Volwassenekies onder melkkies paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Volwassenekies onder melkkies paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 22:52

Anderhalve maand geleden viel het me plots op dat mijn pony een prop maakte van zijn hooi. Toen ik er op ben gaan letten bleek het niet bij een prop te blijven.

De ene dag lijkt erger dan de ander zijn brok lijkt hij goed te kunnen eten maar het hooi en gras hij maakt er allemaal proppen van.
De tandarts was 3 maanden geleden al geweest maar toch maar weer een afspraak gemaakt. Ook de tandarts was zeer verbaas want zijn gebit was de vorige keer prima. Na wat kijken en voelen kwam hij tot de conclusie dat hij zo niets kon doen, we moesten binnenkort langs komen voor foto`s in de hoop dat we daar het probleem konden zien en daarna op konden lossen.

Nu heeft mijn pony sinds hij een jaar of twee was twee bulten onder zijn kaak zitten. Volgens de tandarts zijn dit dus twee tanden die nog niet zijn doorgekomen, de eerste paar jaren was dit normaal maar nu met zijn 6 jaar hadden de bulten al lang weg moeten zijn.

De tandarts vermoed dan ook dat de 'verstopte' tanden nu het probleem zijn. Ik heb al veel gegoogeld en op bokt gezocht maar ik kan niet vinden over dubbele tanden bij paarden.
Aanstaande maandag kunnen we eindelijk naar de kliniek en ik lees me altijd graag in over dingen maar ik kan niets vinden en begin toch echt wel zenuwachtig te worden nu, want wat nou als het iets anders is en het niet verholpen kan worden met even een tandje trekken?
Het zelfde geld voor de bulten, ik kan nergens op het internet iets vinden van paarden die dit ook hebben.

Ik hoop dan ook dat jullie me misschien wat informatie kunnen verschaffen!

cashlee

Re: Volwassenekies onder melkkies paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:29

Bij paarden heb ik er nog nooit van gehoord maar heb zelf wel iets vergelijkbaars gehad.
Mijn melkgebit was mooi en compleet. Tijdens/na het wisselen zijn er 2 tanden niet terug gekomen, snijtanden. Er zijn toen foto's van mijn kaak gemaakt maar de tanden waren nergens te zien. Volgens tandarts zijn onze gebitten aan het evalueren en gaat het steeds vaker voorkomen dan mensen deze tanden niet meer ontwikkelen. Deze gaten hebben ze natuurlijk mooi opgevuld met bruggen.
Op mijn 17e of 18e kreeg ik ineens enorm veel last van mijn kiezen. Al mijn verstandskiezen waren er al uit en de tandarts kon de pijn (bovenin achterste kies aan beide kanten) niet verklaren.
Weer zijn er toen foto's gemaakt en wat bleek? Ik kreeg daar nieuwe kiezen!
Deze zijn zonder al te veel problemen tijdens een chirurgische ingreep verwijderd. Weet nog dat de artsen het erg bijzonder vonden.

Verder kan ik je helaas niet helpen, succes maandag!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:24

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:49

cashlee schreef:
Bij paarden heb ik er nog nooit van gehoord maar heb zelf wel iets vergelijkbaars gehad.
Mijn melkgebit was mooi en compleet. Tijdens/na het wisselen zijn er 2 tanden niet terug gekomen, snijtanden. Er zijn toen foto's van mijn kaak gemaakt maar de tanden waren nergens te zien. Volgens tandarts zijn onze gebitten aan het evalueren en gaat het steeds vaker voorkomen dan mensen deze tanden niet meer ontwikkelen. Deze gaten hebben ze natuurlijk mooi opgevuld met bruggen.
Op mijn 17e of 18e kreeg ik ineens enorm veel last van mijn kiezen. Al mijn verstandskiezen waren er al uit en de tandarts kon de pijn (bovenin achterste kies aan beide kanten) niet verklaren.
Weer zijn er toen foto's gemaakt en wat bleek? Ik kreeg daar nieuwe kiezen!
Deze zijn zonder al te veel problemen tijdens een chirurgische ingreep verwijderd. Weet nog dat de artsen het erg bijzonder vonden.

Verder kan ik je helaas niet helpen, succes maandag!

Bedankt voor je reactie!

Zaten deze kiezen erg diep dat het echt met een ingreep moest gebeuren en ze niet 'gewoon' getrokken konden worden?

Wat vreemd ook dat ze er zo laat nog in zijn gegroeid!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:53

Katharinaa schreef:

Heel erg bedankt voor het filmpje! Buiten dat het reuze interessant is geeft het ook veel info over het probleem waar mijn pony hoogst waarschijnlijk mee kampt.
De mevrouw beaamd het ook dat de doppen inderdaad kunnen blijven 'steken'. Ze geeft wel aan dat de bobbels naar het 5e jaar weg moeten zijn en mijn pony is al weer ruim 6,5, maakt hem dan toch alsnog een vreemd verhaal in mijn ogen :')

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:40

Was me vergeten te abonneren op je topic, dus ik lees nu pas je vragen.. Hopelijk heb je inmiddels al duidelijkheid gekregen?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 01:11

cashlee schreef:
Was me vergeten te abonneren op je topic, dus ik lees nu pas je vragen.. Hopelijk heb je inmiddels al duidelijkheid gekregen?

Gelukkig wel ja, het bleek geen dubbele kies te zijn maar het ging juist om de missende kiezen.

Zijn veulentandjes waren compleet maar zijn volwassenentanden niet, hier missen er helaas twee van. Doordat deze tanden nooit zijn gaan groeien hebben ze de doppen er niet uit kunnen drukken, deze tanden drukte dus op zijn kaak telkens als hij at.

Gelukkig zijn de doppen nu verwijderd en hij kan weer lekker eten :j

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:27

Fijn!!