Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kimmysan schreef:Dit zette me aan het denken. De maaginhoud van een paard is 10-20 L en van een mens ong 3 L. Rennie bindt simpelweg zuur, dus ik zou niet weten waarom het dat bij een paard anders is en je hoeft er dus ook geen 100 te geven. Enige wat ik wel tegenkom is dat het middel gas vormt in de maag en dat een mens dit kan opboeren. Is dit voor een paard niet onmogelijk? Krijgt hij dan gaskoliek? Aan de hand van die informatie zou ik het niet doen.
vera_pino schreef:Mij is het ook geadviseerd en ik heb het geprobeerd. Mijn merrie heeft er wel degelijk baat bij. In periodes waarin ze opgetrokken in haar buik stond en slechte mest produceerde 2 rennies erin en ik merkte wel degelijk het verschil. Ze was gemakkelijker in de omgang, stond er meer ontspannen bij en reageerde veel minder heftig tijdens het opzadelen en poetsen (irritatie op aanrakingen op de buik) etc. ook in het rijden was er meer ontspanning.
Tevens is het gewoon zaak om goed naar je voer te kijken. Vaak krijgen ze maagproblemen door een tekort aan speekselproductie. Ondanks de onbeperkte hoeveelheid ruwvoer die ze krijgen was dit niet voldoende ik merk nu ik luzerne door het voer meng dat ze eigenlijk geen last meer heeft van maagzuur.
tamary schreef:Maagklachten/zweren kan je idd wel eens redelijk zeker vaststellen door 20ml gaviscon te geven (10 dagen, dan is het flesje leeg) en goed te observeren of/wat de verbeteringen zijn. Genezen zal het niet, maar het is veel minder invasief dan in de maag kijken (waarvoor gevast moet worden en dat wil je liever niet met paard met maagzweren).
viola schreef:Er zijn volgens mij we onderzoeken gedaan omdat gebied en volgens mij ook met positief resultaat wat betreft het gebruik van rennie, maar het fijne weet ik er niet precies van.
Is natuurlijk altijd beter om naar de oorzaak van de maag problemen te zoeken en die op te lossen.

Lipstick schreef:Omeprazol voor mensen kan wel, dit is een goedkopere oplossing dan de medicatie die gericht is voor paarden. Scheelt behoorlijk veel geld. Ik heb dit toen op recept van de dierenarts gekregen en gehaald bij de huisarts/apotheek in het dorp... ons kent ons.... dus dat was geen probleem!
ponyparadijs schreef:Lipstick schreef:Omeprazol voor mensen kan wel, dit is een goedkopere oplossing dan de medicatie die gericht is voor paarden. Scheelt behoorlijk veel geld. Ik heb dit toen op recept van de dierenarts gekregen en gehaald bij de huisarts/apotheek in het dorp... ons kent ons.... dus dat was geen probleem!
Dat was dus ook de achter liggende gedachte.
Gezien je voor de menselijke variant een stuk minder betaald.