HELP: paard met chronisch ontstoken neusschelpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HELP: paard met chronisch ontstoken neusschelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:46

Hoi,

Ik ben op zoek naar bokkers, die ook een paard hebben (of hadden) waarvan de neusschelpen chronisch ontstoken waren. Mijn paard is gisteren geopereerd en beide linker neusschelpen zijn weggenomen. Ik krijg wel goede begeleiding van de DA, maar persoonlijke ervaringen zouden leuk zijn. Het is altijd fijn om met mijn vragen ook bij lotgenoten terecht te kunnen.

Het hele verhaal kan je in mijn topic " Paard op de sukkel" lezen.
( ik weet niet hoe ik de link hier moet zetten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:10

ellepel schreef:
[MD] paard op de sukkel

Alstu.
Heb er geen ervaring mee,ben wel benieuwd naar het verdere verloop :j

Danku :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:27

Afbeelding

Bacardi 2 dagen na de ingreep. Wat zijn paarden toch sterke dieren! Hij heeft dus een botluik aan de voorhoofdssinus en de maxillaire sinus. De kompressen zijn vandaag uit zijn neus gehaald. Je kan zien dat hij nog bloederig vocht uit zijn neus verliest. Hij kan nog 6 tot 8 weken een loopneus hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:58

Ik heb snel je topic even door gelezen,maar dat zou dus al zijn gezondheidsproblemen verklaren??
Heftig hoor, en ja paarden zijn zeker hartstikke stoere dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:21

ellepel schreef:
Ik heb snel je topic even door gelezen,maar dat zou dus al zijn gezondheidsproblemen verklaren??
Heftig hoor, en ja paarden zijn zeker hartstikke stoere dieren!

Zijn bloedbeeld wees altijd in de richting van een infectie, mogelijks van die tand en vervolgens de neusschelpen (na de ingreep in mei was er geen bloed meer getrokken). Maar Bacardi heeft ook nog een lipoom aan zijn koker waar regelmatig ontsteking op zit (dat wegnemen heeft geen zin, want het komt gewoon terug).
Vandaar dit topic, ik wil gewoon van anderen hun verhaal horen. Volgens de DA vd kliniek doen zij deze ingreep regelmatig. Het zou me helpen om van anderen te horen wat bij hen de (mogelijke) oorzaak was en hoe hun paard nu is.

Babootje

Re: HELP: paard met chronisch ontstoken neusschelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:39

Net snel even je verhaal gelezen. Poeh wat een zoektocht zeg.
Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik ervan hoor.
Wel heb ik eerder (bij een stalgenoot) meegemaakt wat ontstoken tandwortels kunnen uitrichten.
Succes in ieder geval en beterschap met Bacardi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:47

Bacardi is van gisteren terug thuis en zal nog wel wat nazorg nodig hebben.
Vandaag en morgen moeten ze hem nog komen inspuiten met Penicilline, Gentamicyne en Fenylbutazon en vanaf donderdag moet hij een maand lang op Enro-K 2 keer per dag. 1 maand, 2 maand en 5 maand na de ingreep moet er een controle endoscopie gebeuren, wat gelukkig door de DA thuis kan.
Gisteren hebben ze in de kliniek nog een controle endoscopie te zien en alles ziet er goed uit, maar doordat het weefsel zo gekwetst is in de neus, zal hij nog zeker gedurende 6 weken een neusvloei hebben. Hij moet trouwens ook van de grond eten tijdens zijn herstelperiode (bij mij staat de bak altijd op de grond).
Ik heb aan de DA gevraagd of ik de foto's van de ingreep ook krijg, maar ik weet niet of ik ze op bokt mag zetten, aangezien het echt wel zeer bloedige foto's zijn. Moest er iemand intresse hebben, wil ik wel, zodra ik de foto's heb, deze via een pb doorsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:45

Komt vanavond de DA voor zijn intraveneuze AB, dus grijp ik mijn kans om haar te vragen of zij al veel paarden behandeld heeft na het wegnemen van de neusschelpen (mijn vaste DA is op vakantie, dit was dus mijn kans om nog extra verhalen te bemachtigen). Blijkt dat ik de DA in de kliniek niet goed begrepen heb, de sinusholtes open maken en spoelen wordt veel gedaan, de ingreep van Bacardi is vrij zeldzaam.

Tja, en dan verwacht je van mede bokkers hun verhaal te horen. Ik vrees dat ik (gelukkig maar) nog lang op lotgenoten zal mogen wachten.

Ik zal dan maar mijn best doen om hier het herstel van Bacardi neer te poten, wie weet help ik er vroeg of laat een ander mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:25

Zo stond Bacardi er afgelopen zaterdag bij en dan kan je niet anders als vloeken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus vandaag controle door eigen DA en een DA die aan huis endoscopie neemt. De neus geneest mooi intern, maar hij heeft nog steeds sinusitis. Er is nu een wisser genomen om te zien welke kiemen er zitten. Ofwel zijn deze resistent tegen de antibiotica die ik geef, ofwel niet. Zijn ze niet resistent, dan zit er waarschijnlijk een afgebroken stuk bot in de sinus en moet Bacardi terug naar de kliniek. Hij zal dan het eerste paard worden dat ze 3 keer moeten trepaneren (in dit geval zouden ze enkel een klein gaatje maken en dan hoeft hij niet onder volledige narcose).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:49

Och arm mannetje. :(:) Wat lijkt me dat vreselijk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:57

Ah TS wat moet jij je machteloos voelen als je je paard zo ziet :(:) Heel veel beterschap voor jullie toegewenst en ik hoop dat het verder allemaal mee gaat vallen, ik volg zeker want ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:20

De zwelling is uiteindelijk een abces onder zijn oog geworden. De DA is gisteren langs geweest om het open te maken.
En zo kom je dus ook te weten wat mogelijke complicaties zijn, alleen jammer dat mijn paard het aan trekt.
Mogelijke complicaties na dergelijke ingrepen tot hiertoe zelf ondervonden:
1. Ontsteking van de operatie wonde.
2. Vorming van wild vlees op de operatiewonde.
3. Vorming van een fistel waardoor er op een andere plek als de oorspronkelijke wonde een abces ontstaat. (Bacardi heeft dus een tunneltje van de oorspronkelijke wonde naar het abces dat gisteren open gemaakt is).
4. Loslating van een stuk bot, met ontsteking van gans die regio. In dat geval moet het paard terug naar de kliniek voor foto's en als het bevestigt wordt, moet het terug geopereerd worden. Dit mag hij voor mij overslaan, maar gezien de uitbreiding van de infectie, is er een kleine kans dat het toch bingo is. Als het zo is, zal de wonde niet genezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:47

Omdat er nu 2 topics lopen over hetzelfde paard waarin updates gegeven worden, is dit nogal verwarrend. Ik plaats daarom op dit topic een slotje. Verdere updates, vragen, tips en adviezen kunnen dus in het eerste topic geplaatst worden [MD] paard op de sukkel