Open houden of groene leem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Open houden of groene leem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:27

Hey bokkers!

Vanmiddag is mijn paard gebeten door een hond. Gevolg: wat sneetjes en putjes in zijn achterbenen. Sommige vrij diep (heeft gebloed) Dierenarts gebeld, die zei dat ik de wondjes moet afspuiten en wassen met betadineshampoo.
Ik heb dat gedaan en nu vraag ik me af of ik er groene leem op moet doen of de wondjes moet openhouden? Ik lees en zie namelijk verschillende dingen.

Wat is het beste?
Alvast bedankt voor de antwoorden

sandorra

Re: Open houden of groene leem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:35

Hoi

Wat vervelend dat jou paard is gebeten door een hond...
Ik op de wondjes geen groene leem smeren. Honden hebben veel bacterien in hun mond. Als je de wondjes dicht smeert met groene leem kan de troep er niet meer uit. Ik zou niks erop doen in de gaten houden en schoonhouden met betadine.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:45

Dankjewel voor het antwoord! Klinkt logisch inderdaad.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:32

Groene leem is juist perfect! Natuurlijk spul en eventueel vocht komt er gewoon doorheen. Wij doen altijd de wondranden insmeren met groene leem en het midden een klein stukje open laten. In de zomer helemaal met leem omdat er anders veel vliegen op de wond gaan zitten en ook de nodige bacterien achterlaten.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:09

Ik heb in het verleden goede ervaringen opgedaan met groene leem. Mijn tip : laat de groene leem niet langer dan een paar uurtjes op de wondjes zitten en spoel het op tijd van de wond af. Bij langer laten zitten heb je kans dat het vuil naar binnen trekt met minder prettige gevolgen :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:17

op vuile wonden zoals een hondenbeet niks smeren wat afdekt! Dan werk je een ontsteking in de hand....vuil moet er juist uit kunnen.

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:29

Ik zou het open laten. Zoals hierboven al gezegd wordt; het wordt anders teveel afgedekt. Ik heb altijd geleerd dat het het beste is (mits mogelijk) om de natuur zijn werk te laten doen en het te laten luchten

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 21:37

Grappig dat er verschillende meningen over zijn. Ik heb er in dit geval voor gekozen om de wondjes open te houden, maar maak ze wel iedere dag schoon. Ze zien er gelukkig nog steeds goed uit, mooi doorbloed en nog geen tekenen van een eventuele ontsteking kunnen ontdekken.
Dank nogmaals voor de antwoorden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:40

ik ben zelf een groot voorstander van het smeren van Mesitran.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:47

Open houden en schoon houden, bv open weken, netzoals je met je eigen hand zou moeten doen als daar hond in had gehangen.
Juist omdat het vaak diepere wondjes zijn, gemaakt door vies gebit, gaat het vaak ontsteken en rottige is vaak dat wondje dan al dicht zit of bijna dicht zit en vuil er niet meer uit kan.

Beterschap met je paard.