Stijf ogende shet (20+) - supplementen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Stijf ogende shet (20+) - supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 16:39

Hallo!

Ik heb thuis een Shetlander merrie, haar juiste leeftijd weten we niet, maar het moet al 20+ zijn. We kennen een vroegere eigenaar, en afgaande op die data's moet ze al zo oud zijn. Ook haar grijze haren verraden het wel.

Nu is ze buiten de zomerexceem altijd tip top in orde geweest. Vroeger wel eens last gehad van hoefbevangenheid, maar dit is volledig van de baan terug.

Enkele weken geleden is ze verhuisd van een schralere wei naar een iets vollere wei, toen begon ze stijf te lopen. We hebben het toen op teveel eiwitten gestoken van het verse gras. De hoefsmid is geweest en geen tekenen van hoefbevangenheid, en na de hoefsmid begon ze ook weer beter te lopen. Het echte 'kreupel' lijken is er daarna ook weer uit gegaan, toen hebben we ook de voeding iets terug geschroeft. Echter heb ik het gevoel dat er nog steeds een beetje stijfheid blijft hangen, bij het uit de stal halen bijvoorbeeld. Het lijkt wel of ze moet even op gang komen om terug goed te lopen. Pijn lijkt ze niet te hebben, want ze draaft en gallopeerd ook gewoon naar andere paarden, maar het is echt een vage stijfheid. Ik merk het omdat ik haar ken, maar het is niet dat je denkt van oliebol die loopt kreupel!

Ik vroeg me nu af of dit te maken kon hebben met ouderdom, terug de winter in gaan? Evt wat artrose? (maar kan dit op zo een korte periode opkomen?) Er is momenteel nog geen dierenarts bij geweest, enkel de hoefsmid. Omdat ze er echt geen pijn aan lijkt te hebben, het is ook vooral op het harde, want op stukjes gras begint ze vaak zelf te draven..

Iemand die me hier iets wijzer mee kan maken? Ik wil het nog even aankijken maar anders wordt er binnenkort ook wel eens een DA bijgehaald, maar het is echt niet urgent. Het lijkt eerder een zeurende stijfheid die ze er ook weer uitstapt..

Ook tips over supplemenen o.i.d. zijn zeker welkom! Momenteel krijgt ze een minimale hoeveelheid brok, en gewoon een normale portie hooi 's morgens en 's avonds. De weide heeft wel wat om te knabbelen, maar geen pas vers gras.

Bedankt alvast!

Anoniem

Re: Stijf ogende shet (20+) - supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:48

Ik zou even bloed af laten nemen en controleren op spierbevangenheid.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:27

Vanwege vrijwel dezelfde problemen, ben ik jaren geleden msm en omega olie aan onze shet gaan geven, bij haar helpt dat tot nu toe prima ;) Zij had een "starters stijfheid".
Ik wil nog wel graag terug komen op het hoefbevangenheid verhaal; het zijn niet de eiwitten die dat veroorzaken, maar fructaan(= een soort suiker). Hou daar wel rekening mee, want ik heb al verschillende pony's gezien die door de DA of hoefsmid vrij werden verklaart van zijnde HB, terwijl ze het wel bleken te zijn, waaronder die van mij zelf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:53

het schijnt dat fructaan ook nieteens de oorzaak is van bevangenheid las ik laatst.
Stijfheid kan wel degelijk een voorbode zijn van bevangenheid.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 18:22

Oh oké interresant! Ons is altijd gezegd dat het door eiwitten kwam in vers gras. Ze heeft het ook ooit gekregen nadaat een buurman gemaaid gras in de weide had gegooid...

Spierbevangenheid heb ik ook aan gedacht, ik stond ook echt op het punt om de DA te bellen, maar toen werd het weer beter. Maar moest het inderdaad niet beteren kan een bloed onderzoek geen kwaad.

Msm en omega olie ga ik dadelijk eens googelen. Alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:50

Ik kon vanmiddag niet uitgebreid reageren.
Maar bevangenheid kan ook wisselende beelden geven, en lang door sluimeren. Stijf is geowon niet goed als dat ineens is gekomen en niet door werk. Dan zou ik altijd aan de bel trekken bij de da.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:06

Ik ga met Joolien mee.. Immers een zelfde soort ervaring hier op stal.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:18

Ik zou haar eens laten testen op PPID ( cushing) Tot eind oktober zijn de testen gratis en hoef je alleen het bezoekje van de dierenarts en het bloed afnemen te betalen. Ik was zo'n €25,00 kwijt.
Door PPID kunnen ze ook stijver worden en licht hoefbevangen worden, zonder verdere problemen.
Mijn shetlander ( inmiddels 30 ) is enorm opgeknapt van de medicijnen.

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:31

Fructaan is inderdaad de boosdoener bij hoefbevangenheid (veel info gezocht n.a.v. onze eigen shetlander). Gehalte is vaak hoger op een zonnige dag na een koude nacht bijvoorbeeld. Op internet kan je een fructaanindex zoeken ter indicatie. Verder is een shetlander natuurlijk sober en heeft ze met de nieuwe wei misschien ineens veel voedingsstoffen binnen gekregen. Je kan dan drainage compositum (groene os) geven om de lever te ontgiften en afvalstoffen snel af te voeren.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 21:29

Ik wil graag idd de DA er even bij voor een onderzoek, evt ook op cushing. Probleem is dat ik hier niet alleen over te beslissen heb, en ik deze dingen ook niet betaal. Ik ga dus thuis eens moeten overleggen en overtuigen om het toch te laten nakijken.

Bij cushing verliezen ze ook moeilijk hun haar toch? Dit is wel echt niet het geval..

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:45

Mijn shetlandmerrie van 20+ met hb-verleden vertoont sinds kort ook weer dezelfde symptomen als jij beschrijft.
Ik heb haar vorig jaar laten testen om IR en Cushing. Beide heeft ze niet.
Ik verwijt het najaarsgras nu. Verder doe ik mijn best al om haar intake te beperken, te laten bewegen en haar ook nog een beetje paard-waardig te geven. Soms best lastig te combineren allemaal...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:25

Ze hoeven bij cushing/ppid natuurlijk niet álle symptomen te hebben (slecht haar verliezen). Voor stijfheid in de gewrichten kan glucosamine in elk geval helpen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 08:48

Maandag en dinsdag heb ik vrij, dan laat ik de DA even komen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:16

Ik krijg net een sms dat de DA is geweest, en dat ze een ontsteking zou hebben & antibiotica spuit heeft gehad. Hoe of wat weet ik ook niet, straks hopelijk wat meer uitleg :)

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:07

Een hoefzweer of i.d.?

Ben benieuwd.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:15

Ik zou even met de mensen van http://www.liquihorse.nl bellen. Mijn shet was altijd erg gevoelig voor bevangenheid en had volgens de vorige eigenaar zomerexceem. Na een GRATIS voer en supplement advies heeft hij geen jeuk meer en zit veel beter in zn vel!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:54

Oké, typische mama en papa bellen de DA situatie. Ze heeft een ontsteking op haar 'poten' volgens de dierenarts. Oké, ik zou dan vragen op haar spieren, op haar hoeven, op wat? Maar mijn ouders vragen zich dat dus niet af :')

Ze heeft in ieder geval antibiotica gehad recht in haar bloed, 3 dagen stalrust en dan zou het duidelijk beter moeten zijn..

Ze heeft trouwens ook ZE, dus ik ga de laatste site zeker eens bekijken, bedankt!