In de bak met hooi (en zand) en dun of in de weide en te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hinke_1985

In de bak met hooi (en zand) en dun of in de weide en te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:53

Ik zal even proberen de situatie te schetsen.

Mijn tinker is te dik; dikke billen, vetophoping achter de schouder en vorige maand, voor het eerst, een dikke, vaste manenkam. Vooral van het laatste schrok ik nogal. Ze stond in een kudde van 4 paarden dag en nacht op de weide. Een mooie schrale, korte weide waar niet te veel gras voor haar stond. Toch was ze te dik.

Toen het moment kwam dat ze naar een nieuwe volle weide gingen, heb ik het besluit genomen om haar niet (volledig) mee te laten gaan. Ik was erg bang voor bevangenheid, gezien haar lichamelijke conditie. Ik heb ervoor gekozen om haar 's ochtends, voordat ik naar het werk ga, uit de weide te plukken en in de bak neer te zetten. Hier staan de paardjes in de winter sowieso en in de zomer wordt de bak alleen gebruikt om wat in te rijden. Hij wordt niet gesleept e.d. en is dus wat begroeid met gras. 's Avonds rond 20.00 uur gaat ze weer de weide op. Ze staat dus de helft van een etmaal op in de bak, op het zand. Rond de middag (halverwege deze bakperiode) krijgt ze daar haar portie hooi en kan ze dus eten. Tussendoor plukt ze de grasjes die in de bak staan en doet ze 'kantjes maaien' en staat ze ook wel lange periode op rust in een hoek van de bak.

Nu is ze mooi aan het afvallen, mede doordat ze op het moment bijna elke dag wel in handen komt, maar natuurlijk ook door dit veranderde voerbeleid. Ik ben nu echter weer op een nieuw beslissingspunt aangekomen en zou het fijn vinden als jullie met me mee zouden denken.

Op dit moment krijgt ze, doordat ze in de bak staat, meer zand binnen dan ik zou willen. Ik maak me daar zorgen over, ze heeft in het verleden al een keer zandkoliek gehad, al was dat toen ze gewoon in de wei stond. Morgen begin in met een kuur met physiliumvezels, dus ik laat het niet op z'n beloop en onderneem wel actie. Ik vraag me nu echter af of het zandeten niet erger is dan het op de weide lopen op het moment; De weide is een stuk kaler dan in het begin, want 3 paardjes zorgen er natuurlijk wel voor dat het gras goed gemaaid wordt.

Wat vinden jullie een groter risico; het zandeten in de bak of 24 uur per dag op het gras voor een te dik paard?

maximuss

Re: In de bak met hooi (en zand) en dun of in de weide en te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:57

Slowfeeder in de bak is geen optie? En die 's ochtends al vullen. Dan heeft ze altijd kleine beetjes hooi ter beschikking en hoeft ze niet tussen het zand te scharrelen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:58

Eet ze puur zand in de bak of krijgt ze het mee tijdens het hooi eten en de grasjes er tussen uit plukken?
als ze puur zand gaan eten zit er sowieso iets niet goed. Komen ze vaak vitaminen of mineralen te kort. Als ze het enkel een beetje mee krijgt met het hooi en gras zou ik je niet teveel zorgen maken. Het hooi kan je in een ton geven zodat het niet in het zand ligt. Eventueel onkruid en gras tussen het gras kan je zelf omspitten zodat ze dat niet op gaat eten en dat kan je opvullen met wat extra hooi, wat je weer in de ton kan doen ;)

Als ze echt zand eet kan je een vitaminekuur proberen of ze anders een keer laten testen of ze ergens iets te kort komt, dan kan je gericht aan gaan vullen zodat ze geen zand meer eet. Daarnaast kan je kuurtjes zandweg geven. Vroeger stond die van mij ook wel eens op de bak en gaf ik eens in de zoveel tijd een kuurtje sand oil. Konden wij bij de dierenartsen krijgen :j

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 13:01

Het zand wat ze binnenkrijgt komt mee met het hooi en met het grasjes plukken. Ze eet gelukkig geen happen zand o.i.d. voor zover ik zie. Vanaf vandaag krijgt ze haar hooi in een heel fijnmazig hooinet, zodat ze het niet meer van de grond hoeft te eten. Al vallen de restjes daarvan natuurlijk alsnog op de grond en zoekt ze die alsnog wel op om lekker op te eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:02

Een graasmasker al geprobeerd?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:05

Misschien een andere slowfeeder proberen?
Je kan ook een container nemen en daar aan de voorkant een soort van gaas inzetten. Dan ligt het in een bak, valt het dus niet op de grond en heb je alsnog een slowfeeder waar ze lekker lang mee doen

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:06

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:54

Lastige situatie. Soms helpt betegelen rondom het hooi ook. Houd je de grond zand vrij.
Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:56

Mijn oude tinker doet in een zandbak of erg kale wei precies hetzelfde. Zand vreten, gewoon zo maar omdat het kan. Ik heb ervoor gekozen om dan de wei op, voorkomt zand koliek alleen dan wel met strookbegrazing. Ze blijven gras eter maar je doseert het wel.

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:40

Maar Queelens, daar valt toch ook tijdens het er uit plukken van hooitjes, een deel op de grond? Dan zou je inderdaad moeten betegelen en vegen o.i.d op de voederplek. Die combinatie lijkt me goed! Onze container is 'kapot' en we hebben wel een nieuwe gekregen, maar de oude is niet opgehaald. Ik voel een 2e leven aankomen :p

Graaskorf vind ik eng. Er is niet continue toezicht aanwezig en bij zo iets vind ik dat gevoelsmatig onverantwoord ofzo.

Strookbegrazing is vanuit de pensionstal geen optie jammer genoeg.

Dank voor het meedenken allen!