. Ik hoop dat ik mijn topic hier goed heb geplaatst.Vanmiddag rond 15.00 uur werd ik gebeld door moeders dat mijn paard stokkreupel uit het land was gekomen waarbij hij linksvoor helemaal niet wil belasten. Helaas zit ik tot laat vast op werk waar ik niet zo maar weg kan lopen. Onder het mom "beter een keer te veel bellen dan te weinig" geadviseerd om de DA te bellen en ook de temperatuur op te nemen. Ondertussen ook meteen mijn hoefsmid een nood-apje gestuurd omdat ik eigenlijk een hoefzweer vermoedde. (Geen idee waarom ik voor een hoefzweer nou ook perssé ook de DA op bezoek wou hebben, maar goed).
Rond 17.00 uur was de DA op stal en aangezien hij zelf ook al mijn smid had gebeld kwam de smid niet veel later ook aan. Nu blijkt dat Sam waarschijnlijk op iets scherps is gaan staan waardoor er nu een scheurtje of barstje linksboven in de zool zit: lengte ongeveer 1.5 cm en zo breed als de dikte van een mensenhaar. Hoefwand is gewoon intact. Er kwam vocht uit en de heren hebben alles ontsmet en mijn paard heeft een stevige dosis antibiotica gehad.
Morgenochtend vroeg komen beide, lieve heren terug en dan wordt er een speciaal ijzer onder gezet zodat de plek compleet ontlast wordt. Excuses voor de incomplete info maar ik heb alles of via de telefoon moeten volgen of van derden gehoord.
Vorig jaar hebben we een ontiegelijke rot ervaring gehad met een hoefzweer aan dezelfde hoef; de zweer zat diep, de zool is dun en na het uitsnijden is er een prolaps ontstaan (de lederhuid kwam door het gaatje naar buiten). Dit is na verloop van tijd en met goede verzorging en check ups van de smid en de Da heel mooi hersteld.
Met deze ervaring nog redelijk vers in het geheugen, zit ik nu een beetje met de handen in het haar en vraag ik me af hoe lang de herstel periode zal zijn en of het dit keer wel goed komt. Zijn er hier mensen die dit zelf ook mee hebben gemaakt? Is het überhaupt goed gekomen? Wat is er bij jullie aan gedaan en hoelang is de herstel periode geweest?
Thanks alvast voor het antwoorden
Beterschap ermee.
Hij durfde zijn been weer te belasten, liep eigenlijk weer bijna goed, hij was weer vrolijk en hoogst verontwaardigd dat hij niet naar het land mocht.
Zijn temperatuur was perfect alleen het scheurtje zelf smet. Er is nog geen echte zweer ontstaan, de plek is niet warm en er mocht zelfs weer op gedrukt worden. Jammer genoeg was zijn kogel wel wat dikker dus er zit wel wat te kwarren. De komende dagen is er nog wel een kans dat er een zweer gaat ontstaan, mocht het scheurtje gaan dichtgaan en bacteriën insluiten.
) en een achterbeen die vlak langs mijn hoofd suisde. Sam was boos, ik was boos dus vandaag in overleg met de DA besloten om het plaatje lekker te zitten waar die zit. Morgenavond kijken we verder maar voor nu ziet het erg positief uit dus ik blijf maar heel hard duimen voor een goede afloop.