Kan een paard duizelig worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan een paard duizelig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:36

Iemand ervaring mee, een duizelig paard? Na rondjes draven?
Hij heeft altijd wel gehad dat hij linksom wat naar binnen viel tijdens het draven (ipv gewoon mooi rondje te lopen) maar dat vond ik op zich niet zo raar (elk paard heeft immers een goede & slechte kant). Vandaag echter toen hij weer ging stappen viel hij zowat om := echt naar binnen. Toen ging hij stilstaan en deed zijn oog zo raar, net alsof dat oog nog steeds een cirkel aan het draaien was ... Heb dan even rechtsom gekeken maar niks aan de hand, linksom had hij dat weer maar niet meer zo erg. Heb het dan daarna nog een keer proberen te filmen maar toen was het niet meer zo erg (in ieder geval niet met het omvallen).

Het betreft hier overigens een blind paard, waarvan het linkeroog het laatst is aangetast. Dus ik snap wel dat hij nog steeds de neiging heeft zijn hoofd naar links te houden en linksom te willen kijken enzo, hij heeft jaren met alleen een blind rechteroog gelopen .. Maar dat omvallen (ookal was het maar 1 keer) ed lijkt mij niet goed, gelukkig heeft hij dat niet in stap. Wat hij doet op een rechte lijn in draf heb ik nog niet kunnen testen, vergt even wat meer organisatie ;)

Hoop dat jullie iets terugzien van wat ik vertel, het oog zie je (als je goed kijkt) van 1.50 tot 2.00, daarna is het oog weer normaal. Ik ga dit filmpje morgen ook even aan 2 DA's die hem kennen doormailen maar vroeg me dus af of hier ervaringen zijn, of wat jullie aan hem zien..

Anoniem

Re: Kan een paard duizelig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:41

Wow bizar dat oog. Kan me wel voorstellen dat als je blind bent, eerder duizelig wordt. Maar of paarden ook duizelig kunnen worden, je zou denken van wel toch?

(wat me ook opvalt, hij lijkt me linksom niet helemaal rad achter?)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:46

Honden kunnen duizelig worden, dus neem aanpaarden ook? Weet niet of het met z'n blindheid misschien te maken heeft.

Vind het overigens niet op duizeligheid lijken? onze honden gaan net als mensen zwalkend lopen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:50

Duizelig is misschien ook niet het goede woord, maar wat hij met zijn oog doet doet mij denken aan hetgeen mijn moeder eens gehad heeft toen ze problemen had met haar evenwichtsorgaan. En dan ben je ook een soort van misselijk/duizelig/hoe je het noemen wil .. Vandaar :)

Het kan overigens ook dat hij niet helemaal 100% loopt :j Hij heeft een scheef bekken, heeft daar geen last van in de zin van pijn, maar kan wel veroorzaken dat de bewegingen niet helemaal ok zijn natuurlijk. Hij staat ook gewoon op pensioen dus we doen nooit veel, meestal gaan we gewoon wandelen/wat rondhangen in de piste (lekker rollen en rondsnuffelen) maar af en toe lijkt het mij eens leuk als hij de "benen wat kan strekken". Maar als dat niet meer kan wandelen we gewoon, en verder staat hij de hele dag buiten met schuilstal zijn tijd te verdoen :Y) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:53

Ah ok, dan snap ik die beweging wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:54

Is je paard blind TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:55

Dat staat er inderdaad :j
Zal ook daar wel mee te maken hebben neem ik aan, maar vraag me af of ik mij echt zorgen moet maken (maar vandaar morgen even contact met die DA's) of dat we gewoon geen cirkeltjes meer moeten draven ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:01

Ik zie eigenlijk gewoon een paard wat knippert met het oog?
Zou denken dat het gewoon wat irriteerd, en misschien doordat hij blind is er ander gevoel in zit en het daarom anders lijkt?
Is het zeker dat hij echt blind is, ergens heb ik het idee dat hij misschien toch nog wat binnen krijgt en daar misschien op reageerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:03

Niet om banketstaaf te doen Sabine maar heeft je paard nog wel een paardwaardig leven nu hij/zij blind is? Het lijkt mij voor een paard wat een vluchtdier is vreselijk om zijn gezichtsvermogen te moeten missen. Daar moet hij toch vreselijk angstig en onzeker door zijn lijkt mij.
Maar ik zou als ik in jouw schoenen stond ook de dierenarts eens contacteren.
Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:06

Die discussie ga ik hier niet houden, zijn genoeg topics over geweest en als je hem hier IRL ziet staan zou je zo'n reactie niet geven. Dus ik ga er verder niet op in als je het niet erg vindt ;)

@ ellepel : het gaat niet over het knipperen, de oogbol draait echt. Dat knipperen en de rest heeft allemaal een plaats, daar is verder niks speciaals aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:09

Hij knippert idd als het oog te ver naar achteren gaat. Zit wel een ritme in zeg maar. :P

LaPuchelle, wilde net zeggen, lopen al vele topics over en geloof dat Boke onder controle staat van dierenartsen. :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:10

Wat een braaf paard dat het een rondje blijft lopen met de ogen dicht bij wijze van spreken. Geen enkele orientatie en alleen dat touw als vast punt aan het halster. En ook nog een zware bodem die hij op het gevoel moet doen. Ik vind het ook geen plezier uitstralen en dat zou voor mij een reden zijn om niet meer te longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:14

Joolien schreef:
Hij knippert idd als het oog te ver naar achteren gaat. Zit wel een ritme in zeg maar. :P

LaPuchelle, wilde net zeggen, lopen al vele topics over en geloof dat Boke onder controle staat van dierenartsen. :j

+:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:15

Mijn oude hondje deed dit nadat hij een tia oid had gehad.
Maar zij kon ook niet meer recht lopen.
Dus weer iets anders.

Longeren ziet er voor hem inderdaad niet als leuk uit.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 13-09-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:18

Lijkt mij niet dat de beweging alleen van een scheef bekken is... Ik denk dat hij neurologisch niet in orde is. Eerlijk gezegd.

Hij wil alles voor je doen, dat zie je zo, maar het lijkt alsof zijn lichaam de signalen niet goed interpreteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:19

Rizette schreef:
Wat een braaf paard dat het een rondje blijft lopen met de ogen dicht bij wijze van spreken. Geen enkele orientatie en alleen dat touw als vast punt aan het halster. En ook nog een zware bodem die hij op het gevoel moet doen. Ik vind het ook geen plezier uitstralen en dat zou voor mij een reden zijn om niet meer te longeren.

Zeker wel, het is ook gewoon een stoer paard :j
Snap je reactie verder ook, het is ook niet dat ik hem 7/7 rondjes laat draven. Dit was zelfs de eerste keer sinds goh, mei ofzo? :+ Normaal wandelen we gewoon/hangen we wat rond. Touwtje zit er ook gewoon aan om hem te helpen, meestal wandelt hij gewoon zelf de piste rond en dergelijke, beetje snuffelen, eens rollen, wat mest ruiken, ... :+ Dus niet meer longeren/draven is ook geen probleem hoor, maar zou wel graag weten wat er speelt bij de pony, vandaar het topic (en contact met de DA's) :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:20

Nou, ik heb net nog 2 x gekeken,maar ik zie niet wat jij bedoeld.
Dus kan ik je verder niet helpen,zie er niks raars aan namelijk.
En als het evenwicht niet klopt,zit er misschien een ontsteking achter het oog wat het eernwicht aan tast,dan zou er misschirn verder onderzocht moeten wordem?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-09-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:20

Yep dat kan. Reining paarden die op snelheid leren spinnen hebben daar in het begin ook last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:22

An_J schreef:
Lijkt mij niet dat de beweging alleen van een scheef bekken is... Ik denk dat hij neurologisch niet in orde is. Eerlijk gezegd.

Hij wil alles voor je doen, dat zie je zo, maar het lijkt alsof zijn lichaam de signalen niet goed interpreteert.

Zou het? Maar dan enkel met draven? Of zie je in stap ook dingen die niet ok zijn?
(zo in zijn paddock en met wandelen/cirkels stappen merk ik zelf totaal niks aan hem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:23

Ik denk, omdat hij blind is, dat het best wel zou kunnen dat hij duizelig wordt.
Ben benieuwd wat de DA zegt.

Wat ziet hij er lief uit trouwens <3

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:24

Ik denk dat zijn oog zo draait omdat hij zich nergens meer op kán orriënteren..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:24

An_J schreef:

Dat komt dan wel weer een soort van overeen met ons hondje met een tia.

Ts wat heeft je paard dat hij blind wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:25

ellepel schreef:
En als het evenwicht niet klopt,zit er misschien een ontsteking achter het oog wat het eernwicht aan tast,dan zou er misschirn verder onderzocht moeten wordem?

Lijkt mij dat hij dan 'constant' last moet hebben? Hij rolt ook gewoon enzo, gaat liggen etc. dus dat zou dan toch ook allemaal problemen moeten geven? Net als gewoon rondstappen enzo?

@ troi : weet je ook waardoor dat komt? En bij die paarden trekt het ook weer weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:30

Casarell schreef:
Ik denk dat zijn oog zo draait omdat hij zich nergens meer op kán orriënteren..

Zou het? En dan enkel doordat de snelheid hoger ligt?
Maar hij heeft er zelf wel last van lijkt mij ...

@ bruintje123 : blijkbaar een vorm van maanblindheid. Maar een atypische vorm (zonder symptomen) die blijkbaar enkel bij appaloosa-kleurige paarden voorkomt (op latere leeftijd vaak).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:39