Paarden kwijlen door schimmel op de wei? Ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Paarden kwijlen door schimmel op de wei? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 14:10

Hoi!
Sinds vorige week begon mijn merrie ineens te kwijlen. Dit gebeurde samen met dat ik een nieuw bit probeerde. Ik gaf dus het bit de schuld. Nu viel me gisteren op dat ze het nog steeds doet en tijdens mijn les leek ze wel lek. Hele stromen water kwamen eruit.
Ook zag ik dat mijn ruin het een beetje deed. De andere 2 niet.
Dus ben ik gaan googlen en kwam ik op stukken waarin stond dat dit kan komen door een schimmel in de wei. Niet heel raar met dit natte weer natuurlijk.
Ik heb geen boterbloem in mijn wei.

De paarden heb ik nu van de wei afgehaald. Helaas heb ik net gisteren mijn andere wei laten spuiten tegen onkruid dus daar kunnen ze ook niet op.
Arme paardjes van 12 u per dag op de wei naar 0 -O-

Hebben mensen ervaring met deze schimmel?
En hoe lang duurde het voor de schimmel uit de wei is? Ik lees namelijk verschillende dingen.
- warm weer zou zou helpen omdat het goed droogt
- vorst zou helpen
- gras eraf maaien

Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Dus misschien hebben andere mensen ook wat aan dit topic met tips en ervaringen.

Yoshiko

Re: Paarden kwijlen door schimmel op de wei? Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:18

Is er niet iets van een binnenbak of paddock waar ze in kunnen?
Verder weet ik niks van schimmel in weides af maar ik wens je wel succes. :)

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:25

Wij hebben het ook een keer gehad! Liters kwijl kwam eruit, ook als we nieteens aan het rijden waren...

Schimmmel kwam bij ons op het oudste langste gras (doen aan strookbegrazing, en dit was het achterste stuk wei).
We hebben het laten maaien (schijnt er anders niet uit te gaan) en het jaar erop geen last meer van gehad! Het schijnt vaker voor te komen op klaverrijkke stukken. Paarden hadden geen last meer zodra ze van dat stuk gras afgingen...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 14:27

Ja hoor ze hebben op zich ruimte genoeg buiten de weide. Een inloopstal van 6x10 een verharde paddock van 6x8 en een pad van 3,5x50.
Maar ik lees dus verschillende dingen. Sommige mensen laten ze er ook gewoon op staan. Maar lees ook dingen over verhoogde hartslag en koliek. Dat wil ik dus voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:32

had ook al voor je zitten zoeken op de saframine Shirley en kwam eigenlijk bij alleen maar Amerikaanse berichten uit, waar dat van die koliek en een enkele keer een abortus voor kon komen. Dan zou ik toch echt het zekere voor het onzekere nemen en de boel maaien en ze pas over een maand op je andere stuk land te zetten, zo te horen redden ze zich echt wel qua ruimte en trouwens; Je hooi is ook precies op tijd binnen... ;) _O-

http://www.horses.nl/artikelen/overmatig-kwijlen/

maar die zul je zelf ook al lang gevonden hebben...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:33

Wij hebben verder geen symptomen gezien behalve dus het kwijlen, maar we hebben dit gras ook niet meer gevoerd dus geen idee of er verder wel andere dingen waren gebeurd als we ze wel op dat gras hadden gelaten , kan je daar dus niet bij helpen helaas :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 15:27

Maaien vind ik eigenlijk zonde. Er staat namelijk best veel op. Dus dan wacht ik denk ik liever tot de nachtvorst...
Maandag bel ik wel even met mijn DA. Kijken wat hij zegt.

Haha ja idd hooi net op tijd binnen. Met 400 baaltjes kan ik wel even vooruit.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:27

Verder niemand met ervaringen?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:29

Oef shirley :(:)

Kwijlen ze alleen of hebben ze ook koorts of snot?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:35

Alleen kwijlen. En heb ze gisterenmiddag van de wei gehaald en Roos kwijlt nu niet meer.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:22

Heb je klaver (witte) in de wei, paard van een clubgenootje bleek het van de klaver te doen, Hier zat een schimmel op. Klaver dood gespoten en probleem was opgelost.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:32

maringe schreef:
Heb je klaver (witte) in de wei, paard van een clubgenootje bleek het van de klaver te doen, Hier zat een schimmel op. Klaver dood gespoten en probleem was opgelost.

Ik heb ook ergens gelezen dat het vaak komt van (schimmel op) klaver

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:38

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 14:34

Het komt inderdaad door klaver..daar staat een beetje van in de wei. Wel teveel om met de hand uit te trekken. En de wei is al bespoten dit jaar.
Heb jij je paarden erop laten staan lizz?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:39

Ik heb dat ook gehad een aantal jaar geleden bij mijn paarden. Dit kwam door het gras er zaten zwarte puntjes op het gras. Ik heb de wei toen uitgemaaid, ze tijdelijk in de rijbak gezet met voldoende hooi tot hun beschikking. Ik had geen klaver in het weiland staan.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:06

Het waren niet mijn paarden, van anderen bij ons op stal. En volgens mij zijn ze blijven staan. Maar dat zou ik na moeten vragen.
Bij ons stond er overigens niet heel veel klaver.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 17:12

Ah oke!
Ik ben heel benieuwd ook wat het advies van de da gaat zijn morgen. Het kwijlen is al helemaal weg.
Ze doen het overigens verbazingwekkend goed... Het niet op de wei staan.
Ik was bang dat ze al het hooi ineens zouden opvreten en dan de rest van de dag niets meer hebben. Maar heb om half 9 gevoerd en om half 4 waren de hooinetten nog voor de helft vol.
Ze hinniken wel steeds als ze 1 van ons zien... Zo van joehoe.. Je vergeet iets... Zet ons in de weihei haha :+
Ik denk dat ik sowieso maar van deze 'dieet dagen' ga invoeren als ze wel weer op de wei mogen. :Y)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:35

Wij hebben dit vorig jaar ook gehad bij ons op stal na een zeer natte periode, het was bij ons de slaframine, schimmel in de klaver door de vele regen en daardoor drassige wei. Niet alle paarden op stal hadden het, wel de meesten. Hele plassen kwijl kwam er uit. Maar er wastafel geen enkel paard ziek verder ervan. Ze zijn ook gewoon op de wei gebleven. Een enkeling heeft zijn paard eraf gehaald en dan was het inderdaad zo weg. Het heeft al met al hooguit een week of 2 geduurd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 11:12

Bedankt voor je ervaring vala!

Ik heb vanmorgen de DA gesproken. Hij adviseerde ook de wei te maaien. Dan ben je er in 1 keer vanaf. Maar het hoeft niet per se. Het kwijlen kan verder geen kwaad. Hij heeft iig nog nooit andere symptomen gezien. Dus ik mag zelf bepalen of ik ze erop laat.
Ik denk dat ik maar gewoon ga proberen met 2 uurtjes per dag ofzo.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:31

Vorig jaar hetzelfde gehad, schimmel op het gras. Je kon precies zien welk gras aangetast was, sprieten hadden bruine vlekjes. Dit stukje afgezet met lint en na een paar dagen was het kwijlen over.