Ik weet even niet meer wat ik er van moet denken, misschien hebben jullie nog ideeën. Sorry voor het lange verhaal.
Ik moet de huidige stalling verlaten en moet voor 1 oktober weg. Ik had een plekje gevonden en ivm inscharen, mochten we ook per 1 september weg. Zo gezegd, zo gedaan. We werden opgehaald met een 2 paardstrailer en we zouden het ritje van maar 10km gaan maken. Helaas liep het een beetje anders en heb ik mijn meisje uiteindelijk terug op de wei gezet. Met uiteraard nog steeds de druk van verhuizing.
De huidige stal, ligt aan een dijk. Het pad van stal naar de dijk, is vrij stijl, waardoor laden van een onervaren paard, niet gemakkelijk beneden kan. De keuze van laden op de dijk, was op dat moment de enige optie. Mijn paardje begon al stress te krijgen, toen we boven bij de dijk waren. Ze ging uiteindelijk redelijk snel de trailer op, maar daar ging het mis. Ze wilde eruit en alleen het zijdeurtje was nog open. Ze besloot om over de borststang te komen en op mijn luide HO, kwam ze niet verder als alleen haar voorbenen erover. Direct de klep geopend en haar losgeklikt. Ze kwam zelf rustig van de stang af en was zelf ook behoorlijk geschrokken. Mijn hart zat inmiddels in mijn keel en wilde het niet nogmaals proberen. Dus paard de wei op en beide tot rust komen.
Mijn meisje is inmiddels 15 maanden en is verder heel braaf. Ik weet ook waardoor het kwam en we gingen aan de slag. Ik had het idee dat we er beide met de schrik vanaf gekomen waren. Het laden was op zaterdag gebeurd en de maandag erop, kreeg ik professionele hulp. We zijn begonnen met het ontspannen, boven aan de dijk. Echter toen we haar uit de paddock haalde, was ze hopelijk stijf. Nu had het 1 minuut ervoor, gigantisch hard geregend en dachten we in eerste instantie dat ze gewoon wat verkrampt had gestaan. De rest van de week, leek ze wat voorzichtig te stappen en begon ze opeens haar rechter voorbeen wat te ontlasten. Op de zondag zag ik haar beide benen steeds ontlasten en heb ik de veearts direct laten komen. Ik had het idee dat het uit haar schouders/oksels kwam. Hij trok haar voorbenen 1 voor 1 naar voren en kreeg bijna geen reactie. Pas toen hij tussen de schouders voelde, kreeg hij een duidelijke reactie. Volgens hem was er niets gebroken of gescheurd, maar had ze zich flink gekneusd. Dus een aantal dagen op rust in de paddock en pijnstilling. Ze leek de 2de week minder stijf te lopen, maar toch zag ik haar nog af en toe haar beentje wat optrekken. Toch de vrijdag de veearts weer laten komen, omdat ik wilde weten wat hij ervan vond. Hij heeft wat gedrukt en gevoeld en ze gaf geen reactie. Aan de hand een stukje gedraafd en ze liep gewoon zuiver. Dus we mochten de paddock weer uit en gingen weer op het terrein wat wandelen.
Ze bleef goed lopen, op heel af en toe het been optrekken na, dus gister ben ik een 50 meter over de dijk gaan lopen, samen met haar beste vriend. Dit deed ze super braaf en ik merkte niets aan haar. Tot ik vanochtend op stal kwam. Ze stond op 3 benen en dan zette ze haar been weer neer. Dit keer hield ze het been echt een aantal seconden opgetrokken, dit deed ze voorheen niet. Paard uit de paddock en op het terras wat te eten gegeven, ook toen stond ze steeds met het been opgetrokken. Ze zag er heel moe uit en was echt aan het suffen. Ik weer de veearts gebeld en hij zou weer langskomen. Dus in de middag werd ik gebeld, hij was onderweg. Bij paard aangekomen, zag ik dat ze gelegen had en een stuk minder moe was. Ze stond ook weer iets beter op haar been, dus was het wachten wat de veearts zou zeggen. Hij begon weer met het naar voren strekken van de benen en hier gaf ze dit keer duidelijk aan dat het flink zeer deed. Vooral dan linksvoor. Dit keer niet gevoelig tussen de schouders, maar ook zeker niet kreupel. Niet in stap en niet in draf. Veearts staat voor een raadsel en adviseerde nogmaals met de pijnstilling te beginnen. Ik wilde haar anders wel naar de kliniek hebben, maar hij gaf zelf al aan, dat het zonde zou zijn. Hij zou niet weten waar hij het zou moeten zoeken. Mocht ze over een paar weken nog zo zijn, dan komt hij met zijn mobiele apparatuur, zodat ze niet nogmaals op de trailer hoeft.
