Kreupelheids onderzoek slechter dan gedacht....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

novita13

Kreupelheids onderzoek slechter dan gedacht....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:05

Mijn paard loopt sinds 4 maanden niet zuiver. Hij is bekend met een linker been wat toon tredend is.
Nooit een dag kreupel gelopen, maar 4 maanden terug dus gemerkt dat hij een ander hupje maakt met draven vooral. Ik dacht dat het vanuit zijn linker schouder kwam. 2 weken rust geven, fysio geweest hij zat inderdaad wat vast, maar niet zo heel erg.

Hij liep na opbouw ook weer een week goed, maar toen begon de grote ellende. Leek telkens of hij erg stijf was, na 10min rijden was het weer over. Op advies fysio rek strek oefeningen voorafgaand aan het rijden. Situatie verbeterde niet. Nogmaals fysio langs , weer helemaal soepel gemaakt.
Na paar dagen gelongeerd op het gras leek weer goed te lopen, rustig opgebouwd met logeren. En toen er op, zo erg onzuiver had hij nog nooit gelopen. Fysio kwam paar dagen later weer. Eea getest op t harde op t zachte en op het harde leek het of hij bijna goed liep, maar in de bak dramatisch. (Korte schets wat er voor afging)

Ik vond nu tijd om dierenarts hem na te laten kijken, ik wilde dit perse op de kliniek doen, zodat gelijk alles duidelijk werd en er z'n foto's gemaakt konden worden. Na 3 weken konden we terecht. Dit was afgelopen dinsdag.

Het was een hele lange dag van 9-17 en helaas niet met de uitslag wat ik gedacht had.

Na voor lopen, rekken,trekken en buigproeven vonden de artsen hem op 3 benen slechter lopen. Links voor het ergste, zijn toon tredende been, dan links achter en dan rechts voor. Rechts achter geen problemen.

Voorstel uitverdoven: links voor moest tot 3 de zenuwtak toen liep hij pas goed met dat been, rechts voor hoefde maar tot 1ste zenuwtak en links achter tot aan de hak, waren ook 3 prikken. Alles duurde al met al erg lang. Maar er werd goed na gekeken.

Verdenking: voor iets van de botten en achter van de pezen. Voorstel foto's van voor echo achter.
Foto's konden gelijk, echo niet omdat ivm inspuitingen beelden slecht zouden zijn.

Toen kwam de uitslag: links voor te dunne hoefzool en hoefbeen, artrose boven de hoefrand en rondom kogel, gradatie 2. Maar ook had hij een breukje in zijn kogel, onderste gewricht waar bovenkant kogel op leunt. Rechts voor ook te dunne hoefzool en hoefbeen, geen artrose boven de hoef, kogel geen foto's van aangezien hij op eerste verdoving goed liep.

Nu zou zijn pijn door de artrose met speciaal beslag verminderd kunnen worden, maar door zijn been stand zou de gradatie wel verergeren. ( kans op artrose wist ik, maar niet nu al op 12jarige leeftijd) de breuk zouden ze met ct scan moeten bekijken en dan kijken of er te opereren valt, anders moet dit later omdat er een hele grote kans op bot cyste was. Genezen uit zich zelf ging niet.

Ik heb mijn paard mee naar huis genomen en heb alles op een rij gezet, wil en moet ik achter been nog op echo zetten....

Ik heb al die tijd gezegd, mocht blijken dat zijn schouder blessure komt ( wat ik dus eerst al die tijd dacht) door zijn been afwijking en het dus chronisch is laat ik hem inslapen omdat hij er last van heeft.

Nu blijkt dus dat hij iets chronisch heeft en een breuk, maar jeetje, nu het zo definitief lijkt te zijn, vind ik de keuze toch heel moeilijk....

Want ik kan hem ook ergens op de wei zetten, heeft hij dan kwaliteit van leven...?

Dit is ook de "discussie" die ik met mijn vriend heb, hij is geen paarden mens. Hij vind zolang hij niet op 3 benen loopt nog dat hij misschien nog wel kwaliteit heeft.... Ik vind door wat hij afgelopen maanden heeft laten zien pijn heeft en dat op de wei lopen dan ook pijn zal doen...

Hij kan nooit meer mijn rij maatje worden, ook al kies ik voor opereren, speciaal beslag enz...

Dierenarts belt vanmiddag nog terug, dan vraag ik naar de kwaliteit van leven als ik niks doe. In hoe verre de pijn hem kan belemmeren op het land. En anders moet ik helaas een afspraak maken om hem in te laten slapen.

Ik wilde mijn verhaal, gevoel even kwijt en op papier zetten...

Ook hoor ik graag ervaring van andere mensen als ze zelfde toevallig hebben gehad met hun paard.

Arabesk

Re: Kreupelheids onderzoek slechter dan gedacht....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:25

Wat vervelend! Heb je de röntgenfoto's meegekregen? Ben daar erg benieuwd naar.
Heb je ook foto's van de hoeven van je paard? Boven, onder en zij aanzicht.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:29

Jeetje wat een ellendig bericht!
Ik zou inderdaad ook de dierenarts vragen wat hij aanraadt te doen en in hoeverre je paard nog een fijn leven kan hebben zonder pijn.

Sterkte

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:33

Wat een nare berichten.
Met dit soort uitslagen zou ik altijd voor een second opinie gaan. Ik neem aan dat je de foto's mee hebt gekregen. En anders kun je ze altijd opvragen.

Ik heb geen ervaring met het soort breuk dat je aangeeft.
Wel met dunne hoefzolen. Dat is behandelbaar. Het duurt alleen heel erg lang omdat je de stand heel erg langzaam moet veranderen. Maar de pony van een vriendin loopt met zijn indertijd dunne zolen weer als een kievit.

Dat wil niet zeggen dat dat bij jou paard ook zomaar kan, maar het bleek bij deze pony dus oplosbaar. En der artrose diagnose die ze ook had heeft ze nooit last van gehad. Zij liep beroerd vanwege de dunne zolen.

Kortom: ik wens je heel veel sterkte met je besluit, maar overweeg iemand anders ook nog naar de foto's te laten kijken voor je iets besluit dat definitief is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:44

MD >> BEH

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:50

wat een naar bericht , moeilijke keuzes

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:59

wat een moeilijke keuze!
Ikzelf zou paardlief lekker op de wei laten als hij geen pijn heeft (mit je hiertoe financieel in staat bent). Ik zou persoonlijk mits geen pijn het niet over mijn hart kunnen krijgen mijn beste maatje af te geven. (ik heb ook een niet berijdbaar paard staan, dan maar nietmeer rijden tot ik later een 2e paard kan betalen of totdat ijn maatje overleden is)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:23

Naar bericht.
Geen ervaring met dunne zolen wel met botbreuken kn paardenbenen. Kan met operatie super genezen, heb hier een merrie die al een kleine 10 jaar met schroeven in een van haar benen loopt.

Als je je da volledig vertrouwd ga dan op zijn advies af, anders een second opinion vragen.
Succes

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 19:27

Bedankt voor jullie berichten....

Ik krijg zsm de fotos toegestuurd met verslag erbij.

Ik heb dierenarts vanmiddag nog gesproken en hij loopt niet pijn vrij. Ik weet dat het nog niet onacceptabel is omdat hij nog lekker eet, En er goed uit ziet en toch soms nog een klein sprintje trekt. Maar arts gaf aan door dat hij problematiek in beide voor benen heeft hij niet gauw op drie benen wil en kan lopen. Arts gaf aan dat hij niet kan beoordelen of hij fijn vind 24/7 buiten aangezien hij paard niet goed genoeg kent. Maar wel dat het uitstel is, maar kan er geen tijd aan plakken.

In de afgelopen 4 maanden is het in ieder geval wel erger geworden.

@zoe_97 Of ik hem een plezier doe om de winter hem 24/7 buiten te zetten weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij zomers en swinters altijd heel graag naar binnen wil en als enige van zijn groepje voor het draad staat te wachten om naar binnen te mogen na aantal uren...

Hij heeft ooit minder naar buiten gekund en niet gereden door mijn zwangerschap en hij kwijnde weg, at slecht, doffe vacht, hij wilt graag werken of bezig zijn. Ik denk nu dus dat het beter is om het te laten gaan, ten eerste omdat hij pijn heeft en ten tweede doe ik hem denk ik geen plezier 24/7 buiten en vooral niet met de aankomende herfst/winter periode.

@anya dunne hoefzolen weet en wist ik, zo lang hij in de bak loopt of gras heeft hij daar geen last van, ook nooit gehad. Vroeger stond hij wel op ijzers omdat we meer over de weg moesten. Nu is dat niet meer zo vandaar blootvoets nu. Ijzers zijn nu vooral voor standafwijking zo te behouden, en om hem beter te kunnen laten afwikkelen voor zijn artrose. Helpt wel mee voor dunne zool.

Zelf heb ik redelijk wat verstand van rontgen fotos bij mensen, en ik heb alle fotos van mijn paard gezien en de breuk/scheur hoort er echt niet te zitten. En arts gaf aan dat het niet kon herstellen tenzij je hem op 3 benen zet maar dat kan zijn andere benen niet echt aan.

Ik had wel met een andere dierenarts overlegd en mijn kliniek heeft alles naar haar gestuurd of gaat dit doen omdat ik evt thuis wil laten in slapen door haar. Maar ze mogen dit inderdaad niet zo maar doen (gelukkig maar) zonder enige gegevens.

Ik hoop van haar morgen meer te horen.

