Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:09

Mijn 7-jarige draver loopt na het bekappen door de hoefsmid 'op eieren'. Hij staat op blote voeten, en heeft altijd na de hoefsmid (elke 7 weken) een paar dagen wat gevoelige hoeven als hij op het harde loopt. Dit is alleen in stap, in draf merk je niks, en op de zachte bodem ook niet. De hoeven zelf zijn hard en (voor zover ik kan zien) gezond. Wel heeft hij de typische 'dravers-hoeven', aldus de smid.

Smid weet hier van, en houdt er rekening mee dat hij niet te kort kapt. Zijn reactie was toen ook: als dit zo blijft, dat moet hij op ijzers. Het kappen is een hele periode goed gegaan, tot nu. Vrijdag is hij weer bekapt, en gisteren en vandaag liep hij echt ***. Op het harde met hele kleine pasjes, en zelfs op de wat hardere stukken zandbodem niet goed.

Nu vraag ik me dus af wat ik moet doen.
- Accepteer ik dat dit af en toe gebeurd, en pas ik me daarop aan (maar het is niet nodig lijkt mij, dat een paard niet goed loopt na de smid?)
- Volg ik het advies van de smid en ga ik over op ijzers (paard is na 3 jaar eindelijk met veel geduld te bekappen, ijzers gaat-ie ooit accepteren zonder sedatie. Plus ik ben geen voorstander van ijzers. En los ik daarmee het probleem op, of verschuif ik het?)
- Stap ik over op een andere smid (met risico op zelfde problemen?)
- Stap ik over op natuurlijk bekappen (welke voor- en nadelen heeft dit?)

Ik heb mijn huidige smid al >10 jaar, en altijd tevreden geweest. Hij is wel erg recht-toe-recht-aan, maar dat ligt mij wel. Ook heb ik internet flink zitten afspeuren naar natuurlijk bekappen, maar de sites die ik vind zijn zóó enorm pro, dat ik niet goed de voors en tegens kan afwegen op dit moment.

Dus: wat zijn jullie ervaringen en overwegingen om voor het een of het ander te kiezen? Thnx!

marleen_a_a

Re: Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:15

Ik zou gewoon een andere smid om advies vragen, kijken wat hij/ zij zegt.
Je bent al geen voorstander van ijzers ( ik ook niet ) en ik zou altijd gewoon een ander vragen, niet geschoten is altijd mis. Als dan iets anders ook werkt, waarom niet.
Natuurlijk bekappen weet ik niets van

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:16

Heb je foto,s van zijn hoeven ?
Ik zou nooit ijzers eronder laten zetten, is enkel symptoom bestrijden.

Ben nu zelf met een fjord aan bekappen. De luxe dat ik zelf Natuurlijk bekapper ben.
En hij is nu elke week aan de beurt, (staat bij mij op de wei) in 4 weken tijd (sinds ik hem bekap) is hij al enorm vooruit gegaan.
Vandaag liep hij zonder strompelen soepel over de straat. Je ziet duidelijk een genezend effect van de hoeven.
Heeft wel tijd nodig zeker 6 maand. Voor je helemaal tevreden kan zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:19

Wat doet hij dan dat ie zo gevoellig loopt? Haalt ie dan toch nog teveel van de zool af?

Ik ben een jaar geleden ook gestopt met beslag. Maar nu een jaar later toch weer ijzers. Ze is in dat tussen jaar natuurlijk bekapt.

Prima methode. Ga ik ook zeker niet afkraken. Maar voor mij past het niet bij ons. Hoeven werden vreselijk kort en over asfalt wandelen was al hel. Toch weer op beslag gezet en paard loopt weer als een kievit op het harde.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Zoveel wegen die naar Rome leiden.
Je kunt altijd een second opinion vragen van een andere smid/bekapper en op basis daarvan je keuze maken.

Feit is wel dat als mijn paard standaard niet goed loopt na een bekappen beurt, die smid niet weer hoeft te komen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:23

Als je paard na een tijdje weer goed loopt, is er dus met zijn voeten niets aan de hand. Dan moet je je toch afvragen of de smid echt niet te kort bekapt.
Snijdt hij in de zool? Haalt hij teveel hoefwand weg?
IJzers onderslaan om een korte periode van gevoeligheid te overbruggen vind ik flauwekul.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:27

Mijn ervaring met natuurlijk is heel erg slecht; daar is mijn pony echt onwijs gevoelig van gaan lopen. Na 8 weken kon ze nog niet eens normaal stappen op het asfalt. Dat was dus eens maar nooit weer :Y) Ik weet dat het voor iedereen anders is, maar als ik jouw verhaal zo lees denk ik niet dat natuurlijk bekappen de oplossing is.
IJzers is ook syptoombestrijding, lijkt mij. Ik zou misschien eens een andere smid laten kijken? Mijn pony heeft ook korte hoeven, smid haalt er gewoon heel erg weinig af om te voorkomen dat ze gevoelig gaat lopen. Klinkt toch alsof er net iets teveel wordt afgehaald, ook omdat het maar om een paar dagen gevoelig lopen gaat..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:21

Natuurlijk bekappen gebeurd over algemeen vaker dan eens om de 8 weken, dat is de reden waarom mensen afhaken. Uiteindelijk denk ik dat het bij elk paard past, maar niet bij elk baasje (om welke reden dat ook)
Heb genoeg paarden zien opknappen. Van extreme brokkelhoeven/ tot mooie afgeronde hoeven en na 10 km over straat 0,0 problemen.

Mijn eigen pony's stappen/draven & galopperen over het asfalt.
De fjord kan dat straks net zo, nu nog niet. Over half jaar dan kan ik daarover meer zeggen.

Wat TS zou kunnen doen is hoefschoenen overwegen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:28

Marjo89 schreef:
Ben nu zelf met een fjord aan bekappen. De luxe dat ik zelf Natuurlijk bekapper ben.

Welke opleiding heb je daarvoor gedaan? Ben je matuurlijk bekapper (is dat uberhaupt een beroep) of hoefsmid die natuurlijk bekapt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:35

Als hij telkens na het bekappen paar dagen gevoelig is ligt dat toch echt aan het bekappen.
Paarden horen niet gevoelig te zijn na bekappen/beslaan.
Mijn paard heeft ook flinterdunne zolen en is zonder ijzers heeeeeel gevoelig. Mijn keuze is om haar minstens voor op ijzers te zetten, achter laat ik soms 'rusten'. De smid weet dat ze gevoelige minivoetjes heeft en blijft volledig van de zool af. Van de wand haalt hij meestal ook maar een paar mm af (meer kan ook niet).
Ze is 1 keer stokkreupel geweest na beslaan en smid heeft dat direct verholpen.

Wat zijn typische dravershoeven volgens jouw smid?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:40

karev schreef:
Wat doet hij dan dat ie zo gevoellig loopt? Haalt ie dan toch nog teveel van de zool af?

Dat denk ik dan wel. Mijn paardje heeft heel veel problemen gegeven bij de smid, steigeren, wegrennen, zich laten vallen, enz. Nu na 3 jaar staat hij er rustig bij, mits ik bij zijn hoofd blijf en hem regelmatig (vooral bij de achterhoeven) afleid met een stukje wortel.
Ik kan dus niet heel goed zien wat de smid precies doet, maar ik heb het idee dat hij er afgelopen keer meer heeft afgehaald dat vorige keren. Misschien moet ik hem er nog weer eens aan herinneren dat paardlief daar erg gevoelig voor is.

Marjo89 schreef:
Heb je foto,s van zijn hoeven ?

Niet bij de hand nu, zal ze morgen even maken als ik weer op stal ben. Welke kanten moet ik op de foto zetten, voor-, zij- en onderkant?

Marjo89 schreef:
Natuurlijk bekappen gebeurd over algemeen vaker dan eens om de 8 weken, dat is de reden waarom mensen afhaken. Uiteindelijk denk ik dat het bij elk paard past, maar niet bij elk baasje (om welke reden dat ook)
Heb genoeg paarden zien opknappen. Van extreme brokkelhoeven/ tot mooie afgeronde hoeven en na 10 km over straat 0,0 problemen.

Mijn eigen pony's stappen/draven & galopperen over het asfalt.
De fjord kan dat straks net zo, nu nog niet. Over half jaar dan kan ik daarover meer zeggen.

Wat TS zou kunnen doen is hoefschoenen overwegen.

Als de smid vaker moet komen vind ik geen probleem, gezondheid van het paard gaat voor. Hoefschoenen heb ik ook overwogen, maar ik ben erg bang dat hij daar snel schuurplekken van krijgt. Zijn huid is erg gevoelig, en veel materiaal kan hij ook niet tegen. Ben ruim 2 jaar aan het puzzelen geweest met singels en onderhoudsmiddelen voor leer, aangezien hij allergisch is voor neopreen en kunststoffen, maar ook voor lederolie en zadelzeep... 8)7
Verminderen hoefschoenen de druk van de zool, of voorkomen ze dat er bijvoorbeeld scherpe steentjes e.d. in de zool 'prikken'? Ik moet namelijk alleen stukjes over bestrating of asfalt, dus niet over gravel of grind of zo.

Thioro schreef:
Wat zijn typische dravershoeven volgens jouw smid?

Als ik het goed heb begrepen vrij lange en steile voeten, maar pin me daar niet op vast. (mijn andere draver heeft volgens hem juist weer niet de typische dravershoeven, en hij heeft plattere rondere hoeven)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:58

Ik blijf meelezen tot de foto's, ben benieuwd :)

Zo veel mensen, zo veel verhalen over (natuurlijk) bekappen. Mijn traditionele smid uit het verleden raadde ijzers aan. Het bekappen komt bij mijn IJslander ook aardig op de millimeter aan qua gevoeligheid.

Nu ik dit bijna geheel zelfstandig doe, heeft hij hoeven die aardig
dicht bij perfectie komen en waarmee hij zonder problemen over grind rijdt.

Jezelf verdiepen in hoeven kan in ieder geval nooit kwaad natuurlijk!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:58

Bij natuurlijk bekappen zal het paard nog meer op de zool moeten lopen en minder op de draagwand, ik vrees dus dat hij daardoor nog gevoeliger gaat lopen.

Je zou een tijdje hoefschoenen kunnen proberen. Persoonlijk vind ik een paard die gevoelig is na bekapping erg triest, omdat een paard een bewegingsdier is en 22 uur van de dag op z'n voeten staat en dan dus continue pijn, of op z'n minst oncomfortabel is.
Het is lastig als hij zo moeilijk is bij de smid. Als hij met hoefschoenen goed geholpen is, zou ik namelijk zeker kijken naar een permanente oplossing omdat hoefschoenen niet 24/7 om kunnen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:10

Lante schreef:
Marjo89 schreef:

Welke opleiding heb je daarvoor gedaan? Ben je matuurlijk bekapper (is dat uberhaupt een beroep) of hoefsmid die natuurlijk bekapt?

Ben ooit in de leer gegaan bij mijn eigen smid, en zo steeds meer zelf gaan doen.
Gaan lezen en in verdiepen, paarden van anderen bekijken. En zo leer je elke dag meer en meer bij.
En nog steeds. En de cursus van hoefnatuurlijk.nl vind ik aanrader. Hoor een hele hoop positieve verhalen.
Zelf ga ik hem de 17e okt volgen, en hoop dan weer hoop nieuwe dingen te leren.

TS foto,s van achteren (optillen en naar beneden fotograferen) hielen, zijkant, voorkant en de platte onderkant.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:18

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn merrie.
Natuurlijk bekappen was voor ons niet de oplossing, 'gewoon' bekappen en hoefschoenen werkt voor haar het beste.
Laatst bijgewerkt door carika op 13-09-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:19

carika schreef:
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn merrie.
Natuurlijk bekappen was voor ons niet de oplossing, met 'gewoon' bekappen en hoekschoppen werkt voor haar het beste.

Hoekschoppen ? ken dit wel van voetbal :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:21

[/quote]

Ben ooit in de leer gegaan bij mijn eigen smid, en zo steeds meer zelf gaan doen.
Gaan lezen en in verdiepen, paarden van anderen bekijken. En zo leer je elke dag meer en meer bij.
En nog steeds. En de cursus van hoefnatuurlijk.nl vind ik aanrader. Hoor een hele hoop positieve verhalen.
Zelf ga ik hem de 17e okt volgen, en hoop dan weer hoop nieuwe dingen te leren.

TS foto,s van achteren (optillen en naar beneden fotograferen) hielen, zijkant, voorkant en de platte onderkant.[/quote]

Hier verbaas ik mij altijd over hoefsmid is een beroep waar je gewoon een opleiding voor moet volgen en iets wat je niet in een 1 daagse cursus en wat met je eigen hoefsmid mee lopen kan leren. Snap niet dat jezelf dan natuurlijk bekapper kan noemen. Hoeven zijn ongeveer het belangrijkste wat er is van een paard echt niet dat iemand zonder degelijke opleiding aan de hoeven van mij paard komt. Buiten dat ik het ooit nooit zelf ga doen.

mrie

Wat dacht je van natural balance. Dat is toch echt weer een andere discipline dan natuurlijk bekappen. Op deze site http://hoefsmidjokenibbelink.nl/natural-balance/ kunje er veel over lezen. Ik heb zomaar even een site gepakt van een van de natural balance hoefsmeden in Nederland.
Mijn paard heeft nog nooit een andere dan een NB behandeling gehad. Wat goed is wil ik graag behouden.

carika

Oupsi ... Heb het aangepast

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:24

Mijn paard loopt ook gevoelig doordat ze hoeven tekort zijn, heeft ook een tijd op ijzers gestaan ivm dit probleem. Nu laat ik hem al een tijd natuurlijk bekappen, mijn bekapper haalt er bijna niets vanaf, eigenlijk alleen de steunsels en een klein beetje afronden. Na het bekappen is het dus niet erger, zijn hoeven slijten nu gewoon wat te snel. Ik heb nu sinds kort ook hoefschoenen voor als ik veel op straat loop.
Een goede natuurlijke bekapper, die dus niet teveel gaat sleutelen aan de stand en er niet veel vanaf haalt zou ik dus wel aanraden, je kan het altijd een keer proberen toch.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:25

Ben me aan het verdiepen in de hoeven, maar vind het wel erg lastig om te begrijpen allemaal. Vooral omdat veel sites (o.a. hoefnatuurlijk) een heel erg gekleurde mening hebben, en weinig ruimte overlaten voor discussie. Tenminste, zoals ik het lees: klassiek is fout, wat zij doen is goed. Tot nu toe nog niet echt een site gevonden die echt een vergelijking geeft tussen beide, en waarom het een voor het ene paard beter is dat het andere.

Paardlief heeft gevoelige zolen, bij natuurlijk bekappen lopen ze meer op de zolen, maar haal je er ook minder (niets) vanaf. Los je dan de gevoeligheid op, of vererger je die juist?

@Tinka: Gaat het er bij natuurlijk bekappen niet juist om dat het lang duurt voor je echt goed resultaat ziet? Dan heeft 'een keertje proberen' weinig nut lijkt mij

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:29

genja: ook hoefsmid kun je gewoon zonder diploma worden, is een vrij beroep.

En die diploma's zijn helaas geen garantie dat een smid goed is.

Dan liever iemand die met wat dagcursussen en zelfopleiding (dus speuren op internet, boeken uitpluizen, op stap met andere bekappers) geleerd heeft hoe te bekappen.
En ook kan uitleggen wat hij of zij doet, ik ken gediplomeerde smeden die zich verschuilen achter dat het allemaal niet zo makkelijk uit te leggen is en dat je daar toch minstens 30 jaar smid voor moet zijn om het te begrijpen.

Ik ben bij paard natuurlijk geweest, maar heb ook enorm veel geleerd van Heleen Davies van paardenhoeven.info.

Daarbij het geluk gehad dat ik met ervaren bekappers mee kan kijken en onder hun begeleiding heb bekapt.

Dat leverde meer kennis op dat een dagje met een gediplomeerde smid mee, toen kwam ik met meer vragen dan antwoorden thuis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:31

Gevoelige zolen komt door een slechte witte lijn
Dan drukt het hoefbeen erop en daar is een zool niet op gemaakt. De hoefwand draagt het gewicht van het paard. Slechte verbinding tussen hoefwand en hoefbeen kan worden veroorzaakt door verkeerde voeding (zetmeel en suiker) en een gebrek aan beweging (de nachten op stal). Een paard mag na een bekapping nooit slechter lopen dan daarvoor.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:32

Ik ben direct van hoefsmid veranderd. Paard liep opeens mank na bekapping. Heeft ruim een jaar geduurd. Teveel zool weggehaald. Mijn nieuwe hoefsmid trimt alleen a/d buitenzijde, haalt absoluut niks a/d onderzijde eraf. Je kunt proberen Deratex 2x daags op de zool te verven. 1 x voordat hij in de paddock gaat en voor het rijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:41

Ik zou hem iig niet zomaar op ijzers zetten als daar geen andere reden voor is, hij loopt immers maar een paar dagen slecht.
Zelf zou ik toch een andere hoefsmid vragen. Eentje die naar je luistert en goed naar het paard kijkt.

Zelf heb ik geen ervaring met natuurlijk bekappen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:45

Graffi86 schreef:
Ben me aan het verdiepen in de hoeven, maar vind het wel erg lastig om te begrijpen allemaal. Vooral omdat veel sites (o.a. hoefnatuurlijk) een heel erg gekleurde mening hebben, en weinig ruimte overlaten voor discussie. Tenminste, zoals ik het lees: klassiek is fout, wat zij doen is goed. Tot nu toe nog niet echt een site gevonden die echt een vergelijking geeft tussen beide, en waarom het een voor het ene paard beter is dat het andere.

Paardlief heeft gevoelige zolen, bij natuurlijk bekappen lopen ze meer op de zolen, maar haal je er ook minder (niets) vanaf. Los je dan de gevoeligheid op, of vererger je die juist?

@Tinka: Gaat het er bij natuurlijk bekappen niet juist om dat het lang duurt voor je echt goed resultaat ziet? Dan heeft 'een keertje proberen' weinig nut lijkt mij

Ik bedoel je kan proberen of ie na natuurlijk bekappen niet gevoelig loopt, dat weet je toch wel na 1 keer. Mijn natuurlijk bekapper heeft nooit gezegd dat het lang duurt voordat je resultaat ziet hoor, mss bij een paard met probleem voeten wel natuurlijk. Mijn paarden hebben van nature al best wel goede hoeven, vandaar dat er ook weinig hoeft te gebeuren. Nadat mijn paard van zijn ijzers af gegaan is, liep ie 2 weken anders, maar daarna weer gewoon goed, dus lang heeft het niet geduurd.