Scheurtje in de zool. Ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fehu

Scheurtje in de zool. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 19:52

Nou, hierbij mijn allereerste topic op Bokt. Ik had gehoopt het toch over een leuker onderwerp zou zijn -O- . Ik hoop dat ik mijn topic hier goed heb geplaatst.

Vanmiddag rond 15.00 uur werd ik gebeld door moeders dat mijn paard stokkreupel uit het land was gekomen waarbij hij linksvoor helemaal niet wil belasten. Helaas zit ik tot laat vast op werk waar ik niet zo maar weg kan lopen. Onder het mom "beter een keer te veel bellen dan te weinig" geadviseerd om de DA te bellen en ook de temperatuur op te nemen. Ondertussen ook meteen mijn hoefsmid een nood-apje gestuurd omdat ik eigenlijk een hoefzweer vermoedde. (Geen idee waarom ik voor een hoefzweer nou ook perssé ook de DA op bezoek wou hebben, maar goed).

Rond 17.00 uur was de DA op stal en aangezien hij zelf ook al mijn smid had gebeld kwam de smid niet veel later ook aan. Nu blijkt dat Sam waarschijnlijk op iets scherps is gaan staan waardoor er nu een scheurtje of barstje linksboven in de zool zit: lengte ongeveer 1.5 cm en zo breed als de dikte van een mensenhaar. Hoefwand is gewoon intact. Er kwam vocht uit en de heren hebben alles ontsmet en mijn paard heeft een stevige dosis antibiotica gehad.
Morgenochtend vroeg komen beide, lieve heren terug en dan wordt er een speciaal ijzer onder gezet zodat de plek compleet ontlast wordt. Excuses voor de incomplete info maar ik heb alles of via de telefoon moeten volgen of van derden gehoord.

Vorig jaar hebben we een ontiegelijke rot ervaring gehad met een hoefzweer aan dezelfde hoef; de zweer zat diep, de zool is dun en na het uitsnijden is er een prolaps ontstaan (de lederhuid kwam door het gaatje naar buiten). Dit is na verloop van tijd en met goede verzorging en check ups van de smid en de Da heel mooi hersteld.
Met deze ervaring nog redelijk vers in het geheugen, zit ik nu een beetje met de handen in het haar en vraag ik me af hoe lang de herstel periode zal zijn en of het dit keer wel goed komt. Zijn er hier mensen die dit zelf ook mee hebben gemaakt? Is het überhaupt goed gekomen? Wat is er bij jullie aan gedaan en hoelang is de herstel periode geweest?

Thanks alvast voor het antwoorden :)

MarChak

Re: Scheurtje in de zool. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:57

Het paard van een stalgenote had laatst in een schroef gestaan, ineens stokkreupel natuurlijk.
Het gaatje is ontsmet, flinke dosis AB en binnen een week was het dicht en kon ze weer rijden.
Dus ik denk dat het in jouw geval best mee zal vallen, DA en hoefsmid waren er direct bij en paard is meteen goed behandeld.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:58

Jeetje, ik kan er niks zinnigs over zeggen, maar kan me voorstellen dat je dit niet cool vindt. ik hoop dat mensen advies en ervaringen kunnen delen. Succes ermee!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:01

Ik zou er liever een hoefschoen om doen dan een ijzer onder laten slaan. Schoentje kan snel uit voor controle, reiniging en behandeling. IJzer geeft alleen maar gaten... ;) Beterschap ermee.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:05

Daar zit wel wat in....en er zijn zulke mooie hoefschoenen nu...die kan je misschien, gezien de dunne wand dan ook af en toe voor buiten rijden kunnen gebruiken (mocht het van toepassing zijn heh).
Stalgenootje van me heeft voor tijdelijk hoefschoenen gekocht...wat een mooie dingen, en het blijft ontzettend mooi zitten. Maar als het ijzer is om een bepaalde plek te ontzien is een hoefschoen dan misschien geen goede optie...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:07

Een paar maanden geleden had een van onze merries een grote en diepe hoefzweer. Het was een groot gat in het achterste gedeelte van de voet (naast de steunsels), met een groot risico op een prolaps. Zweer opengelegd en vervolgens is de hoef in het verband gezet met een onmeunige prop watten om tegendruk te geven. Dit hebben we een week laten zitten (tussendoor een keer ververst) en daarna was het genezen. Ze kon er met verband gewoon mee de wei op.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:18

Heb je foto,s ben wel benieuwd.

Overigens zou ik zeker eerder voor hoefschoen gaan ipv ijzers.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:05

Bedankt voor de reacties allemaal!

