Graszaadhooi vs Stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Graszaadhooi vs Stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 17:06

Beste allemaal,

Wij voeren onze paarden in de winter bijna fulltime hooi. Maar voor dit jaar moet het armer en zullen we dus moeten minderen met het hooi, maar we willen ze niet minder buikvulling geven. We hebben namelijk een insuline paard erbij zitten en twee paarden die echt moeten afvallen.

Nu is dus de optie óf graszaadhooi of stro bij te geven, zodat ze wel altijd wat te knabbelen hebben. Dat vinden we namelijk wel een moetje. We voeren twee maal per dag en willen echt niet dat ze langer dan een aantal uurtjes zonder komen te staan.

Nu lezen we zo her en der dat graszaadhooi eigenlijk helemaal niet zo goed is voor paarden. Is het dan toch verstandiger om stro bij te voeren?

Als er mensen zijn die wat opheldering kunnen geven of eventueel andere tips hebben, dan horen we dat graag.

Mvg Mara

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:28

Bij mij op stal word helaas maar 2x per dag gevoerd. Die van mij hebben daarnaast beschikking over een grote bak met vers stro. Ik combi met een eigengemaakt portie ruwvoer tussen de middag gaat het tot nu toe goed.

Ik houd het wel goed in de gaten of ze niet gaan gapen, gevoelig worden op de buik of andere 'ondeugden' tonen.

Vraagje voor de rest die gaat reageren : Wat kost een baaltje graszaad hooi?

Anoniem

Re: Graszaadhooi vs Stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:30

Ik heb voor graszaad 2 euro per baal betaald mijn onze paarden konden er niet tegen kregen en koliekachtige verschijnselen van.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:45

Graszaadhooi is moeilijk aan te komen, stro niet.
Hier wilde ik hetzelfde bereiken, maar kon geen graszaadhooi krijgen. ik heb arm hooi geprobeerd, maar dat vraten ze nog achter elkaar weg. Gerstestro ook, nu heb ik zomertarwestro waar ze ook vrij veel van weg eten. Alleen stro van wintertarwe heeft echt het gewenste effect: dit eten ze als tussendoortje en nemen ook regelmatig pauze om te socializen etc.
Van de 25-30 paarden die hier staan is er 1 wel wat koliekgevoelig voor het stro.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:48

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 11:56

Mbt de veiligheid van graszaad, dat is bij ons bekend, dat hebben we ook aan die leverancier gevraagd en hij blijkt het goede soort te hebben.

Voor de mensen die stro bijvoere, voeren jullie dan tarwestro bij? Ik hoorde dat haverstro wat lekkerder word gevonden, maar die kan ik dan weer nergens vinden.

Wij kunnen trouwens graszaad krijgen voor 50 balen incl brengen en dan voor 4 euro per baal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:02

Volgens mij hebben wij tarwe stro.

Zal eens vragen...heb de laatste 15 jaar niks met stro gedaan :P
Maar ze vinden het wel lekker en er word goed van gegeten.

Graszaad hooi zal hem niet worden hier.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:22

Wij hebben ook graszaadhooi geprobeerd; één van de drie kreeg daar duidelijke koliek van, de andere twee waren ook niet helemaal lekker.

Ik weet niet hoe je voert, maar is het een optie om hooi te mengen met stro en dan in (dubbele) hooinetten te voeren? Dan is de eettijd een stuk langer en kun je op die manier wat minder geven. Hooi een half uurtje in water weken helpt ook, maar dan moet je wel zeker zijn dat ze (bijv. met een vitaminebrokje) voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen (die weken er namelijk ook deels uit).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:08

Haverstro is als voer toch het beste, gerstestro is mogelijk ook een optie. Tarwestro wordt meestal toch minder goed gegeten. Als je aan goede, veilige, kwaliteit graszaadhooi kan komen is dat een prima optie. Vroeger hebben mijn paarden dat ook wel eens gehad, er zit qua voeding vrijwel niks in, dus dat is in dit geval prima. Kan je geen goed, overjarig , hooi krijgen? Dat is qua voedingswaarde ook beduidend schraler. Wij voeren vrijwel onbeperkt heel grofstengelig Duits hooi, dat gaat prima , is ook vrij schraal. Vaak is het Nederlandse hooi veel te rijk voor paarden, veelal gewonnen van koeiengras. Het uitgebloeide hooi is dan veel beter en minder voedingsrijk. In Duitsland hooien ze ook veel later dan hier, eind juni beginnen ze pas, dus dat hooi is veel beter paardenhooi waar ze ook meer van kunnen eten dan de rijke koeien "sla" uit Nederland ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 11:48

