Bekken problemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Bekken problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 18:40

Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een verzorgpaard hier in Zweden. Dit paardje heeft ongeveer een half jaar stil gestaan. Voordat ze stil stond is ze actief geweest in wedstrijden, voornamelijk eventing. Het paard weigerde en wilde niet meer.
Na onderzoek is gebleken dat er iets mis was met de bekken (communiceren in Zweeds en Engels is niet super makkelijk met medische termen).
Paard heeft verschillende behandelingen ondergaan, fysiotherapie, osteopaat en lasertherapie (nu nog). Waarschijnlijk nog het een en ander..
Aan mij de eer om het rijden weer met haar op te pakken, ze loopt nu goed op 4 benen, dit deed ze in het begin niet. Maar het gekke is dat ze 1 kant van haar buik naar buiten duwt. Aan de linkerkant lijkt het een normaal paard en aan de rechter kant lijkt ze drachtig.

Aan de longe loopt ze prima niks te zien. Met rijden vind ze het opstappen echter niet fijn, we denken dat het tussen haar oren zit want na 5 passen is er niks aan de hand en loopt ze vrolijk door.
Met overgangen rijden (stap-draf) heeft ze hetzelfde met de eerste stappen draf. Waar ik echter mee begonnen ben is om buiten eerst een half uur te stappen en dan heeft ze nergens last van. Daarom begin ik haar nu dan ook weer op te pakken.

Nachtelijk lopen doet ze echt super! En tijdens het rijden heb ik ook totaal niet het idee dat ze scheef is, iets dat ik wel heb als ze stil staat. Echter heeft ze op de rechter(als ik het goed zeg) hand moeite met bochten. Ik ben er van overtuigd dat ze geen pijn heeft tijdens het rijden, haar oren staan ver naar voren en ze leeft helemaal op als ik meer van haar vraag!

Wel nu mijn vraag, wat kan ik doen om haar aan beide kanten even sterk te krijgen? Zijn er trainingen tijdens het rijden of op de volte? Er staan eigenlijk standaard cavaletti balken in de bak, deze rijd ik ook zo nu en dan tijdens het rijden door. Ik mag slangenvoltes, voltes en ook gewoon stukken rechtuit.
Voordat ik haar rijd laat ik haar strek oefeningen doen die ik thuis geleerd heb, achterhoef naar binnen laten strekken, voorbenen strekken, half naar voren, tussen de benen, richting de schoft en richting de heupen.