@arabesk bedoel je gewone fotos van zijn hoef? Ik zie gewoon zo niks aan zijn hoeven en benen, behalve dat er wat vocht boven kroonrand zit bij beide,vocht rondom linker kogel, en zijn hak links achter ook vocht in zit.

Als ik de foto van de breuk/scheur heb ga ik kijken of ik hem kan plaatsen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:29

Ik zou sowieso om een second opinion vragen ook al vertrouw je je DA volledig. Het zijn en blijven mensen en die kunnen altijd een foutje maken natuurlijk.
Ik heb het zelf laatst nog meegemaakt, mijn DA en de hoefsmid waarmee ze samen werkt, zag de toekomst voor mijn paard een beetje somber in, maar 2 weken nadat ze is geweest, rijd ik alweer rond op mijn paard na een second opinion. Nu was de uitkomst van die onderzoeken niet zo extreem als bij jou, maar toch kan het in mijn ogen geen kwaad om voor een second opinion te gaan.

Ik wil je in elk geval veel sterkte toewensen! Moeilijke keuze idd... :(

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:32

Dunne zolen zijn met een ijzer te verhelpen evenzo met artrose en speciaal beslag. Operatie van de kogel is te proberen kans op genezing is groot.
Het is wat je zelf wil, kan je de kosten dragen en wil je dat . Als je het niet in eens kan betalen is er altijd wel een regeling te treffen met je da
Laatst bijgewerkt door Edhunter op 24-09-15 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:32

Ik zit hier ook met een paardje dat me dit jaar al bijna 3 keer de aankoopprijs gekost heeft en verder zal leven als een luxe grasmaaier. Maar ik heb mijn maatje nog en dat is voor mij het belangrijkste. Een ander paard, och ja, we zien wel wat de toekomst brengt. Maar mijn paard is wel pijnvrij, moest hij afzien, dan had ik hem wel laten gaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:37

Wat een afschuwelijke diagnose!

Wat ik weet van artrose bij mijzelf is dat het pijnlijk is, zeker als er nog beweging in het gewricht is. En dat de pijn bij kou nog meer is dan in de zomer.
24/7 buiten in de winter zou ik met een paard met artrose niet snel doen, een mooie grote loopstal zoals vaak voor opfok gebruikt wordt lijk mij de beste optie want beweging voorkomt stijf worden.

Als het mijn paard was zou ik alle opties nog een keer nagaan en als de prognose echt zo is als nu geschetst hem voor de winter laten inslapen.
Afschuwelijk, zo oneerlijk, maar wel zo eerlijk en liefdevol naar je paard?

Sterkte!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:51

Je verhaal is een beetje hetzelfde als wat ik met mijn paard heb meegemaakt. Alleen had zij het aan beide voorbenen. Artrose, breuken, zwervend chipje. Ik heb haar laten inslapen. Gelijk na de diagnose.

Ik had er natuurlijk van te voren ook over nagedacht wat ik zou doen als, en het komt inderdaad heel hard aan als de 'wat als' werkelijkheid is. Ook ik kon mijn paard nog in de wei zetten 'tot het echt niet meer gaat'. Ik vond dat ik mijn beste maatje dat niet aan kon doen. Mezelf ook niet trouwens.. elke dag me af vragen hoeveel pijn ze had, wanneer je de knoop door moet hakken.

Kans op verbetering was er niet, het zou alleen maar erger worden. En pijn had ze al. Dat was niet heel goed te zien in het lopen omdat het beide voorbenen waren, maar ik zag dat er iets was. Dat is geen toekomst.

Ik heb er nog steeds veel verdriet van, maar sta volledig achter mijn keuze en ik ben 'blij' dat ik mijn paard (verder) lijden bespaard heb..

Heel veel sterkte met je keuze.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 08:39

Na overleg met 2 dierenartsen, 2 fysio's, heb ik besloten mijn paard te laten inslapen. Hij zou ondanks operatie en revalideren enz... Nooit meer pijn vrij kunnen lopen.

Ik voel me er erg rot onderen, maar het is de beste keuze die ik voor hem kan maken om verder lijden te besparen.

Bedankt voor al jullie berichtjes.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:46

Heel veel sterkte!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:49

Sterkte! Een wijze beslissing...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:52

Dapper besluit, sterkte komende tijd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:14

Heel veel sterkte. Lijkt mij de juiste beslissing.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:19

sterkte

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:22

Heel veel sterkte TS een goede beslissing als je maatje niet meer pijnvrij kan leven.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:25

Sterkte Y;(

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:26

knap van je om deze moeilijke beslissing te maken, maar het is de juiste. je hebt alle opties bekeken en kiest voor je paard ... dat vind ik pas knap. Respect en veel sterkte.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:31

Een heel dapper besluit! Sterkte!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:53

Heel veel sterkte! Dapper besluit!