Van klein hard bultje naar zichtbare bult.. Schiefel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

G_entle

Van klein hard bultje naar zichtbare bult.. Schiefel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:51

Heb al contact gehad met de kliniek en ga maandag een afspraak maken voor een foto, maar wou het hier toch even delen.
Mijn 4 jarige ruin had anderhalve week ineens een klein hard blultje. Verder liep hij gewoon goed en niets was warm over verdikt.
Nu is het echt zichbaar en maak ik me erg zorgen. Nog steeds heeft hij nergens last van.
Mensen op stal zeiden dat het waarschijnlijk een schiefel is en dat het onschuldig is, maar alsnog vertrouw ik het niet helemaal.

hierbij wat foto's. het litteken bij het bultje had hij al toen ik hem kocht als jaarling.

(ik weet dat ik toch moet wachten op foto's, maar stiekem hoop ik enigsins gerustgesteld te worden..)

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Re: Van klein hard bultje naar zichtbare bult.. Schiefel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:26

lijkt inderdaad een schiefel,kan geen kwaad ,maar gaat meestal ook niet meer weg.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:55

Ja heb veel gelezen over een schoonheidsfoutje wat idd geen kwaad kan, maar ook over slechte plaats van de schiefel waardoor de pezen beschadigen etc..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:12

Zou even een weekje rustig aan doen, het is toch geirriteerd botvlies en geef het even de tijd om te herstellen.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 21:02

ja rust is ook iets wat ik idd ga doen komende week. Zijn er nog bokkers die ook bekent zijn met schiefels op dezelfde plek als deze? ik zie veel foto's waar ze een stuk hoger zitten en waarbij ook gezegd word dat het niet schadelijk en dat ze al jaren doorrijden en geen last hebben. Maar ik heb nog geen foto's gezien met dezelfde plek als deze..

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 15:03

Toevallig zijn ze morgen in de buurt en komen ze langs voor een foto/scan.. ik ben heel benieuwd. Het is gelukkig afgelopen dagen niet groter geworden en hij heeft er gelukkig nog steeds geen last van dus ik duim voor iets onschuldigs

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:08

G_entle schreef:
ja rust is ook iets wat ik idd ga doen komende week. Zijn er nog bokkers die ook bekent zijn met schiefels op dezelfde plek als deze? ik zie veel foto's waar ze een stuk hoger zitten en waarbij ook gezegd word dat het niet schadelijk en dat ze al jaren doorrijden en geen last hebben. Maar ik heb nog geen foto's gezien met dezelfde plek als deze..

Die van mij heeft hem op exact dezelfde plek zitten. Omdat een rotplek is (griffelbeen, vlak bij de pezen) heb ik wel een foto laten maken en omdat er nog vocht om de schiefel zit wordt er vanmiddag een scan gemaakt en eventueel inspuiten van de schiefel.

Die van mij moet rust (box en in een afgezet stukje paddock) en twee keer per dag stappen op een vlake en verende bodem. Niet op het harde want de schiefel moet tot rust komen

Omdat het wel eem rotplek is voor een schiefel zou ik er wel naar laten kijken.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:20

Ja is idd een schiefel, heeft de mijne ook maar dan aan de buitenkant van het voorbeen. Beste is om even rustig aan te doen en idd een foto/scan te laten maken en de schiefel evt. te laten inspuiten om verdere groei zoveel mogelijk tegen te gaan. Heb vaker een paard gehad met een schiefel en die hebben er allemaal nooit last van gehad dus maak je niet te druk. Je kunt tot je naar de kliniek gaat alvast smeren met traumeel oid.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 12:44

Gister is er een foto gemaakt, gentle heeft een breukje in zijn griffelbeen en word daarom niet ingespoten. mag gewoon 3 keer in de week 20 minutjes rijden op een zachte bodem en daarbij 2 x daags compagel smeren. over 5 weken moet ik weer een foto maken om te kijken of het goed genezen is, en zoja dat gaat ze de schiefel inspuiten...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:03

Die van mij was vorige week al op de foto geweest en is net ingespoten. Tot vrijdag moet hij binnen blijven met een drukverband om zijn been. Daarna mag hij in een kleine paddock en twee keer per dag stappen op 3en zachte verende bodem. Zijn oppervlakkige buigen was oom aangetikt maar gelukkig niks stuk (wel een soort van kneuzing)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 14:31

Wat vervelend he Damian.. Heel veel sterkte met die van jou! Ben zelf wel blij dat dit gewoon geneest en (waarschijnlijk) geen gevolgen heeft voor de toekomst

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:34

Met een breuk in het griffelbeen rijden???

Wat een ontzettend raar advies vind ik dat -O-

Met een breuk mag je helemaal geen botten belasten door er op te gaan zitten,dus dat vind ik echt vreemd.
Mijn pony heeft ook een breuk in een griffelbeen gehad, heeft daarvoor wel 8 weken in een paddock gestaan met minimale beweging.pas na die 8 week mocht ik aan de hand gaan stappen
Als ik jou was zou ik echt even een week of wat niks gaan doen,als die breuk verkeerdd heelt of misschien nog verder gaat(als dat kan) dan ben je nog veel verder van huis.

Sorry,maar lijkt me echt niet kloppen dat je er op mag gaan zitten en zou zeker advies in winnen bij een andere veearts

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:47

Twee geleden heeft die van mij in het hek gelegen. Toen was hij gevoelig op het griffelbeen en toen moest ik ook een foto maken. Als hij een gekneusd been had was de revalidatie (week stappen en daarna opbouwen) heel anders dan wanneer het griffelbeen gebroken was ( zes weken boxrust/kleine paddock/weitje). Rijden mocht niet. Maar het bleek een kneuzing.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:01

ja ik twijfelde daar ook nog wel over. Maar het is een heel klein scheurtje, wat al helende is. Het is een goede arts dus ik vertrouw hem daar wel in. Hij loopt ook gewoon helemaal goed en er is ook niets dik of warm. Ik zal nog even bellen voor de zekerheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:39

Die van mij liep ook niet kreupel,geen pas hoor, wel zat er een kleine zwelling.
Maar omdat het ook vlakbij belangrijke pezen en spieren zat moest ik sowieso echt rustig aan doen.
Pony heeft een dag of wat pijnstillers gehad,maar verder geen enkele behandeling en het is uit zich zelf weer geheeld

Maar met blessures met je paard kun je beter wat langer rustig aan doen dan te snel en dat je straks zit met een paard met blijvende schade.
Kijk als je als mens zijnde een scheurtje in een bot hebt krijg je ook tape of spalk er omheen en rustig aan doen, dan zou dat toch ook voor een paard moeten gelden denk ik?
Vraag nog maar es goed na wat wijsheid is

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:28

Ik heb de kliniek niet gebeld maar wel besloten niet te gaan rijden. Heb er geen goed gevoel over. Ik wacht de foto van volgende maand af. Daar voel ik me toch beter bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:12

Ik vind het wel verstandig van je hoor, zoek anders ook even hier op bokt,zijn wel topics geweest over breuken in het griffelbeen.
Die van mij had echt maar een minischeurtje,maar toch wilden ze hem eigenlijk op boxrust hebben
Dat vond ik te ver gaan,vandaar die paddock. En dat is helemaal goed gekomen :j

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:22

*\o/* *\o/* *\o/* Goed nieuws.
vandaag weer op de foto geweest en alles is goed. heel blij!
Na 2 weken niet rijden toch besloten wel weer te rijden want hij werd er niet beter van. Vandaag de verschillen tussen de foto's gezien en echt bizar hoe snel iets kan genezen. Als het goed is krijg ik de foto's ook zelf dan zal ik ze hier plaatsen.

Voor nu staat als eerst op de planning om weer lekker naar buiten te gaan. Die bak hebben we nu wel gezien. En natuurlijk weer lekker trainen en weer op wedstrijd :D

Afbeelding
Afbeelding