In overleg met de eigenaar van het desbetreffende paard (Leentje), post ik dit onderwerp.
De eigenaar en ik zijn ten einde raad en weten niet meer goed waar we de oplossing kunnen zoeken. Mijn vraag is dan ook of jullie ook ervaring hebben met deze symptomen of weten wat het is?
Vanaf maart is Leentje aan het klungelen met haar been. Het been werd dik en het haar viel uit. Daarnaast was de huid ontzettend gevoelig voor wondjes. De eigenaar heeft drie verschillende dierenartsen laten komen, echter zonder resultaat. 'S morgens wanneer Leentje de hele nacht op stal heeft gestaan zit haar been vol vocht, wanneer ze `s middags laat van de wei wordt gehaald is dit niet meer aan de orde. Ook kreupelt ze nooit, ze is onlangs zadelmak gemaakt, tijdens het rijden wordt het been ook weer mooi slank. Dierenartsen adviseren om haar gewoon te laten bewegen. Daarnaast schuurt ze erg bij haar staart en manenkam, ze heeft hiervoor een eczeem-deken, deze hebben wij vroeg in het voorjaar opgedaan waardoor het een paar maanden goed is gegaan. Helaas is ze vanaf augustus ook weer gaan schuren. Leentje heeft achter iets een "hakkige" stand, haar voorbeen staat ook niet helemaal recht.
Welke behandelingen ze heeft gehad (zover wij ons nog kunnen herinneren):
- antibiotica en antibioticazalf tegen bacteriën;
- verschillende spuiten voor schurft;
- gewassen met betadine en anti-schurft middel;
- voor de vaten ook een antibioticakuur gehad (dachten ze ook aan een bacterie);
- we hebben `s nachts bandages om gehad om de vochtophoping tegen te gaan en i.v.m. vermoeden zonallergie: helaas ging de huid van het been hierdoor kapot.
Er is ook nog een natuurgeneeskundige langs geweest: deze heeft geconstateerd dat haar lever, nieren, alvleesklier en eierstokken verstoord waren/ niet doen wat ze behoren te doen. Hij zei dat dit een gevolg kon zijn van de antibiotica. Ze heeft hiervoor homeopatische druppels gehad (voor ons gevoel wordt het er niet beter van, echter ook niet slechter).
Onderstaand de foto's voordat ze op de wei gaat en het been dik is: