Hij trapt zijn ijzers er altijd af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Hij trapt zijn ijzers er altijd af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:49

Sinds kort een nieuw paard, ontzettend gelukkig mee! Hij komt uit Spanje en daar is het normaal dat paarden voor op ijzers staan dus zo ook die van mij. Toen ik hem 2 dagen had heeft hij bij het losgooien in de bak zijn ijzer eraf gelopen, hoefsmid laten komen en nieuwe ijzers erop. Helemaal goed tot vandaag (een week na het beslaan) ik ging vandaag even een half uurtje rustig rijden in de bak en ik hoorde hem wel aantikken maar dat doet hij gewoon heel erg en daarvoor loopt hij met bescherming om, na het rijden zag ik dat hij allebei zijn ijzers miste. Terwijl hij gewoon peeskappen EN springschoenen aan heeft.
Wat moet ik daar nou mee? Hij zet zijn achterbenen heel ver naar voren dus ik denk dat hij er gewoon op gaat staan. In stap is zijn achterafdruk bijv iets van 15 cm verder dan zijn voorafdruk.
Zonder ijzers dan maar proberen? Maar blijft het probleem dan niet en loopt hij dan zijn hoeven niet kapot?
Ik weet het even niet..

dnieSz

Re: Hij trapt zijn ijzers er altijd af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:52

zonder proberen? als je vooral in de bak rijd en niet op het harde waarom zou je dan ijzers gebruiken, scheelt je een hoop geld en geen last meer van ijzers eraf!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:56

Misschien kan de hoefsmid de takken wat inkorten? Zodat hij niet meer kan aantikken.

En anders inderdaad misschien zonder.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:59

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:59

Zou zijn ijzers eraf halen, goed bekappen. En het op straat rijden of wandelen.
Rustig opbouwen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:04

Ja zonder ijzers vind ik prima want ik rijd bijna alleen in de bak maar ik ben zo bang dat hij bijvoorbeeld in zijn kootholte stapt en dat het dan helemaal openligt.. Of zie ik nu spoken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:09

Dan nog zou je mét ijzers een veel ergere wond krijgen dan zonder, dus snel eraf die dingen. Dikke kans dat je ze niet eens nodig hebt.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:20

Welke ijzers? Ik neem aan voor....
Zoja dan achterhoefijzers om de voorhoeven die zitten vaak net wat steviger helpt bij mijn paard ontzettend goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:26

Ik had met mijn paard hetzelfde probleem. Heb 8 jaar lang een poging ondernomen om hem zonder ijzers te rijden omdat hij ze toch steeds af trapte. Na 8 jaar gesukkel met hoefzweren, kreupel lopen, enz en ontelbare zaken uitgeprobeerd te hebben tijdens het bekappen, heb ik de strijd opgegeven. Mijn paard werd wel alleen buiten gereden en ik heb op mijn vorige en huidige stek altijd paden gehad met vrij veel kleine en grote stenen, wat wel een verschil is met jou situatie. Uiteindelijk heb ik voor warm beslag gekozen (waarbij de smid opmerkte dat mijn paard wel zeer gevoelige voeten heeft) en daar is hij goed mee geweest. Maar in jou geval, zou ik er toch voor kiezen om hem zonder ijzers te laten lopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:28

Zonder proberen kan een optie zijn maar als je paard daardoor op eieren lijkt te lopen zal de smid zijn eigen werk eens kritisch moeten bekijken. Iets meer opzet kan een boel verschil maken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:33

Ik zou eerst maar eens kijken of ij ook zonder kan. Dat is de makkelijkste oplossing. En het is ook praktischer (èn goedkoper! :) ).
Moet-ie idd geen gevoelige hoeven blijken te hebben. Of hoeven die sneller slijten als dat ze aangroeien (zoals bij die van mij). Maar daar kom je gauw genoeg achter.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 17:09

mairead schreef:
Of hoeven die sneller slijten als dat ze aangroeien (zoals bij die van mij). Maar daar kom je gauw genoeg achter.

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor want mijn vorige paard bleek dit te hebben. Een week lang stok en stok kreupel, toen weer een ijzertje eronder en het probleem was weg.

Ik ga denk zonder ijzers proberen inderdaad!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:18

Pascalle90 schreef:
mairead schreef:
Of hoeven die sneller slijten als dat ze aangroeien (zoals bij die van mij). Maar daar kom je gauw genoeg achter.

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor want mijn vorige paard bleek dit te hebben. Een week lang stok en stok kreupel, toen weer een ijzertje eronder en het probleem was weg.

Ik ga denk zonder ijzers proberen inderdaad!

Geef de hoeven wel de tijd om te herstellen, dus niet 3/4 weken maar 5/6 maanden.
En goed bekappen, de toon goed afronden. (mustang rol)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:26

Dat is een kwestie van uitproberen , hoe zijn zijn achter hoeven. in het wild hebben paarden toch ook geen ijzers

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:30

Zijn de takken van de ijzers niet te lang?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:23

Zonder doen En zorgen dat de smid de teen voldoende afrond zodat hij vlot genoeg weg kan voor
Zijn voorbeen is nu een fractie trager als achter . En daardoor trapt hij de ijzers af .

