Gevulde peesschede?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjes83

Gevulde peesschede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 21:35

Na veel zoeken op dit forum toch maar een nieuw topic aangemaakt omdat ik geen topic kon vinden met vergelijkbare foto's.

Mijn 4 jarige heeft net na het zadelmak maken een bultje op haar achterbeen gekregen (was rond maart dit jaar). Ze heeft nooit kreupel of onregelmatig gelopen. Het bultje is zacht en hij reageert niet als je er op drukt. Er werd toen zo'n 3x per week lichte arbeid met haar verricht. Ik heb er destijds de dierenarts bijgehaald omdat ik het niet vertrouwde. Deze vertelde mij dat dit een gevulde peesschede was en dit geen kwaad kon. Het is een schoonheidsfoutje dat niet meer weg ging.

Nu heb ik inmiddels de training opgevoerd naar 4x per week rijden/longeren. Dit gaat prima. Nu heb ik toevallig de afgelopen week wat meer met haar gewerkt en nu zag ik opeens dat het bultje dikker is geworden. Het bultje is nog steeds zacht, ze loopt nog steeds geen pas kreupel of onregelmatig en ze reageert niet als je erop drukt. Toch vertrouw ik het niet omdat het opeens dikker is geworden.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn of hebben jullie hier zelf ervaringen mee? De dierenarts had het destijds over het eventueel leeghalen van het bultje maar daar ben ik niet zo'n fan van.
Hij is overigens vorig jaar röntgenologisch goedgekeurd.

Afbeelding

Afbeelding

mrie

Re: Gevulde peesschede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:01

Is het bultje dikker geworden of is de bespiering er onder toegenomen?

Liesjes83

Re: Gevulde peesschede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:31

Het bultje is echt dikker geworden met vocht. Je kunt het ook helemaal indrukken en hij reageerd er niet op.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:27

Afbeelding
Hoi,
Mijn heeft het ook op het achterbeen!
Ik zou het wel goed in de gaten houden. Mijne had wel irritatie namelijk. Dit konden we door middel van een echo zien. Ze is in totaal nu 5x ingespoten. Helaas helpt dit nu niet meer. Nu blijft de bult zitten. Ook al zouden we opereren. Deze optie stellen we nog uit omdat mijn paard niet kreupel is en er geen last van heeft. ( ook is dit een zeldzame plek, al met al besloten dat nu opereren teveel risico is ) Nu is het indd een 'schoonheidsfoutje'. Wel blijf ik om het half jaar a jaar een echo maken om te kijken hoe alles eruit ziet. Ik train mijn paard gewoon, rij op M2 niveau en gaan nog verder. Geen enkel probleem!
Succes!