vragen over beginnen met krachtvoer o.i.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

vragen over beginnen met krachtvoer o.i.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:17

Beetje een vreemde titel, al zeg ik het zelf. Daarom hier een korte toelichting.

Ik rij een Friese merrie voor een boer. Paard was niet zadel mak, en veelste dik. (leeftijd is 3.5). Het paard is nu een paar maand onder het zadel bij mij en was erg druk en heet.

Nu na een aantal maand begint ze wat sneller moe te raken, en heb ik het idee dat ze wat begint in te vallen.
Paard heeft 24 uur per dag onbeperkt ruwvoer. MMomenteel krijgt ze nog geen biks o.i.d omdat ze zo druk en heet was. maar we merken dus nu dat het ze het wel nodig begint te hebben.

Wat raden jullie aan om te geven?
De arbeid die ze verricht is;

Dinsdag longeren met bijzet ongeveer 20 minuten
donderdag dressuur les bij de rijvereniging van een uur
Zaterdag of zondag thuis dressuur matig rijden (hhalf uur tot 3 kwartier) of een buitenrit van ongeveer 3 kwartier (met veel stapwerk)

Hier nog even een voorbeeld hoe ze eerst was, en hoe ze nu is..

Toen
Afbeelding

Nu

Afbeelding

Momenteel vind ik haar vooral wat ingevallen vanaf de schouder naar de
Hals toe. dit zie je helaas niet echt op de foto...

Groetjes.

loempia93

Re: vragen over beginnen met krachtvoer o.i.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:46

Persoonlijk vind ik haar harstikke goed uitzien. Ze moet inderdaad niet meer afvallen, maar ik vind haar niet te mager.
Je doet ook niet te veel met haar dus in principe zou ze moeten voldoen met haar ruwvoer. Je zou eens kunnen kijken naar voer voor sobere rassen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:50

Het vet is eraf. Nu de spieren erbij en dat kost tijd. Ze komt mooi in sportmodel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:53

Probeer eens een andere werkverdeling te maken, een vol uur rijles op een drie en half jarige fries vind ik persoonlijk te veel. Misschien beter om te proberen om vijf keer in de week een half uur te rijden of een buitenrit te maken. Friezen zijn laatbloeiers en vooral nu ze weer de wintervacht aanmaken kunnen ze wat sneller moe zijn. Ga je toch door met de rijvereniging ga er dan ook op vrijdag een half uur op stappen/draven, licht werk dus. Tanden al eens nagekeken en eventueel een halve kilo biks bijvoeren.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:56

bigone schreef:
Probeer eens een andere werkverdeling te maken, een vol uur rijles op een drie en half jarige fries vind ik persoonlijk te veel. Misschien beter om te proberen om vijf keer in de week een half uur te rijden of een buitenrit te maken. Friezen zijn laatbloeiers en vooral nu ze weer de wintervacht aanmaken kunnen ze wat sneller moe zijn. Ga je toch door met de rijvereniging ga er dan ook op vrijdag een half uur op stappen/draven, licht werk dus. Tanden al eens nagekeken en eventueel een halve kilo biks bijvoeren.

Officieel gezien is de les van 5 over 7 tot 5 voor 8. Dus 50 minuten.. :p we rijden niet volop tijdens de les. De gallop pakken we nog niet eens mee en stappen veel. Zijn veel bezig met stelling en buiging. Persoonlijk vind ik dit zat kunnen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:58

martine0503 schreef:
Het vet is eraf. Nu de spieren erbij en dat kost tijd. Ze komt mooi in sportmodel.

Ja het vet is er inderdaad nu af, maar ik ben dus bang dat ze gaat invallen aangezien ze evenveel voer (onbeperkt) krijgt als daarvoor. Maar wel 3 x in de week wat moet doen.

Zou dan eventueel slobber goed zijn na het 'werken' ?
Of 1 of ander biks voor jonge paarden die spieren opbouwen?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:03

kusvoorjou schreef:
bigone schreef:

Officieel gezien is de les van 5 over 7 tot 5 voor 8. Dus 50 minuten.. :p we rijden niet volop tijdens de les. De gallop pakken we nog niet eens mee en stappen veel. Zijn veel bezig met stelling en buiging. Persoonlijk vind ik dit zat kunnen.
vergeet niet dat het een jong beestje is, half uurtje les is lang zat. Over het krachtvoer denk dat dit beestje wel wat ondersteuning van de spieren kan gebruiken. Als ze echt zo snel vet wordt kun je haar ook alleen na het werk bijv. Wat bij geven ipv structureel. * editOh dat over de les was al genoemd zie ik nu pas
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 24-09-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:03

Ik zou beginnen met een vitaminebrokje (bijv. die van Je Paard Gezond en Fit) en kijken of dat wat doet.
Mijn Quarter wordt meer mee gedaan dan met jouw Fries. Hij krijgt ook onbeperkt ruwvoer en z'n vitaminebrokjes, en daar doet hij het prima op.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:05

Ik zou niet meer geven dan een half kilootje brok (basisbrok) of muesli na het rijden.
Zou genoeg moeten zijn. En zo niet, dan voer je dat op naar een kilo.

Het is vaak gewoon even uitproberen wat werkt, niet te bang zijn om daarmee te experimenteren ;)
Laatst bijgewerkt door Monchou op 24-09-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:07

Ik zou eerder kiezen voor bijv luzerne en/of bietenpulp als je iets wilt gaan bijvoeren. Geen krachtvoer

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:08

Je kunt ook kijken naar een muesli of slobber.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:24

Martine_R schreef:
Ik zou niet meer geven dan een half kilootje brok (basisbrok) of muesli na het rijden.
Zou genoeg moeten zijn. En zo niet, dan voer je dat op naar een kilo.

Het is vaak gewoon even uitproberen wat werkt, niet te bang zijn om daarmee te experimenteren ;)

Hhm oke ik ga vanavond eens even met de boer overleggen.. en dus gewoon na de arbeid eerst eens wat geven kijken hoe ze het daar op doet.. Stel t is niet genoeg kan ze altijd elke dag nog wat krijgen eventueel.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:24

martine0503 schreef:
Je kunt ook kijken naar een muesli of slobber.

Muesli leek mij inderdaad ook wel wat. Maar welke ondersteunt de aanmaak voor de spieren.. ik ga eens even googlen

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:36

info over de muesli van subli:
Subli Basismuesli is een product die de voordelen van een brok en de voordelen van een muesli combineert. Het grootste deel van de granen zijn in gepofte vorm aan deze muesli toegevoegd. En mede hierdoor is het een uiterst smakelijk voer en optimaal verteerbaar. In combinatie met goed voedzaam ruwvoer is het ook zeer geschikt voor paarden die meer moeten presteren.

info over de muesli van hippostar:
Volledig krachtvoer
Speciaal geschikt voor paarden die iets extra’s nodig hebben

Licht verteerbaar
Goede acceptatie, ook door kieskeurige paarden

Voor paarden op rust
Licht verteerbaar krachtvoer, is ook geschikt voor oudere paarden

tja....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:46

Kijk goed naar de samenstelling ivm suikers en zetmeel. Vetten en eiwitten zijn weer goed voor de spieren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:50

zetmeel, granen, suikers etc. is eigenlijk allemaal niet goed voor paarden en hebben ze eigenlijk niet nodig, maar dat zetten ze natuurlijk niet op de zak ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:54

Voer vergelijk.nl geeft veel vrij en de producent is verplicht samenstelling door te geven. Via site's kom je al veel te weten. Ff puzzelen dat wel.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:13

martine0503 schreef:
Voer vergelijk.nl geeft veel vrij en de producent is verplicht samenstelling door te geven. Via site's kom je al veel te weten. Ff puzzelen dat wel.

oke, dat is inderdaad een goede tip.

maar hoe weet ik nou hoeveel eiwit er in moet zitten zodat het gezond is/helpt
of hoeveel vetten er in moeten zitten?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:25

Daar waar de suikers en zetmeel gehaltes dalen, gaan vaak de eiwitten omhoog. Zelf vind ik Havens natural best erg fijn, die zelf veel gegeven. Nu krijgt mijn 14 jarige ruin de pavo 18+. Ook erg tevreden over. Zou zijn voor oude paarden maar kan ook gewoon bij jonger hoor. Suikers en zetmeel laag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:29

Je geeft aan dat ze ingevallen is van de schouder naar de hals toe... hier ligt een spier die je juist aan het werk moet zien te krijgen... tijdens het rijden over de rug zou deze juist moeten gaan uitvullen.
Denk dus dat het zoals meerdere zeggen.. het meer training is dan dat ze echt aan de brok moet. Iets van vitaminebrokje is misschien wel handig. En daarnaast dus kritisch naar je eigen training blijven kijken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:31

Wij geven hier een handje dieetmix per x, en dat dus 2x per dag...

Dieetmix van subli.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:44

Ik zie geen mager paard. Ik zou wat bijgeven voor de de vitamines en mineralen, dat helpt ook bij de spier opbouw. Die van mij (4 jaar, 2 maanden onder het zadel, vergelijkbaar trainingsschema) krijgt naast ruwvoer 2 handjes metazoa voor de vitamine en een handje ponybrok voor de smaak (kieskeurig..). Puur omdat hij nu bezig is met spieropbouw.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:27

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb het er vanavond nog even over gehad met mijn instructrice en ze mag onder het rijden wat feller worden.. Dus we gaan haar vanaf vandaag elke dag eerst een halve schep biks geven.. kijken of ze daar überhaupt op reageerd. Zo niet dan zei mijn instructrice dan kan je een beetje haver geven..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:19

Dat is een prima begin toch?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:43

ja hoor