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:33

Wij hebben dit ook gehad. Uiteindelijk achter ook ijzers onder gedaan en het probleem was verholpen. Het voorbeen werd met ijzer iets trager en dit werd gecorrigeerd met ijzer achter, toen was het weer in balans. Dit paard kon absoluut niet zonder ijzers voor en hebben haar dus altijd rondom op beslag moeten hebben.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:22

Zinzi_jewel schreef:
Zonder doen En zorgen dat de smid de teen voldoende afrond zodat hij vlot genoeg weg kan voor
Zijn voorbeen is nu een fractie trager als achter . En daardoor trapt hij de ijzers af .

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij zijn voorbenen sneller weghaald?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:42

Hem sowieso niet over zijn tempo rijden . Balans gaat voor tempo .
En zijn voeten moeten het goede model hebben . Oa Teen wat afgerond ..
Dan kan hij makkelijker weg voor ...
Kan zomaar zijn dat hij op blote voeten makkelijker weg komt voor ...
Wat hierboven gezegd wordt er achter ijzers onder slaan zodat dat ook fractie trager wordt zou niet mijn idee zijn ...
Blote voeten eerst proberen als hij nu zijn ijzers weer aftrapt !
Want telkens ijzers terug moeten slaan is erg slecht voor de voeten

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 22:48

Oke bedankt voor de tips allemaal! Ik ga er zeker mee aan de slag. Ik merk ook inderdaad dat hij minder tikt als hij rustiger loopt, hij is alleen vrij nerveus vooral in het begin dus soms is dat lastig.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:25

franka75 schreef:
Dat is een kwestie van uitproberen , hoe zijn zijn achter hoeven. in het wild hebben paarden toch ook geen ijzers

Dat vind ik zo'n dooddoener... Paarden zijn gedomesticeerd en wij vragen dingen van ze die ze 'in het wild' niet hoeven. Ook lopen ze over andere (en minder gevarieerde) ondergronden als waar ze oorspronkelijk voor gemaakt zijn.
Soms zijn ijzers echt een uitkomst. Ik vind zonder ook praktischer, maar ik ga niet zo ver om te zeggen dat iedereen zijn paard maar zonder ijzers moet zetten omdat dat nou eenmaal 'in het wild' zo is. Iedereen moet doen waar hij/zij zichzelf goed bij voelt en waar het paard het meeste baat bij heeft.

Zinzi_jewel schreef:
Wat hierboven gezegd wordt er achter ijzers onder slaan zodat dat ook fractie trager wordt zou niet mijn idee zijn ...
Blote voeten eerst proberen als hij nu zijn ijzers weer aftrapt !
Want telkens ijzers terug moeten slaan is erg slecht voor de voeten

Hier ben ik het mee eens. Blootvoets is voor nu het makkelijkste.
Rondom beslaan kan altijd eventueel nog.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:35

Mocht je werkelijk bang zijn dat hij zijn koten openhaalt (en dat snap ik maar al te goed want als dat eenmaal openligt weet ik helaas uit ervaring dat het weken duurt voordat dat goed wil helen op zo'n rotplek die telkens beweegt en blootgesteld wordt aan modder en andere rommel) dan kan je kootwraps overwegen. Die gebruik ik naast mijn crossbeschermers en springschoenen bij het springen en crossen. Kentucky heeft ze, waar via de eventingshops kan je ze vaak ook wel goedkoper van andere merken vinden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:41

Lekker ijzers eraf halen! Doordat de ijzers er telkens afgaan raakt de hoef steeds meer beschadigd.
Overigens voorkomen ijzers ook niet dat hij in zijn kootholte stapt. Maar als hij ook achter met ijzers loopt is nu juist het risico op beschadigingen groter. Een springschoen tijdens het rijden is juist bedoeld om de kootholte te beschermen. Dan kun je ondertussen werken aan meer balans.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:34

Draver van mijn vriendin tikte zichzelf heel erg aan maarsinds zijn hij anders wordt bekapt en beter afrolt tikt hij zichzelf niet meer aan. Dus ik denk dat als je de ijzers er afhaalt je daar ook eens naar moet gaan kijken. Vraag je hoefsmid bijv. Om de hoefwand bij de teen goed af te ronden dat zal al een boel schelen :j en mocht hij hoge hielen hebben is het ook aan te raden die lager te make. Fan landt hij beter en kan hij beter weglopen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:38

Ik denk dat je het ook in het rijtechnische moet zoeken. Zorg dat je paard zo bekapt/beslagen wordt dat hij voor makkelijker af kan rollen waardoor hij met het voorbeen eerder weg is. En goed in balans rijden, niet op de voorhand laten lopen want ook dan blijft het voorbeen te lang staan waardoor hij er met de achterhoef tegenaan loopt.
Als mijn ruin een tijdje niks gedaan heeft en wat slapper is tikt hij zich ook constant in de hoeven (heeft er nog nooit iets van gehad) na een week of 2 weer aan het werk is dat over omdat hij dan weer vlug genoeg weg is voor.