Lijnzaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:29

Lijnzaad is erg gezond voor paarden maar in welke vorm kun je het nou het beste voeren en welke hoeveelheid per dag geeft effect?

Volgens sommigen kun je lijnzaad gewoon zo voeren, anderen zeggen weer je moet het eerst koken vanwege het giftige blauwzuur en weer anderen zeggen dat je het eerst moet malen en dan voeren.

Kort maar krachtig hoop ik, mijn vragen gewoon onder elkaar neergezet :)

1. Klopt het inderdaad dat je zonder risico op het giftige blauwzuur lijnzaad gewoon als "zaadjes" kunt voeren?
2. Klopt het dat bij het koken van lijnzaad er veel essentiële voedingsstoffen verdwijnen en het dus weinig "zin" meer heeft om te voeren?
3. Klopt het dat bij het als "zaadjes" voeren de darm niet in staat is bij de essentiële voedingstoffen te komen doordat de schil te hard is?
4. Klopt het dat gemalen lijnzaad alle essentiële voedingsstoffen behoud en dat de darm wel in staat is om bij die voedingsstoffen te komen? (geen harde schil meer dat het zaadjes insluit)
5. Hoeveel gram lijnzaad moet je dagelijks voeren om enig effect te hebben?
6. Moet je bij deze dagelijkse hoeveelheid rekening houden met de scheve fosfor/calcium verhouding? Zo ja, welke verhouding moet er tegenover staan.
7. Is het bij dagelijks lijnzaad voeren ook niet beter om regelmatig te "stoppen" zoals dat bij psyliumvezel en magnesium bijvoorbeeld ook is.

Hopelijk kunnen jullie helpen mijn vragen te beantwoorden!!

Icrack

Re: Lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:22

Ik voer ongv. 80-100 gr lijnzaad per dag. Dit (zaad) maal ik fijn met een kleine koffiemolen. Verder heb ik hier nog nooit gedoe mee gehad en de hoeveelheid is voor mijn merrie voldoende, zij glimt enorm en doet het er verder goed op. Stopweken e.d daar doe ik niet aan. Ik voer het bijne het gehele jaar door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:29

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:03

Ik lees even mee!

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:34

Meelezer! M'n zusje begon er laatst ook al over..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:03

Geel lijnzaad kun je voeren zonder te koken. Ik geef dit in de zomer elke maand een paar dagen tegen zand, 100 gram per dag.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:06

Ik voer lijnzaadvlokken van de paardendrogist. Geen geklooi met olie of koken. Een schepje per dag is voldoende.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:10

Ik maal de lijnzaad in een koffiemolentje.
Ik geef het als kuur tegen zand in de darmen.

Bij mij werkt het erg goed. De pony's vinden het lekker.
Ik geef ongeveer 50 gr. per pony.

Je moet het wel redelijk snel geven na het malen.