Insulineresistentie, magnesium etc, hoe voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Insulineresistentie, magnesium etc, hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 15:24

Hoi allemaal,

Zoals vele van jullie al weten heb ik een Friese merrie van 14 jaar oud.

Vroeger had ze nergens last van, op een gegeven moment kreeg ze 'zomereczeem' en daardoor heeft haar fokker haar verkocht omdat de veulens steeds haar eczeemdekens kapot beten en Famke erg veel last had van jeuk omdat ze in een bosrijk gebied woonde met heel veel mugjes etc.

Famke is daarna bij een vorige eigenaar zwaar ondervoed geweest. Op een gegeven moment weer verkocht. Die eigenaar had wel iets gezegd over 'allergisch voor gras' en 'allergisch voor appels enzo'. Vonden we maar apart, dus verder niet veel mee gedaan.

Ik begon met het verzorgen/bijrijden van Famke en heb haar later overgekocht. Ze heeft nogsteeds eczeem.

Nu zoek ik zo nu en dan gewoon wat rond op het internet, dat vind ik interessant en wie weet vind ik nuttige informatie. Ik vond dus over insulineresistentie, en ineens leken alle puzzelstukjes op zijn plaats te vallen... Zomereczeem? Of toch insulineresistentie en dáárdoor jeuk, vetbulten, zomers vrij dik en 's winters moeilijk op gewicht te houden...
En bedoelde die oude eigenaar dat misschien? Allergisch voor suiker? Grote kans van wel.

Wij zijn zo uit gegaan van zomereczeem, ik heb eigenlijk nooit echt verder gedacht..

Nu kwam ik dus op de site van paardnatuurlijk: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm
En zij raden aan om magnesium bij te gaan voeren. Ik wil dat best eens proberen en dan kijken of het in de winter straks beter gaat met het op gewicht houden van Famke. En kijken of in de zomer haar jeuk misschien verminderd en ze minder erge vetbulten etc heeft..

Ik wil dan de magnesium kopen die op paardnatuurlijk staat aangeboden. Maar wat is de beste manier om dat te voeren?

Famke staat al op een 'dieet' met zo min mogelijk suiker, ivm de 'zomereczeem'.
Ze staat zomers op het weiland 24/7 en in de winter 's nachts op stal met kuilgras (onbeperkt).
Als we niet rijden krijgt ze een kwart schep Subli dieetmix en als we wel rijden krijgt ze een hele schep Subli dieetmix.
Als ik in de winter merk dat ze snel invalt, voer ik haar vaak Subli Senioren Priores bij en vaak nog wat lijnzaadolie.

Past magnesium daarbij? Als toevoeging? Of moet ik iets anders dan weglaten/aanpassen? Wat is het handigst? Zijn er mensen die daar verstand van hebben/ervaring mee hebben?

Alvast heel erg bedankt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:27

Celine_Famke schreef:
Ze staat zomers op het weiland 24/7 en in de winter 's nachts op stal met kuilgras (onbeperkt).
Als we niet rijden krijgt ze een kwart schep Subli dieetmix en als we wel rijden krijgt ze een hele schep Subli dieetmix.

Ik geloof niet dat je snapt dat 'zo min mogelijk suiker' ook betekent:zo min mogelijk gras en kuilgras. Dus eigenlijk: gewoon niet.

Heb je je paard laten testen op IR?

Ik voer magnesium van de Boerenbond / Welkoop. Ik voer het door een handje slobber.

Dobel

Re: Insulineresistentie, magnesium etc, hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:29

ik voer het door een handje brok wat ik wat nat maak omdat mijn merrie het poeder anders met haar neusgaten weg blaast en ik het daar te duur voor vind.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 15:39

dorientjuh schreef:
Celine_Famke schreef:

Ik geloof niet dat je snapt dat 'zo min mogelijk suiker' ook betekent:zo min mogelijk gras en kuilgras. Dus eigenlijk: gewoon niet.

Heb je je paard laten testen op IR?

Ik voer magnesium van de Boerenbond / Welkoop. Ik voer het door een handje slobber.

Ik snap dat er in kuilgras/ hooi en gras ook suikers zitten, maar ik kan moeilijk niets meer voeren (vooral in de winter), omdat ze al snel invalt..

Ik heb haar (nog) niet laten testen, maar héél veel kenmerken komen overeen.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:46

Mijn pony eet de magnesium alleen met wiesencobs van st. Hipolytus, heb ook door ander voer geprobeerd. Voordeel is dat het suikergehalte ook meevalt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:59

MD >> VS

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:19

Maar als je paard echt IR heeft (ik zou het laten testen) dan is gras en kuilgras gewoon geen optie. Wel (geweekt) hooi en stro, geweekte ongemelasseerde bietenpulp etc.

Maar goed, je moet wat betreft het magnesium gewoon even proberen. Het duurde bij mij ook even voordat ik erachter kwam wat mijn paard wel at met die magnesium.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:25

Gras zou ik heel beperkt voeren. Voordroog bevat over het algemeen minder suiker dan hooi (wel meer eiwit). Maar dit weet je alleen als je het ruwvoer laat testen. Hooi of voordroog met minder dan 100 gram per kilo zijn.

Magnesium door je bietenpulp is prima! Dat werkt ook direct tegen maagzweren. Wat je nog bij kan voeren is glucobalance.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:26

IR Is lastig te managen .
Maar is een combi van juiste voer ( balancer van pure paardenvoeding VS200 met wat grasbrok .
Gewoon hooi of superdroog sealhooi en bewegen .
Ipv seniores P beter gewoon bietenpulp omdat SP nogal wat balast bevat .
Olie voorlopig achterwege laten .
Indien ze 24/7 op weide staat grasinname wat beperken dmv graaskorf

Edit : door bovenstaande balancer hoef ik nu geen magnesium en gluco balance meer te geven .
Lijkt duur maar uiteindelijk goedkoper nog en gezonder

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:06

Iemand enig idee hoe duur een bloedonderzoek is? Om insulineresustentie te onderzoeken en haar tekorten etc?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:14

Niemand die een idee heeft hoe duur dat is? :P

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:25

Dit verschilt per dierenarts en naar welk lab het bloed gaat. Voor exacte prijzen zou je even rond kunnen bellen met dierenartsen bij jou in de buurt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:18

Ik betaalde 70 euro .
Daarvan was bijna 40 voor lab onderzoek de rest voor mijn dierenarts !
Is wel een dierenarts van Belgie .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:19

Maar let op als je onderzoek laat doen naar IR . Veel dierenartsen zeggen nuchter paard .
Maar paard mag wel hooi/ gras eten maar geen krachtvoer ...
Nuchter paard geeft een verkeerd bloedbeeld
Aldus studies van oa Dr Kellon

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:21

Ik was volgens mij €200,- kwijt voor bloedonderzoek voor IR en PPID. Was iig veel geld -O-

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:25

Neem eens contact op met Eva Keeman.
Zij kan jou vast verder helpen.
Hier ook een IR pony. Maar door een lifestyle change zie je dat er nu niet meer aan terug :D

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:38

fluffyfox schreef:
Neem eens contact op met Eva Keeman.
Zij kan jou vast verder helpen.
Hier ook een IR pony. Maar door een lifestyle change zie je dat er nu niet meer aan terug :D

Dan zou ik eerst beginnen met een bloedonderzoek bij de reguliere dierenarts.
Dat is een stuk goedkoper en wie weet ben je er zo achter wat er aan de hand is.