Paard heeft warme plek op rug, niet bereden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Paard heeft warme plek op rug, niet bereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:48

Ik stond vandaag te poetsen met mijn paard die niet onder het zadel is en ik voelde bij de ruggengraat een hele warme plek ineens. Richting de schoft voelde ik niets meer. Zit wat naar achter op de rug dus.

Normaal zou ik denken: zadel na laten kijken, maar dat is moeilijk bij een paard dat niet bereden wordt

Om te vallen oid lijkt me een beetje vreemde plek. Iemand een idee?
Ze lijkt niet gevoelig op de plek.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:04

Paard is trouwens drie jaar oud en verder gezond.

lissisanne

Re: Paard heeft warme plek op rug, niet bereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:07

Verrekte spier of wilde trap van een vriendje misschien?
Reageert hij gevoelig?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:10

Warmte duidt op extra activiteit. Dan denk ik aan een kneuzing waar het lijf aan aan het werken is om op te lossen. Misschien verkeerde beweging gemaakt? Knal gehad?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:10

lissisanne schreef:
Verrekte spier of wilde trap van een vriendje misschien?
Reageert hij gevoelig?

Ik ben niet bang voor een trap eigenlijk, staat in fijne kudde. Verrekte spier zou altijd kunnen. Denk dat ik maar even afwacht komende dagen en anders de dierenarts bel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:12

Het kan van alles zijn, ontsteking verrekte spier, hypertonie ea.
Is hij gevoelig bij palpatie, wanneer je er zonder nagel te gebruiken met platte vinger rustig druk op geeft?

als het een spierprobleem is zou een masseur je kunnen helpen, bij een ontsteking ea is een dierenarts de eerste optie

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:16

Seven schreef:
Het kan van alles zijn, ontsteking verrekte spier, hypertonie ea.
Is hij gevoelig bij palpatie, wanneer je er zonder nagel te gebruiken met platte vinger rustig druk op geeft?

als het een spierprobleem is zou een masseur je kunnen helpen, bij een ontsteking ea is een dierenarts de eerste optie

Hij leek me niet echt gevoelig nee. Normaal maak ik me er niet snel druk om maar hij zit de laatste tijd wat strak in de spieren vooral de hals. Hij loopt wat aan de longe en loopt soms echt sterren te kijken en als ik wat meer vraagt dreigt hij naar me, terwijl hij van zichzelf heel lief is. Osteopaat en alles is al eens geweest en hij was wat scheef maar niet heel erg. Ik twijfel een beetje of dit nu ergens bij hoor of weer los staat.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:45

Haal er een fysio bij...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:50

Warm is doorgaans een ontstekingsreactie en daar zou een goede fysio eigenlijk niet aan moeten gaan rommelen zonder diagnose van een DA.

Ik zou in iedergeval persoonlijk eerst een echo en/of foto willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-09-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:51

Als ie met longeren ook protesteert, zou ik toch even na laten kijken wat er is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 07:48

Sizzle schreef:
Warm is doorgaans een ontstekingsreactie en daar zou een goede fysio eigenlijk niet aan moeten gaan rommelen zonder diagnose van een DA.

Ik zou in iedergeval persoonlijk eerst een echo en/of foto willen hebben.

Warm kan ook duiden op overbelasting (acuut door trauma, of langdurig door iets wat niet helemaal lekker functioneert). Dan is er natuurlijk nog wel het verschil tussen warm en gloeiend heet.

Daarnaast laat het paard ook andere symptomen zien die kunnen duiden op pijn. Als fysio ben je opgeleid om een gedegen onderzoek te doen naar het functioneren naar het bewegingsapparaat en als je als fysio dingen tegenkomt waar beter en DA naar zou kunnen kijken, dan stuur je door.

Fysio's "rommelen" niet zomaar wat aan, hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:04

Dat zeg ik ook niet. In principe raakt een goede fysio niets aan waarvan onduidelijk is wat de onderliggende oorzaak is. Zeker bij potentiele weefsel schade.
Er zijn overigens helaas ook genoeg peuten (geen fysio opleidung) die niet doorsturen naar de DA en wel gaan zitten rommelen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:13

Sizzle schreef:
Dat zeg ik ook niet. In principe raakt een goede fysio niets aan waarvan onduidelijk is wat de onderliggende oorzaak is. Zeker bij potentiele weefsel schade.
Er zijn overigens helaas ook genoeg peuten (geen fysio opleidung) die niet doorsturen naar de DA en wel gaan zitten rommelen.

Als je een fysio hebt die gewoon de opleiding heeft gevolgd, helemaal de jongere generaties, dan mag je erop vertrouwen dat ze doorsturen mocht het nodig zijn.
Daarbij; blijkt dit wel iets te zijn in het bewegingsapparaat wat door een fysio goed te behandelen is, dan kun je direct aan de slag...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:23

En juist omdat ze bij potentiele ontstekingsreacties of weefsel schade toch doorsturen voor beeldmateriaal zou ik me dus die extra afspraak besparen en eerst een DA raadplegen :)*
Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:40

Sizzle schreef:
En juist omdat ze bij potentiele ontstekingsreacties of weefsel schade toch doorsturen voor beeldmateriaal zou ik me dus die extra afspraak besparen en eerst een DA raadplegen :)*
Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Dat argument kun je ook helemaal andersom bedenken ;)

TS; als je twijfelt, haal er een DA bij. Mocht die denken dat het idd in het bewegingsapparaat zit (waar een therapeut wat mee zou kunnen), ga dan voor een fysio.

Dat is het enige wat ik nog wilde zeggen ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:24

Mijn eerste reactie zou zijn ontstekinkje.
Hoe reageert hij als je het hoofd naar beneden vraagt in stap? (En draf en galop als hij dat al kent aan de longe? :) )