Gisteren was het een zware dag voor ons paard, 2 reeksen gesprongen, trailerrit , stress,...
Ze heeft alles gelukkig goed doorstaan en was veel rustiger dan we verwacht hadden.
We hebben haar goed uitgestapt en een zweetdeken aangedaan terwijl ze terug naar huis reed in de trailer.
Tijdens de wedstrijd heeft ze ruim anderhalf plak hooi naar binnen gespeeld en stopte zelf met eten, op weg naar huis heeft ze ook gegeten.
Thuis toegekomen hebben we haar zweetdeken afgedaan en haar in de wei gezet.
Helaas begon het toen al te spetteren (rond 15u). Paard heeft een schuilhok (maar vertikt het om erin te gaan staan) en bomen.
Rond 19u kwam onze bekapper, dus ging ik haar in de stortregen uit de wei plukken om haar in de hangaar te zetten om te bekappen.
Normaal gezien komt ze naar je toe als ze je ziet, nu zag ze me en ging de andere richting uit.... Ik dacht dat het was omdat ze niet meer mee op wedstrijd wou
...Maar toen ik haar halster omdeed, was het duidelijk wat anders.... ondanks dat ze haar hoofd nog altijd heel trots droeg (karakterkoppie) stond ze te beven en te trillen. -het zag er echt erg uit-. Ze was druipnat, haar haren lagen plat en ze voelde ijskoud aan.
Ik heb haar toen direct binnengenomen , haar met het zweetmes afgetrokken, drooggewreven met stro en haar zweetdeken opgelegd een grote kuip hooi gegeven (op de wei staat nog steeds genoeg gras, dus geef ik geen hooi op de wei).
Ondertussen werd ze bekapt , toen haar nek sneller droogde dan waar het deken oplag heb ik het weer afgedaan.
Nu ik heb geen mogelijkheid om haar binnen te zetten (geen stal...), wat ik op zich niet erg vind, maar we vertrouwden het niet om haar zo terug in de wei te sturen (het was nog steeds aan het gieten). Ze was nog wat nat op haar rug en poep, maar haar haartjes stonden terug recht , dus ze was er wel weer bovenop.
Ik heb echter (nog) geen ongevoerd regendeken, dus er zat niets anders op dan een gevoerd winterdeken (ruim 200gr) op te leggen...
Nu kan ik pas deze avond naar haar gaan... dus loopt ze heel de dag rond met dat deken.
En nu ben ik dus bang dat mijn rillend paardje straks teveel staat te zweten... Ik weet dat dekens ervoor zorgen dat ze hun warmte niet al te goed kunnen regelen...
Dus: wat denken jullie? Kan dit kwaad? Hoe zouden jullie gereageerd hebben?
- en met beven en trillen bedoel ik echt dat ze aan het aardbeven was , nog nooit gezien-
Groetjes!
Fauve
.