Sorry, helaas heb ik momenteel geen foto's. Ik ben net even bij mijn zielige paardenbeest geweest maar ik kon geen foto zonder flits maken. Aangezien hij altijd erg schrikt van foto flitsen wilde ik hem dat nu niet aan doen. Sam is absoluut niet kleinzerig, hij dendert juist altijd door, maar nu heeft hij echt pijn.

Hoefschoenen zijn voor hem niet zo 1 2 3 aan te schaffen aangezien deze echt aangemeten moeten worden voor Sam. Hij heeft echt mega hoeven (de smid moest vanavond nog op zoek naar zijn maat ijzer want die zit niet standaard in zijn assortiment) en hij is nogal gevoelig op wat materialen. Haalt een hoefschoen alle druk weg van een zool? De plek mag nl. even niet met iets in aanraking komen, naar wat ik heb begrepen.

Om snel de druk te kunnen verlichten is er dus gekozen voor een ijzer. Hierbij wordt, als ik het goed begrepen heb, wel de plek open gelaten (maar wel beschermd op 1 of andere manier) zodat deze te controleren is en behandeld kan worden waar nodig. Hang me hier niet aan op want dit is wat ik moeders heb begrepen en die stond nog steeds te stuiteren van de stress. Daarnaast heb ik echt de ballen verstand van ijzers omdat mijn paarden altijd op blote voeten lopen. Hierbij moet ik echt vertrouwen op mijn smid, waar ik overigens 100% op vertrouw.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:53

Vanochtend trof ik gelukkig weer een hele andere Sam aan *\o/* Hij durfde zijn been weer te belasten, liep eigenlijk weer bijna goed, hij was weer vrolijk en hoogst verontwaardigd dat hij niet naar het land mocht. :(:) Zijn temperatuur was perfect alleen het scheurtje zelf smet. Er is nog geen echte zweer ontstaan, de plek is niet warm en er mocht zelfs weer op gedrukt worden. Jammer genoeg was zijn kogel wel wat dikker dus er zit wel wat te kwarren. De komende dagen is er nog wel een kans dat er een zweer gaat ontstaan, mocht het scheurtje gaan dichtgaan en bacteriën insluiten.

De smid en de DA hebben besloten om een verband ijzer te plaatsen. Hierbij is de plaat op het ijzer vast gezet met kalkoenen die afgeslepen zijn, zodat hij niet op hoge hakken loopt maar wel de zool van onder af ontlast. Hierdoor kan ik zelf de plaat eraf halen om de boel te luchten en te reinigen. Voor het reinigen en ontsmetten is voor nu gekozen voor AB-spray. Soda, wat optie 2 is, zou de zool te week maken wat de kans op doorscheuren en een prolaps weer groter zou maken en dat is nu juist mijn grootste angst. Verder is er weer een shot AB gegeven om een infectie ook van binnenuit te bestrijden.

De komende dagen moet Sam op een schone stal blijven ook omdat hij met een dergelijk ijzer geen grip heeft. Daarnaast is er een risico dat, als er een zweertje doorbreekt, hij bij het bewegen (dus veel druk van binnenuit op de zool) de lederhuid weer naar buiten drukt.
Gelukkig heeft hij een hele grote box dus hij kan zelf wel wat bewegen en met zijn 24 uurs ruwvoer voorraad was hij erg tevreden.

Morgenochtend gaan de DA en ik weer kijken hoe het ervoor staat dus dat wordt weer een nachtje nagelbijten :=

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:07

Hoe gaat het nu met Sam? Gaat het allemaal de goede kant op?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:04

Nou, hij voelt zich geloof ik op en top *\o/* Zijn temperatuur blijft voor als nog goed, de zwelling in zijn been is weg en hij belast en gebruikt zijn been als normaal.

Het enige waar ik gister tegen aan liep was dat meneer het geen goed plan vindt om het plaatje er af te halen en er weer op te zetten. Dat eindigde in een goede klap op mijn onderarm, 1 op mijn ribbenkast ( gek genoeg niet gevoeld maar staat nu een mooie hoef op >;) ) en een achterbeen die vlak langs mijn hoofd suisde. Sam was boos, ik was boos dus vandaag in overleg met de DA besloten om het plaatje lekker te zitten waar die zit. Morgenavond kijken we verder maar voor nu ziet het erg positief uit dus ik blijf maar heel hard duimen voor een goede afloop.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:18

Fijn dat het zo goed gaat met Sam. En zorg dat jezelf heel blijft ;)