Knie op slot (patellafixatie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Knie op slot (patellafixatie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:50

Onze nieuwste aanwinst heeft tot onze grote schrik zijn knie op slot gehad. Eerst de DA erbij gehad die in eerste instantie dacht dat hij iets gebroken had. Toen hij het wilde filmen om een collega te raadplegen, schoot hij los. Pijnstillers en rust (weide).
Nu lees ik dat je in eerste instantie hierop kunt trainen, maar ik kan niets over de juiste manier waarop vinden. Ook fysio zou kunnen helpen voor het versterken van de banden.
Ik zoek dus een goed bekend staande fysiotherapeut voor paarden met een medische achtergrond MET ervaring op dit gebied. Regio Hilversum. Geen hobby-ist of zweverige behandeling.
Wie kan ons een goede tip geven? Liefst met eigen ervaring.

Bnet

Re: Knie op slot (patellafixatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:03

Ik heb geen ervaring met een fysio, maar de beste manier om te gaan trainen is in elk geval rechtuit. Dus niet longeren op de cirkel. Eventueel met dubbele lijnen bakwerk doen kan wel, maar dan is een vereiste dat het been al redelijk getraind is.

Bij onze shet, die het op erg jonge leeftijd gekregen heeft, moesten we elke dag met haar gaan hardlopen. Opbouwend van 10 minuten naar een half uur. Vooral op het harde en dus zo veel als het kan rechtuit en liefst in draf.
In een later stadium (in ons geval omdat we bij haar dus ook conditie op moesten bouwen, ze was 1,5) moesten we meer overgangen gaan maken, zodat het achterbeen steeds meer gaat dragen.
Bij haar schoot in het begin de knie nog wel eens op slot, en we moesten haar dan een pasje achteruit zetten, soms schiet de knie dan vanzelf weer terug. Zo niet, er zijn legio andere opties, waaronder heel kort draaien of aan de staart trekken (ja echt!)

Verder is onze shet altijd wat binnendoor bekapt, waardoor de belasting op de knie nét anders wordt en de kans kleiner is dat deze op slot schiet. Een goede smid weet wel wat hiermee te doen.

In elk geval veel succes ermee!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 17:08

Dat bekappen heb ik ook gelezen en wordt zeker met de hoefsmid meegenomen. Hij wordt inderdaad gelongeerd dus dat moeten we dan maar even laten. Dit is trouwens pas na een jaar voor het eerst gebeurd, we hebben hem namelijk een jaar precies. Het is overigens een geweldig paard, altijd vrolijk en happy!

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:08

Een paard bij ons op stal heeft dit ook. Het is opgelost door de hoefsmid, die heeft doormiddel van de stand het verbeterd. Ik weet niet precies hoe, maar zou het eventueel voor je na kunnen vragen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 17:09

Ik zit me nu te bedenken dat wij hem zelf tussendoor onderhouden met de vijl.
Iemand een foto van hoe dat onderhoud door de smid er uit ziet?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:23

Dat kun je niet zelf, dat licht binnendoor zetten, als je niet weet hoe dat moet. Daar kun je grote ellende mee aanrichten, of zelfs de situatie mee verergeren.
Ook heeft dat weinig zin meer als het paard in kwestie ouder dan een jaar of drie is.
Dan is het ronduit onverstandig om nog iets aan de stand te trachten te veranderen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:30

Als onze pony goed binnendoor bekapt wordt en netjes in training staat heeft ze nergens last van. Zodra ze minder getraind wordt of langer op stal moet staan zit de knie duidelijk vaker vast. We hebben er ook een erkende masseur bij gehad daar had ze ook zeker baat bij :j maar vooral voldoende beweging en juist bekappen doen hier de truc om dr goed te houden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:12

Rechtuit, heuveltjes lopen, paar stappen achterwaarts en direct weer voorwaards, tempowisselingen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:16

Kilometers maken, hele stukken rechtuit draven naast de fiets!
Fiets is niet noodzakelijk, maar minder vermoeiend voor de begeleider ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:38

Allemaal goede adviezen, ik heb er zelf ook eentje (mijn nu 6 jarige merrie Khavanna) die ik na haar eerste jaar betrapte op 2 incidenteel hakende knietjes. Die is tot en met haar derde jaar door een orthopedisch hoefsmid licht binnendoor bekapt. Ze stond en staat ijzerloos en 24/7 op de wei. rechtsachter was het na een jaar weg en nooit meer teruggekeerd, linksachter heeft ze het soms nog wel heel even, maar dat mag geen naam hebben.Ze kan er verder alles mee, maar licht werk, zoals balkjes lopen (bij gebrek aan heuvels hier in de Drentse Veenkolonieen) en heel veel onbeperkt buiten ravotte heeft er een wereld aan goeds aan gedaan.
Ze had dan ook incidentele patella fixatie, dus niet dat het hele been écht vast bleef hangen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:22

Toen hij kwam vorig jaar, stond hij op ijzers. Die zijn er bij ons afgegaan en er is nooit rekening met iets dergelijk gehouden. Hij kreeg dit dus een jaar na aankomst. We gaan de goede raad ter harte nemen en overleggen met de hoefsmid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:25

terpentijn schreef:
Dat kun je niet zelf, dat licht binnendoor zetten, als je niet weet hoe dat moet. Daar kun je grote ellende mee aanrichten, of zelfs de situatie mee verergeren.
Ook heeft dat weinig zin meer als het paard in kwestie ouder dan een jaar of drie is.
Dan is het ronduit onverstandig om nog iets aan de stand te trachten te veranderen.

Binnendoor zetten doe je niet om de stand te veranderen (zoals je dat bij een bokvoetje probeert)
dat doe je opdat de knie niet eruit schiet en de banden sterker kunnen worden.

Hoe jonger hoe beter uiteraard.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:02

Mijn 4 jr. merrie heeft ook last van dit probleem.
Ik heb inmiddels ondervonden dat er ontzettend veel verschillende trainingsadviezen worden gegeven door diverse dierenarten.
Dit probleem komt vaak niet alleen door alleen spierslapte, maar de stand van het bekken is ook van invloed. Ze hebben vaak zwakke lendenen, die moet je sterk trainen. Het paard moet sterk worden in het kantelen van het bekken en de achterhand er meer onder brengen.
Bij mijn paard is fysio/ostheopaat Martin van den dungen geweest nadat alle adviezen van de dierenartsen niet werkte.
Zijn advies was het paard rechtrichten (dus niet gewoon rechtuit rijden) en soepel maken.
Ik moest 8 weken schouderbuiten/binnenwaarts stappen en kleine voltes stappen met mijn 4 jr merrie.
Ik weet niet hoe oud je paard is en of hij zadelmak is, maar deze oefening kan ook aan de hand. Het gaat erom dat ze in beide achterbenen kracht krijgen om te dragen en goed kunnen ondertreden..
Mijn paard is echt enorm sterk van geworden en heeft veel meer balans gekregen.
Na een week schouderbinnenwaarts stappen haakte ze al niet meer vast en mijn smid viel het onlangs ook op dat ze veel soepeler makkelijker was geworden in de achterbenen.
Sinds 2 weken ben ik nu aan het opbouwen naar draf en ik merk dat ze nu veel sterker is in de overgangen als voor dat ik met schouderbinnenwaarts stappen begon. Succes!!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:04

Door het schouderbinnenwaarts stappen train je ook de coördinatie van de achterhand, waardoor ze er veel bewuster van worden om die te gebruiken.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:30

Mijn paard heeft het eerste jaar nadat ik hem had gekocht ook gehad aan de knie van zijn krampbeen. Vanuit DAP Bodegraven kreeg ik het advies om zijn achterhand te gaan trainen en hem bewuster van zijn achterhand te gaan maken. Dus balkjes lopen, schouder voor, schouder buiten, overgangen etc. en na het werk een massage toepassen. Toen zijn achterhand sterker is het op slot schieten van de knie opgehouden. Heel soms komt het wel eens terug maar dat is meestal nadat hij als een idioot door het land is gegaan en een glijer heeft gemaakt. Qua bekappen hebben we niets gedaan omdat dit vanwege zijn krampbeen niet te doen was.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 06:15

Is is vorig jaar als 8 jarige hengst naar Nederland gekomen, Andalusier. Het vreemde vind ik dat hij het dus na een jaar pas heeft gekregen (of toonde). Hij rijdt polocrosse met bijbehorende training met mijn dochter en verder in het bos. Verder 24/7 buiten tenzij het weer echt beroerd wordt, dan gaan hij 's nachts naar binnen. En binnen krijgt hij het dus.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:31

Ik had ook een 4 jarige welke wel 3/4 x op een dag de knie op slot ging.

Toen heb ik 1 week, 2x daags de weg op en neer gestapt.
Daarna ben ik rustig gaan longeren.
En uiteindelijk was het na een 3 tal weken helemaal weg.

Aan de longeerlijn kan wel, maar dan op de juiste manier.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:35

Margee schreef:
Is is vorig jaar als 8 jarige hengst naar Nederland gekomen, Andalusier. Het vreemde vind ik dat hij het dus na een jaar pas heeft gekregen (of toonde). Hij rijdt polocrosse met bijbehorende training met mijn dochter en verder in het bos. Verder 24/7 buiten tenzij het weer echt beroerd wordt, dan gaan hij 's nachts naar binnen. En binnen krijgt hij het dus.

Draait of stapt hij dan onrustig in de stal? Een patellafixatie is meestal een combinatie van slappe(re) banden en een gekke beweging.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:35

Waarschijnlijk is je paard op de een of andere manier zich vast gaan zetten in zijn lendenen, de boel los laten maken en soepel houden kan veel verbetering geven!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:39

Mijn paard heeft het ook gehad. ze was toen nog niet beleerd.
Wij moesten toen inderdaad veel rechtuit wandelen en bij voorkeur ook stijgen en dalen. Mijn paard staat aan de dijk en liepen dan een aantal malen de dijk op en af(oprit)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:37

BernetteO schreef:
Margee schreef:

Draait of stapt hij dan onrustig in de stal? Een patellafixatie is meestal een combinatie van slappe(re) banden en een gekke beweging.

Hij is altijd heel relaxed, mogelijk met liggen en daarna opstaan dachten we zelf.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:59

Wat er al eerder is genoemd goeie hoefsmid erbij diw weet wat hij doet. Binnendoor latwn bekappen bij een goeie zie je niet dat dit is gebeurd. Sommige maken daar ook een zooitje van.

kwa trainen vooral achterhand sterker maken. Inhet begin veel lange rechte lijnen. Heuvelwerk of balkes draven. Gewoon aan de longeerlijn alleen dan gewoon hele bak gebruiken.

Mocht het dusdanig extreem zijn kan je ooeratielaten doen al ben ik daar geen voorstander van.

mijn poby heeft patella luxatie (knie gaat uit de kom) dit is vorig jaar aan het licht gekomen. Ik heb de geluk dat mijn vriend (erkend smit) is en nu zijn ijzers zelf smeed alleen binnendoor bekappen was afdoende.

succes in elk geval :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:22

@Margee, liggen en opstaan is zelden een probleem bij pattelafixatie, maar de korte draai in de box is wel een risico.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:53

mrie schreef:
@Margee, liggen en opstaan is zelden een probleem bij pattelafixatie, maar de korte draai in de box is wel een risico.

Klopt :j als onze pony meer op stal moet (staat normaal 24/7 buiten met schuilstal) dan schiet de knie direct weer een stuk vaker op slot. Dat heeft echt te maken met dat ze dan minder beweegt en vaker korter moet draaien.