Verkouden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Verkouden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 08:08

Hoi,
Afgelopen dinsdag is mijn merrie geënt tegen influenza tetanus. Woensdag had ze een dikke bult op haar borst en hoestte ze twee keer. Twee keer los vanelkaar met dik 1 u er tussen. Donderdag hoestte ze ook 2 keer met een lange tijd er tussen. Ditkeer kwam er ook wit/doorzichtig snot uit haar neus. Vrijdag een licht kuchje gehoord en een beetje snot, verder niks. Ze is doorde osteopaat volledig behandeld en ze was ook lekker alert enz. Gisteren met haar wezen stappen. Flinke snotbel uit haar neus maar geen hoesten. Ze keek wat vermoeid, maar toen ik bnnen kwam stond ze volgens mij net te dutten, ik stoorde haar daar in. Ze was heel rustig maar stapte actief door en at gewoon op haar gemak.
Ik ga zo bij haar kijken en hasr temperatuur meten. Wanneer ze een verhoging heeft bel ik direct de DA. Maar ik hoop dat ze weer wat fitter is.

Denken jullie dat dit door de enting kan komen?
En zouden jullie haar een regendeken opleggen nu of toch niet? Ik twijfel...
Groetjes

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:22

Kan van de enting komen, soms kan een paard een aantal dagen een beetje ziek zijn, morgen gewoon even de DA bellen om het door te geven en te vragen. Die kan je nog altijd het beste antwoord geven!

Deken niet op gaan doen omdat ze nu verkouden is, dat zal haar niet helpen om sneller beter te worden. Ze is nu antistoffen aan het aanmaken en dat kost even tijd, als ze gezond is zal het met een dag of 2 beter moeten gaan. Bij twijfel zal de DA toch even langs moeten komen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 10:14

Update: haar temperatuur is 37,0 in rust. Dus ze heeft geen koorts :) ze had net geen snotneus en was alert en opgewekt. Echter toen ik haar 2rondjes liet draven aan de longe begon ze behoorlijk te hoesten, zeker 3/4x achter elkaar. Ben meteen gestopt. Zeg mn les morgen af en bel de DA. Van mijn part komt ie maar langs, ik vertrouw het niet. :(

Ik heb haar geen deken opgelegd, ze staat nu in dr wei de hele dag :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:21

Waarschijnlijk gewoon een reactie op de enting.
Paard krijgt stoffen ingespoten waar ze weerstand tegen op gaan bouwen.
Dus het lichaam van je paard is hard aan het werk.
Het ene paard heeft er helemaal geen last van, het andere paard wel.

Persoonlijk zou ik me hier nog even niet druk om maken, maar haar gewoon nog een paar dagen in de gaten houden.

Anouk1605

Re: Verkouden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:40

Met de DA contact gehad: een week 2 maal daags 2pompjes Respulmin (die had ik nog) voeren, in de gaten houden. Het kan al beter aan t worden zijn gezien ze niet meer zo veel snottert en in rust hoest ze niet. Wel zodra ze een paar meter draaft begint ze te hoesten. Ze is dus nog niet fit. Vanavond maar aan de hand wat grondwerken ipv dressuurles, even rustig aan. Ze heeft ook vandaag geen koorts, ze is opgewekt, vrolijk en erg voorwaarts ondanks het hoesten... dus maar afwachten