Ik weet het dus even niet meer. Ze ontlast het been heel veel, maar loopt niet kreupel. Ze heeft een flinke smak gemaakt, maar als het beurs is, dan moet het toch niet erger worden? De veearts vermoed dat er niets gebroken of gescheurd is, maar wat het wel is is een raadsel.
Ze staat trouwens 24/7 buiten, eerst ook op het land, maar die is nu te nat. Nu staat ze in een grote paddock, met genoeg maatjes. Ik haal haar er elke dag even uit, om te knuffelen/poetsen/wandelen en bij te voeren.
Ik zou niet wachten, maar toch naar de kliniek gaan. Desnoods licht sederen om haar op de trailer te zetten. Overigens had ik haar gewoon op de trailer laten staan en weggebracht, maar goed, dat is mijjn ding
Ze kwam eraf, dus dat was geen optie. Daarna wilde ze echt die kant niet meer op en ik stond zelf ook te trillen. Dus geen goede combo om te gaan rijden dan.
Maar wat zouden ze dan moeten onderzoeken? Ze loopt niet kreupel en alleen in rust, als ze staat te eten en dus haar hals laat zakken, gaat ze haar been ontlasten. De veearts denkt dat het een kneuzing is en niet iets heel ernstigs. Hij zou haar op de kliniek ook moeten onderzoeken en geeft al aan niet te weten waar hij zou moeten zoeken. Hij gaf de voorkeur aan eerst verhuizen en daarna kan hij altijd komen om met het mobiele rontgen appartaat en echo, verder te kijken. Hij is vandaag heel lang gebleven en heeft veel uitgelegd, vooral dat ik me geen zorgen moet maken. Ze zou ook kreupel lopen als het iets heel ernstigs is en dat is niet zo.
kim1207
Geplaatst: 21-09-15 20:15
Goede osteo er bij of naar laarakkers in den hoek ermee. Ze kunnen veel beschadigen door over de stang te klimmen. Schade aan de weke delen en fascia zie je niet op rontgen
Je paard heeft aan behoorlijk pijn te hebben. Ik zou juist naar een andere kliniek gaan. Er zit daar genoeg wat kapot kan, wat de dierenarts niet kan zien.
Ik ben ook van mening dat ze pijn heeft, anders ontlast ze niet. Maar alle stress die er nog extra bij komt kijken, wil ik haar nu ook niet aandoen. Ze heeft in die 3 weken al veel meegemaakt en moet volgende week dinsdag alsnog de trailer op om te verhuizen. Ik heb deze veerts al heel wat jaar en vertrouw wel op zijn mening en bevindingen. Als ik hem nog extra ideeen kan geven, wat hij zou kunnen uitsluiten, dan helpt dat al genoeg.
Als ze iets in de weke delen beschadigen of iets anders dat vrij belangrijk is, dan zou je dat toch ook moeten zien in de bewegingen?
Ik heb haar zelf afgelopen vrijdag verplaatst. De pijnstilling leek niet veel te doen, dus die hadden we op advies opgehoogd. Veearts wilde haar zo snel mogelijk weg hebben en dus heb ik het vervroegd naar vrijdag. Licht gesedeerd en met een bak bix, liep ze braaf de trailer in en zijn we direct gaan rijden. Ze heeft het super gedaan en kan nu in de avonden, bijkomen op stal. Sinds vrijdag geef ik geen medicatie, aangezien ze ook sedatie kreeg en ik niet wist of het dan heel handig was. Maar ik kan zeggen, dat ze niet 1x op drie benen heeft gestaan meer. Ze ligt heerlijk in stal en staat daar heel rustig. Van de ochtend tot de avond staat ze buiten en je ziet haar echt tot rust komen. Nu kan het gewoon herstellen denk ik en geeft ze ook geen pijn meer aan.
Mocht ik er toch weer iets aan zien of ik vertrouw het niet, dan laat ik direct de veearts weer komen en gaat hij alles onderzoeken.