Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 20:44

Ik was eens benieuwd of jullie supplementen bijvoeren of andere extra's.
En wat geven jullie bij?

Ik geef mijn paard ongeveer 2 keer per jaar hepato liquid van cavalor (ivm gevoelige huid)
Verder geef ik hem in de zomer vaak elektrolyten bij als hij veel zweet.
Bij de overgang naar de winter krijgt hij muscle build (omdat hij bij kouder weer gevoelig is voor spierverzuring).
Ik heb hem een kuur lubric8 gegeven omdat ik merk dat hij iets meer tijd nodig heeft om warm te lopen bij het rijden (hij is 13).
Dagelijks krijgt hij een scheut mais olie over zijn voer en ik geef hem sinds enkele weken cortaflex bij voor de gewrichtsvloeistof. Al en toe krijgt hij ook wat appel azijn bij zijn voer.
Als ik hem in de training wat 'leeg' vind gedurende een paar dagen, krijgt hij wat red cell of kick up (cavalor) bij.

Ik geef deze supplementen bij eerder voor mijn eigen gemoedsrust, omdat ik denk dat mijn paard af en toe iets extra kan gebruiken. Ik denk niet dat hij het echt nodig heeft.
Toch laat ik jaarlijks een bloedonderzoek doen.

Mijn paard staat op een pension stal en wordt ongeveer 6 dagen per week (gemiddeld) getraind.

Wat geven jullie?

xAnnouk

Re: Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:54

Ik geef de mijne magnesium extra. Goed voor zijn spieren en wat meer rust. Werkt ideaal! :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:59

Ik geef de mijne curcuma bij i.v.m. artrose. Eerder gaf ik ook glucosamine, maar ik kijk nu even aan hoe het op puur curcuma gaat (met zwarte peper).
Verder geef ik NAF Biotics aan een van de pony's met chronisch ontstoken darmen op de dagen dat hij diarree heeft, maar dat heb ik tegenwoordig nog maar sporadisch nodig.

Verder krijgen ze nog een eetlepeltje mariadistelzaad door het voer, i.v.m. verhoogde leverwaarden bij één van de pony's door een vergiftiging in het voorjaar. Die waarden waren nu weer netjes gezakt.

Verder lekker puur natuur: brandnetels en wilgentakken krijgen ze dagelijks.

Elektrolyten heb ik pas ook ergens bij gekregen, maar dat vind ik echt onzin.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:54

Mijne krijgt onbeperkt ruwvoer, en een kwart/halve kilo geplet gerst, gemengd met een beetje muesli en basisbrok, aangezien mijn pony snel een beetje schraal kan worden, doordat ze veel werkt en ze niet zo'n vreetzak is, haha :P Verder heeft ze in haar stal een liksteen hangen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:57

@moonfish13 Geef jij je paard onbeperkt ruwvoer? Als dit van goede kwaliteit is net zoals je liksteen heb je geen krachtvoer nodig. Is dit wel het geval, moet je je misschien toch afvragen wat je van je paard vraag?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:30

:')
Beest heeft altijd hooi tot zijn beschikking en likstenen raakt hij niet aan.
Wat ik van hem vraag?
Een half/uur uur per dag longeren/mennen/vul maar in.
Nooit teveel nooit raar, dus ik zou die gedachte maar begraven. :')
Er is geen standaard, heel simpel.
Vorige paard deed het prima op een halve schep care4life met vitaminekorrels.
Dat vond ik ideaal, nou deze vergt een totaal ander voerschema en krijgt dat dus ook.
Jammer dan dat ik even van mijn zo min mogelijk krachtvoer en ballaststoffen/gluten/melasse idee af moet stappen, maar so be it.