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de hooi leverancier waar we graszaad kunnen kopen een mail gezonden met de vraag of zijn hooi is behandeld met de ene stof wat schadelijk is. Hoop straks reactie te hebben, maar als het goed is is het wel een goede leverancier.

Mbt arm hooi, dat zou nog teveel zijn helaas, aangezien we toch ten alle tijde willen dat ze wat te knabbelen hebben. We hebben drie tinkers en een IJslander. De IJslander die is heel snel hoefbevangen en te dik en onze tinkers kunnen wel wat meer hebben. De IJslander kan echt niet fulltime op hooi en op deze manier proberen we een tussenweg te vinden, zodat ze niet teveel krijgen, maar wel voldoende te knabbelen hebben. Alle paarden krijgen trouwens Metazoa of Vitalbix ernaast. Het standaard hooi wat we hebben is trouwens wel super mooi hooi en zeker niet te rijk.

Dus ik hoop dat we goed bericht krijgen mbt het graszaadhooi en anders moeten we inderdaad haverstro gaan zoeken, maar kan ik zo 123 niet echt vinden hier in de buurt helaas.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:12

Ik voer al een tijd tarwestro bij,ze kanen heel wat weg :D Mijn Boerman levert dit net als mijn hooi.
Moet wel altijd even testen of ze het stro eten,mag altijd even een plakje proberen bij een nieuwe partij,ze eten namelijk niet zomaar elke soort tarwestro.

Moet wel zeggen dat ik het in een slowfeedernet...in een bak heb zitten.Vaak resten ze nog wel wat wordt uitstekend gegeten,beter dan toen ik het uit hangende netten voerde.
Voor 3 IJslanders gaat er aan stro toch wel snel 1,5 groot AJ net doorheen op een dag,dit is buiten hooi en gras wat ze krijgen.
Merk wel wanneer er meer gras is,er minder stro wordt gegeten.In het voorjaar/zomer doe ik zo'n 5 maanden met een baal,in de winter ruim 2 maanden.
Vind het fijn dat ze 24/7 wat te knabbelen hebben zonder dat ik ze de paddock uit kan rollen :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:03

Ik geef dit topic graag een schopje! Ik voer zowel graszaadhooi als stro, maar het graszaadhooi is in deze periode echt de laatste lichting en slecht van kwaliteit.
Volgens het boekje is stro armer dan graszaadhooi, maar op sommige sites kom ik weer info tegen die het tegendeel beweert.

Wie heeft sobere beestjes en is juist tevreden over het voeren van stro? (naast regulier hooi uiteraard)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:15

Ik voer ook stro. Gerste. Waar ik me laatst eens druk om maakte, stro is in eerste plaats graan. Dit product zal bespoten zijn met gif om beestjes te weren. Hoe en welke weet ik niet. Zal stro daarom wel geschikt voer zijn?

Ook stro kan veel suiker bevatten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:20

karev schreef:
Ik voer ook stro. Gerste. Waar ik me laatst eens druk om maakte, stro is in eerste plaats graan. Dit product zal bespoten zijn met gif om beestjes te weren. Hoe en welke weet ik niet. Zal stro daarom wel geschikt voer zijn?

Daar zeg je iets..... zowel stro als graszaadhooi zijn bespoten voor een optimale opbrengst... pfffff.....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:42

Ik voer al jaren stro en heb er nog nooit iets van ondervonden maar vond het wel een interessante gedachte

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:25

Ninx schreef:
karev schreef:

Daar zeg je iets..... zowel stro als graszaadhooi zijn bespoten voor een optimale opbrengst... pfffff.....

Net als veel ander hooi en kuilgras.