Paard valt om in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Paard valt om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:33

Goedendag,

Wij hebben op stal een paard staan die sinds deze zomer af en toe letterlijk bijna omvalt in de wei. Het lijkt dan alsof hij bijna slaapt, naar achter zwalkt en als bambi bijna valt. Als je hem wakker maakt is er niks aan de hand. Soms gebeurd het 3x achter elkaar.

Ik heb er vandaag een klein filmpje van kunnen maken.

Ik probeer wanneer het kan een duidelijker filmpje van te maken.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?

Yenni

Re: Paard valt om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:36

Lastig hoor! Ik zou hier zeker mee naar een DA gaan. Succes!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:38

Ik denk iets met zijn evenwicht. Omdat hij ook de staart maar aan 1 kant draagt. Een bezoekje aan de da is denk niet niet verkeerd :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:40

Kan van alles zijn van narcolepsie tot ataxie tot iets simpels als een vasthakende knie.

Lijkt mij iets om de DA voor te raadplegen.

Foreverkliek

Lijkt op araxie of een neurologisch probleem. Hoe dan ook morgen da bellen!

_Charlotte

Mijn (inmiddels overleden) pony had dit ook. Het is waarschijnlijk narcolepsie. Op YouTube zijn meerdere filmpjes te vinden als je zoekt op 'narcolepsy horse'.
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 13-09-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:41

Hoe lang doet ie dat al?

Ik heb dit een keer bij een tinker van een vriendin gezien, heeft een paar minuten geduurt, daarna nooit weer gezien... Geen idee wat het geweest is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:41

Vrijdag komt de da enten. Dan komt dit ook zeker ter sprake.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:42

Mijn oudere wedstrijdpaard deed dit ook als hij flink stond te dutten. heeft tot zijn dood niets gemankeerd. ik zag het altijd als een soort van knikkebollen. Moest er eigenlijk altijd wel om lachen. Dan stond hij ook zo en als je dan riep schrok hij zeg maar wakker en was er ook meteen niets meer aan de hand. Zou me er geen zorgen over maken. Probeer maar eens bijvoorbeeld met een bak brokken te rammelen als hij zo staat, als hij meteen weer wakker is en goed op de benen staat en naar je toe komt weet je echt wel dat er niets aan de hand is. Als hij echt om gaat vallen en niet overeind kan komen zou ik me pas echt zorgen maken.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:42

Ons Paard doet hetzelfde volgens de DA is ze volledig gezond heeft zelfs zo'n anderhalf jr geleden een paar wkn op de kliniek gestaan maar behalve dat ze veel voer moet hebben om op gewicht te blijven is ze volledig gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:55

Mousmous schreef:
Mijn oudere wedstrijdpaard deed dit ook als hij flink stond te dutten. heeft tot zijn dood niets gemankeerd. ik zag het altijd als een soort van knikkebollen. Moest er eigenlijk altijd wel om lachen. Dan stond hij ook zo en als je dan riep schrok hij zeg maar wakker en was er ook meteen niets meer aan de hand. Zou me er geen zorgen over maken. Probeer maar eens bijvoorbeeld met een bak brokken te rammelen als hij zo staat, als hij meteen weer wakker is en goed op de benen staat en naar je toe komt weet je echt wel dat er niets aan de hand is. Als hij echt om gaat vallen en niet overeind kan komen zou ik me pas echt zorgen maken.

Ik zou me wel zorgen maken, omdat het gewoon niet hoort bij een paard. Wie weet heeft ie op dat moment wel veel pijn? Vind het paard achter ook heel stijf weg stappen daarna.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:59

slaapt hij weleens?Ik bedoel op de grond liggend?Of voelt hij zich niet veilig in het land?
Een paard heeft echt een REM slaap nodig,liggend,anders kan het uitlopen op dit gedrag.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:07

Ik zou hier zeker de da voor langs laten komen. Krijg zelf de indruk dat het paard wel iets naars voelt als hij naar achteren loopt.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:35

Ik ben benieuwd, je zei dat de da vrijdag zou komen? Hoe is het afgelopen??

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 10:43

De da is inderdaad vrijdag geweest.
Ze denkt aan narcolepsie. Hier is zo weinig over bekend bij paarden dat we er niks mee kunnen. Wel is er kans dat er iets in de hersenen beschadigd en het steeds vaker zal gebeuren. Maar er is niks aan te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:39

Heb je een mogenlijkheid om eens te zien hoeveel ze gemiddeld slaapt per dag?
met een camera bijv?
Narcolepsie komt vermeerderd voor bij paarden die zich niet veilig genoeg voelen om vermeerderd plat te liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:48

Nicje87 schreef:
De da is inderdaad vrijdag geweest.
Ze denkt aan narcolepsie. Hier is zo weinig over bekend bij paarden dat we er niks mee kunnen. Wel is er kans dat er iets in de hersenen beschadigd en het steeds vaker zal gebeuren. Maar er is niks aan te doen.

Eerst vaststellen of dit paard regelmatig plat ligt te slapen. Is dat niet zo, dan heb je hoogst waarschijnlijk te maken met slaaptekort en dat is geheel te genezen. Hoe lang is dit paard al op deze stal, zijn er veranderingen in voer, kudde, enz. zeker zo'n 2-3 maanden voordat dit begon?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:51

geerke schreef:
slaapt hij weleens?Ik bedoel op de grond liggend?Of voelt hij zich niet veilig in het land?
Een paard heeft echt een REM slaap nodig,liggend,anders kan het uitlopen op dit gedrag.

precies ! paard heeft slaaptekort.
Narcoleptie komt bij paarden zelden voor en uit zich juist bij "spannende" dingen en niet in rust. Er zijn bepaalde stammen exmoors en mini's waarbij dit vaker voorkomt, schijnt een erfelijk verband te zijn. Bij de veulens bijvoorbeeld vallen ze tijdens het spelen met elkaar in slaap.

Een van mijn paarden heeft ook slaaptekort gehad, kwam bij haar vanwege maagzweren (wilde niet gaan liggen om te slapen -> viel letterlijk om van de slaap) Ik heb toen contact gezocht met deze DA die al 20jaar onderzoek doet naar dit verschijnsel http://veterinarycalendar.dvm360.com/sl ... =canonical

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:54

Let wel, het kan door slaapgebrek.
Er kunnen ook neurologische problemen zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:57

Ik zit idd ook meer aan slaaptekort te denken. Ben het dan ook eens met Geerke, Tamary en Mist.

De vragen van Tamary zijn daarom ook zeker hele goede vragen

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:04

en er wordt niet regelmatig met gif gespoten tegen brandnetels om of in de weide?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 19:03

Paard staat er al 10 jaar. Hij rolt wel in de wei maar ligt er niet. Snachts staan ze op stal. Nooit heeft iemand hem zien liggen, maar moet zeggen dat mijn eigen paard ook nooit betrapt is op liggen.

Ik hoor sommige zeggen dat er wel iets aan te doen is. Uiteraard horen we dan graag wat we eraan kunnen doen incl. Uitleg.
Ik zal de link van mist bekijken.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 20-09-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:24

Lijkt wel een filmpje van mijn paard, die van mij heeft precies hetzelfde! Mijn DA zegt dat het waarschijnlijk bij die van mij gebeurt door de Cushing. Maar daar is hij niet zeker van. Hij zegt dat als hij daadwerkelijk om gaat vallen het echt heel ernstig is, maar dat er niks aan te doen is. Alleen na het lezen van de reacties valt mij op dat die van mij bijna nooit gaat liggen om te slapen, vanwege zijn zeer lage rang in de groep. Alleen als zijn vriendin op wacht staat bij hem durft hij dat te doen. Hij staat daarom gedeeltes van de dag alleen met extra voer, maar wil echt dat zijn vriendin er bij is om te gaan liggen. Dus zo puzzel ik de dagen in elkaar zodat hij en voldoende tijd heeft om te eten en tussendoor met de merrie kan zijn om te rusten. De merrie moet alleen juist afvallen en mag daarom niet de hele tijd bij hem staan. Ik ga er eens beter op letten, kijken of ik er verschil in ga zien dan als hij meer kan rusten.