Pony wilt niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Pony wilt niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:26

Hoi bokkers,

Ik maak dit topic aan omdat ik me toch een beetje zorgen maak..

Vanmorgen heb ik met mijn pony gereden en was hij goed voorwaarts en bij de les. Daarna heb ik hem zijn voer gegeven en dat at hij helemaal op. Vervolgens een uur later merkte ik dat hij wat slomer werd. We waren bezig met een fotoshoot van hem en waar hij normaal altijd graag zn oren naar voor doet deed hij ze nu meer naar achteren (niet boos, niet plat).
Tijdens het losgooien wilde hij niet lopen, maar daarmee is hij sowieso sloom.
Toen ik hem op stal zette had heeft hij een berg hooi gehad hij heeft er even aan geroken en is er toen in gaan staan. Een uur later had hij het nog niet aangeraakt en wilde hij ook geen (kracht)voer eten. Zelfs gras en koekjes liet hij staan. Hij word nu goed in de gaten gehouden, maar dat hij niet wilt eten is uitzonderlijk want hij eet normaal echt alles!
Hij is 2 weken terug nog naar de tandarts geweest en die heeft gevijld en daarna was alles goed. Ik ben pas veranderd van voer maar mix dit met het oude, nooit problemen gehad met voerwisseling.

Een ander paard op stal had dezelfde verschijnselen, echter is dit een heel oud paard en is de mijne nog maar 8 (dus het kan niet van ouderdom zijn).

Ik ga vanavond weer terug naar stal en als hij dan nog niet gegeten heeft komt er een dierenarts.

Wie heeft hier ervaring mee en weet evt wat het kan zijn?

Groetjes Iris

Anoniem

Re: Pony wilt niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:40

Ik zou niet te lang wachten met checken want dit klinkt als koliek. Nu weer heen gaan en als het niet verbeterd direct een da erbij. Met dit soort klachten moet je niet te lang willen wachten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:44

Klinkt voor mij ook als een beginnende koliek. Leg eventueel je oor tegen de buik en kijk of je nog darmgeluiden hoort. Heeft de pony nog wel gemest sinds je terug bent?
En niet vergeten de da te bellen! Dat is echt de enige die je kan helpen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:47

Hij heeft tijdens de fotoshooy nog gemest en daarna in stal geplast. Hij heeft zn buik niet opgetrokken, de staleigenaar loopt regelmatig langs en over een uurtje ga ik weer terug naar stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:49

Buik hoeft niet opgetrokken e zijn en ook geluiden kun je nog horen, soms ligt een deel stil en een deel werkt nog. Dus dat is niet zo betrouwbaar.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:55

Oke, stalgenootje gaat nu zijn temperatuur opmeten en laat ook gelijk weten of hij zijn hooi op heeft en/of gemest heeft. De symptomen lijken wel heel erg op die van het oude paard op stal, deze had/heeft een griepje volgens de DA.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 18:39

Het gaat weer goed met hem, hij heeft zn hooi op en zijn krachtvoer en oogde een stuk fitter! Mesten gaat ook goed dus al met al maak ik me geen zorgen meer. Even goed in de gaten houden nog of het niet terugkomt.