Overigens heb je ook nog krachtvoer geven en krachtvoer geven.
Er is een verschil tussen 3 kilo per dag en een kilo per dag.
Het eerste zou ik niet fijn vinden.
Mijn pony van 1.30 krijgt ca 1/3 schep krachtvoer per dag, nou wat is dat drama. :+
Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-08-20 10:10, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: quote uit bericht verwijderd

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:35

Devils Relief i.v.m. beginnende atrose. Goede ervaringen mee gehad met mijn pony dus mijn paard krijgt het nu ook. Daarnaast krijgt hij vanaf het najaar tot het voorjaar een scheutje lijnzaad met vitaminekorrels (graanloze biksjes).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:35

Mijn paarden hebben zo'n rood mineraalblok. Het rantsoen bestaat uit een goede kwaliteit hooi, gras en een heel klein beetje krachtvoer. Mijn jaarling krijgt wel wat Pavo Podo Grow waar natuurlijk wel wat meer in zit.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:46

Naast hooi krijgt die van mij dagelijks Vitalbix. Daarnaast soms wat haver voor uitzonderlijk lange buitenritten, af en toe lijnzaadolie en soms een kuurtje psylliumvezels tegen zandkoliek.

Ik heb ook Red Cell geprobeerd om af en toe te geven voor een goede weerstand, maar dat gaat er bij pony niet in. (Ts, als je in Friesland woont, mag je nog een bijna volle fles red cell bij me komen ophalen :+)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 05:41

Ik voer de mijne muslie en onderhoudsbrok bij met daar doorheen Zeewier ivm weerstand verhogen hij heeft snel vies oogje bijv en nu niet meer. Foenegriek/fenegriek voor de luchtwegen, hij kan wat kucherig zijn met wisselend weer. Magnesium als lichte ondersteuning van de spieropbiuw en zijn gemoedsrust. Ben vooral over de zeewier en foenegriek granulaat erg tevreden.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 06:02

Naast hooi geef ik dagelijks liquihorse relax. Vloeibare vitaminen en mineralen. Ze geven ook gratis voeradviezen. Kijk maar op www.liquihorse.nl

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 06:28

Mijn mond valt echt open in dit topic :wow:

Vroeger hadden wij iemand op stal en als je dat paard moest voeren dan bestond de helft van de inhoud van de voerschep uit een of ander magische mengeling van brok en weet ik het niet wat en de andere helft waren poedertjes, supplementjes en troepjes. Voor een paard wat heel licht recreatief gereden werd :x
Toen was dat nog 'raar' en 'overdreven' maar als ik dit topic lees lijkt het allemaal doodnormaal tegenwoordig.

Is het echt nodig wat jullie allemaal toevoegen? Voeren jullie zulke goedkope rotbrok dat daar niks in zit? Of vragen jullie echt het uiterste van het paard? Of misschien is het aangetoond in het bloed dat het nodig is? Of is het eigen gemoedsrust/geld teveel?
Deze vragen stel ik oprecht, ik zit, nogmaals, echt met verbazing te lezen.

Natuurlijk heb ik zelf ook weleens wat gegeven, vit E met selenium op doktersadvies na een epilepsieaanval. Maar dat was alleen toen het nodig was en inmiddels doen ze het al jaren prima op hooi, gras en een handje ponybrokjes.
Ook mijn rijpaard kwam niet verder dan basisbrok, hooi en gras en daar deed hij het prima op.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 06:41

Die van mij krijgt 3x per dag ruwvoer, 2x per dag 1/2 basisbrok en na het rijden 500 gram vitalbix en 1 blok havens the brix.

Heb dus geen suplementen nodig omdat alles al in de vitalbix zit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 06:53

@Polly; ik ben het met je eens hoor. Ik denk dat mensen gewoon veel te graag willen voeren. 9 van 10 keer zijn al die poedertjes/olies helemaal niet nodig.

Ik gaf ook nooit krachtvoer, alleen een liksteen en voldoende hooi/gras. Plus dan 2x per jaar een kuur
psyliumslobber om het zand uit de darmen te spoelen.

Sinds 2 weken heeft mijn pony de diagnose cushing en geef ik haar ter ondersteuning haar medicijnen maar
die zijn nogal vies dus die meng ik met 2 handjes Martal Vito (graanvrije mix) wat lijnzaadolie en magnesium.
Ik vind het een heel gedoe maar goed mijn pony knapt er duidelijk van op. Mijn andere 2 pony's krijgen alleen hooi, liksteen en 1 handje basisbrok.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:02

Polly schreef:

Vroeger hadden wij iemand op stal en als je dat paard moest voeren dan bestond de helft van de inhoud van de voerschep uit een of ander magische mengeling van brok en weet ik het niet wat en de andere helft waren poedertjes, supplementjes en troepjes. Voor een paard wat heel licht recreatief gereden werd :x
Toen was dat nog 'raar' en 'overdreven' maar als ik dit topic lees lijkt het allemaal doodnormaal tegenwoordig.

Is het echt nodig wat jullie allemaal toevoegen? Voeren jullie zulke goedkope rotbrok dat daar niks in zit? Of vragen jullie echt het uiterste van het paard? Of misschien is het aangetoond in het bloed dat het nodig is? Of is het eigen gemoedsrust/geld teveel?

Natuurlijk heb ik zelf ook weleens wat gegeven, vit E met selenium op doktersadvies na een epilepsieaanval. Maar dat was alleen toen het nodig was en inmiddels doen ze het al jaren prima op hooi, gras en een handje ponybrokjes.
Ook mijn rijpaard kwam niet verder dan basisbrok, hooi en gras en daar deed hij het prima op.

Ik zie veel dingen voorbij komen die ik logisch vind hoor.
Bij artrose zou ik zeker ook iets bijgeven.
En sowieso je moet vaak veel voeren qua kilo's om aan alle mineralen en vitamines te komen. Vroegah werkten paarden hard zat om dat te verbruiken, nu mogelijk niet meer?
En op was misschien gewoon op, en werd er niet vanalles gedaan om te rekken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:12

ikkebenhier schreef:
Ik geef deze supplementen bij eerder voor mijn eigen gemoedsrust, omdat ik denk dat mijn paard af en toe iets extra kan gebruiken. Ik denk niet dat hij het echt nodig heeft.

Dit dus. Denk hier nou nog eens goed over na... Het wordt je aangepraat hoor.
Of komt er uit het bloedonderzoek een ernstig tekort aan het een of ander?

Mijn merrie is 20 en zo fit als een hoentje.
Ze loopt van april t/m november 24/7 in de kudde op de wei. Aan het begin en het eind van het seizoen krijgen ze hooi bijgevoerd, afhankelijk van het weer / de behoefte.
Van december t/m maart staat ze overdag op de wei (geen hooi) en 's nachts op stal met onbeperkt hooi.
Een keer of vijf-zes per week rij ik een dik uur buiten, alleen daarna krijgt ze een halve schep reform-kruiden-muesli. Toen ze nog 'echt' gereden werd (afwisselend buitenrijden en dressuur in een loodzware bak, op Z-niveau) had ik hetzelfde voerbeleid.
That's it.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 19-09-15 07:21, in het totaal 2 keer bewerkt

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:15

Mijn merrie krijgt weinig krachtvoer, daar wordt ze snel heet van.
ik voer lucerne (vanaf deze periode t/m mei)
glucosamine (ivm eerder knie probleem)
zonne bloem olie
marstall force (om vitaminen en mineralen aan te vulllen)

allerbelangrijkste is goed ruw voer, maar de vraag is of het ruw voer altijd goed is?
ik sta op pension stalling en hij heeft van eigen land het hooi.
je blijft gewoon afhankelijk hoe de oogst is geweest...
dan maar wat extra's gericht op mijn paard

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:27

Vanaf december tot het weideseizoen geef ik vit e bij op da advies omdat dan het hooi van voorgaande zomer erg arm aan vit e begint te worden. Verder alleen veel ruwvoer en schep muesli. Als paard invalt krijgt hij bietenpulp erbij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:49

Polly schreef:

Deels met je eens, maar ik zie hier in dit topic eigenlijk niets schokkends. Iets bij geven voor artrose bijvoorbeeld, daarvoor zit niets in een normale brok opgenomen.

Daarbij zie ik om me heen dat paarden steeds minder brok (krijgen) krijgen en juist naast ruwvoer een supplement voor extra vit./min.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:56

Ik voer mijn paard op het moment, naast onbeperkt hooi (16-18kg): 100g marstall Force (vitaminekorrel), 35g excellent biozin (biotinepreparaat) en een krappe kg luzerne.

Maar toen hij nog vol in het werk stond én aan moest komen, kreeg hij daarnaast ook nog 1.7kg Cornmuesli, 100-150mL zonnebloemolie, ½kg grasbrok en een hand knoflooksnippers. Overigens stond hij toen niet op onbeperkt hooi, maar was het na 25kg op (dat at hij toen nog).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:28

Zomaar iets geven omdat het tussen de oren van het baasje zit doe ik niet.... ik kijk wel waar mijn paard, wat voor hem werkt :)

Mijn paard is 1.82 en wordt in het ZZL uitgebracht, maar in training op hoger nivo (series tot om de 2, kleine pirouettes, stukjes pi/pa, veel zijgangen).
Hij mankeert fysiek van alles, is moeilijk op gewicht en in de spieren te houden hierdoor, dus een beetje ondersteunen mag dan wel!

Hij loopt de hele dag in een groepje van 4, grote buitenbak 20 x 90, daar staat een hele grote bak ruwvoer.
s'avonds gaat hij naar binnen en krijgt hij ook nog 2 x een grote berg ruwvoer (goede kwaliteit overigens).
In de ochtend krijgt hij op stal 2 scheppen bietenpulp/maismeel daarna gaat hij naar buiten.
Bij het binnenhalen krijgt hij 2 scheppen Pavo sportbrok, na het rijden krijgt hij van mij een schep EQ-XP gistbrok (hier zit alles in)
en een schep Omega 3 powermix musli (langdurige energie), samen met 5 pillen glucosamine, chondroïtine en MSM voor het bewegingsapparaat en een scheut zonnebloemolie.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:37

Tja, als ik de atrose van mijn paard onder controle kan houden met een product op basis van natuurlijke tincturen dan doe ik dat. In overleg met de DA kies ik daar liever voor dan voor medicijnen die de bijkomstigheid heeft om de organen extra te belasten. Als de DA daarnaast adviseerd om, in de periode dat het paard niet op het land kan, wat lijnzaadolie te geven vanwege wat andere ongemakken, prima. Omdat ik dan toch moet zorgen dat hij dit alles binnenkrijgt kies ik liever voor een mineralen/ vitamine korrel (balancer van je paard gezond en Fit') dan hem op krachtvoer te zetten wat hij helemaal niet nodig heeft. Ik zie het probleem dus niet. Zeker 's winters als hij niet meer op het gras staat en dus alleen hooi krijgt, kan het in mijn ogen geen kwaad om te zorgen dat hij goed in de vitame- en mineralen behoefte wordt voorzien.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:46

Mijn ruin krijgt in het zomerseizoen 's nachts hooi/voordroog met 0'5kg cushcare en high fibre mix 2x daags. In het winterseizoen bij beperkte weidegang 3x daags voordroog en 3x daags 0,25 kg cushcare en high fibre mix en 's avonds een bak bietenpulp met herbs en een schep alpengrun slobber omdat ie het anders niet opeet. Bij zijn KV in de winter 2x daags een scheut lijnzaadolie en een schepje duivelsklauw en cush'less kruiden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:08

Kom ik aanzetten.

Onbeperkt hooi van top kwaliteit en wat kuil voor de pitamientjes. Soms n paar stengels wilgen voor het plukken.
Een handje dieetmix en een rode liksteen.

Ze ziet er prachtig uit.

Je kan ook te veel geven waardoor de overtollige waardes omslaan en toxines.

En wie zegt mij wat ze uit hun krachtvoer halen goed is? Weet jij als voerdee überhaupt wat n paard als vitamine basis heeft en wat aangevuld moet worden? Heb jij het bloed dan laten onderzoeken?

En ga zo maar door.
Lab kan alleen vit e zien vanuit n bloed onderzoek. De rest zijn mineralen.

En anders bel eens klinieken op? Wat t beste is?
Ik vind t zelfs gevaarlijk. Zeker met n soort als kurkuma.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:23

Bloedonderzoek ja, juist i.v.m de vitamine e. Voor de rest heb ik het hooi laten analyseren. Daar zaten inderdaad te korten in maar ook hele hogere gehaltes van bepaalde stoffen, samen met bijv. het ijzergehalte in de bodem en water weet ik dat ik dit zo veel mogelijk moet vermijden. Koper- en zinkgehaltes waren juist weer erg laag. Vandaar o.a. mijn keuze in overleg om 's winters de balancer bij te voeren :)
Krachtvoer voer ik niet dus dat valt voor mij helemaal weg.