichzelf :)