Voeding koliek-gevoelig paard/luchtzuiger.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcowgirl

Voeding koliek-gevoelig paard/luchtzuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:08

Best Bokkers,

Morgen komt mijn xxxx weer aan huis te staan na een hele zomer op het land te hebben gestaan.
Hij is sterk vermagerd (weides waren relatief kaal) en ik wil hem graag door middel van voer en training weer mooi in vorm krijgen.

Ik moet alleen rekening houden met een aantal dingen
- Paard is (gas) koliek gevoelig
- Paard is een luchtzuiger
- Paard heeft maagzweren gehad (door onjuist voerpatroon van vorige eigenaar)
- Paard is extreem gevoelig op aanraking, vooral rond de buik. (kan dit vitamine tekort zijn? )

Qua ruwvoer wil ik een hooiruif in de paddock plaatsten zodat ie 24/7 kan eten.
Kan kuilgras ook, of is dat niet verstandig in combinatie met het koliek - gevoelige ..?

Qua krachtvoer heb ik geen idee wat ik hem moet voeren ..
Hij moet echt flink aankomen want hij is veel te mager nu.

Alvast bedankt voor een reactie! _/-\o_

henshem

Re: Voeding koliek-gevoelig paard/luchtzuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:17

Kijk eens in het maagzweer forum voor tips. Liever geen kuil maar hooi. Geen biks of muesli maar bijv bietenpulp, CoolStance ed

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:23

Klinkt eigenlijk alsof die nog steeds kwampt met maagzweren. Zou eens overwegen met je DA of je niet eens een week omeprazol mag proberen. :)

Verder geen krachtvoer op dit moment dat zal de maag alleen maar irriteren. Geef lucerne (brengt de maag tot rust dankzij t calcium) met een vitamine korrel en lijnzaadolie om op die manier aan te laten koemn. Verder onbeperkt goed ruwvoer van goede kwaliteit. Kan hooi of voordroog zijn, zou niet het hele natte kuik voeren, das geen paardenvoer.

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:31

Dankjewel voor de reacties.

Heb ook met de DA overlegd maar die zei dat omeprazol niet bij ieder paard werkte maar ik het wel mocht proberen. Ik vind het alleen wel prijzig (als je het op lange termijn moet blijven geven)

Is het iets wat je een tijdje geeft en dat het dan geneest of moet je het iedere dag blijven geven?

Lucerne heeft ie vorige winter ook gehad, daar reageerde ie prima op. Gaf hem 2 kilo per dag.

Wat voor vitamine korrel zou ik hem kunnen geven?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:33

Kijk ook even in het centraal luchtzuigen topic, je mag me ook altijd een PB sturen, heb hier ook zo eentje staan behalve de maagklachten wel anderd verbonden klachten :)

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:36

Havens mix is een fijne luzerne met lijnzaadbrok er door. lang niet zo stoffig als bv hartog lucerne.
Ik geef mijn koliekgevoelige paard (heeft voor een paar jaar terug een gecompliceerde dunne darm ontsteking gehad) havens mix met een halve schep hippostar kruidenmuesli en een halve schep onderhoudsbrok gemengd. Zo doet hij wat langer over zijn krachtvoer en heb sinds ik de havens mix heb toegevoegd aan het voerregime geen koliek meer gehad.

Verder om aan te komen zal ik vooral flink veel kwalitatief goed ruwvoer geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:41

In principe geef je omeprazol in een kuur maar bij gevoelige paarden zul je het soms voor langere tijd moeten geven, omdat je soms toch merkt dat ze er weer last van krijgen.
Ik zou je aanraden omeprazol te bestellen via Abler, dat is vele malen goedkoper dan de Gastroguard die je via de dierenarts krijgt. Duurt wel twee weken geloof ik voor je het hebt, komt uit Amerika.
Zou je eventueel nu kunnen starten met Gastroguard en Abler aanschaffen als voorraadje.

Hier ging een kleine zweer weg met 9 dagen Gastroguard. Ernstigere gevallen krijgen vaak 4-6 weken voorgeschreven. Dus dan loont het zeker om via Abler te bestellen :)

Verder ontstaat koliekgevoeligheid zeer vaak door verkeerd management. Zorg voor onbeperkt goede kwaliteit voordroog en veel vrije beweging, liefst minimaal 8 uur of dag en nacht. Geef paarden op zandgrond regelmatig een kuurtje psyllium. Met die maatregelen haal je al een je groot gedeelte van je risico weg.
Vitamine korrel heb je van verschillende merken. Pavo heeft de Vital, Marstall de Force, etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:43

ik zou in geval van maagzweren zeker geen muslies of biks voeren.
Lucerne,bietenpulp,beetje zemelen,olie,eventueel coolstance(is wel vrij duur,bij mij krijgen ze maar twee handjes,geweekt)
En dagelijks vitamine en mineralen mengsel.Sinds een aantal maanden gebruik ik deze.Niet duur en on-line te bestellen.En goed.
http://www.pferdefuttershop.com/herstel ... -plus?c=30

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:00

Nogmaals bedankt voor de duidelijke reacties!
Ik begin steeds meer het overzicht te zien.

Paard zal overdag in de wei lopen en snachts in een paddock Paradise. Beweging heeft ie gelukkig genoeg dus.

Ik weet nu dus dat ik muslies en biks dus absoluut NIET moet voeren.

Zal lucerne en bietenpulp in huis halen (olie heb ik al) en even kijken naar een goed vitamine mengsel.

Is dit wel genoeg om hem flink aan te laten komen?
En als ik over een paar weken weer met hem ga trainen?

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:04

Focussed schreef:
In principe geef je omeprazol in een kuur maar bij gevoelige paarden zul je het soms voor langere tijd moeten geven, omdat je soms toch merkt dat ze er weer last van krijgen.
Ik zou je aanraden omeprazol te bestellen via Abler, dat is vele malen goedkoper dan de Gastroguard die je via de dierenarts krijgt. Duurt wel twee weken geloof ik voor je het hebt, komt uit Amerika.
Zou je eventueel nu kunnen starten met Gastroguard en Abler aanschaffen als voorraadje.

Hier ging een kleine zweer weg met 9 dagen Gastroguard. Ernstigere gevallen krijgen vaak 4-6 weken voorgeschreven. Dus dan loont het zeker om via Abler te bestellen :)

Had de website van Abler al gevonden ja! Zal voor de zekerheid overleggen met DA of ik omeprazol mag gaan geven en dan even kijken waar en hoeveel ik bestel. :)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:06

Wij voeren onze koliek gevoelige luchtzuigende ruin,suikervrije granenmix&muesli..
en door iedere voerbeurt 1 schepje gastro 8..
onbeperkt hooi uit slowfeeders..
hij zuigt nu eigenlijk alleen nog lucht tijdens het eten..
ook geven we geen appels of peen,omdat ik merk dat zijn maag er onrustig van word...

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:09

SmartBH schreef:
Kijk ook even in het centraal luchtzuigen topic, je mag me ook altijd een PB sturen, heb hier ook zo eentje staan behalve de maagklachten wel anderd verbonden klachten :)

Dankje! Ik ga dat topic ook even goed doorlezen. :)

Mariloulou schreef:
Havens mix is een fijne luzerne met lijnzaadbrok er door. lang niet zo stoffig als bv hartog lucerne.
Ik geef mijn koliekgevoelige paard (heeft voor een paar jaar terug een gecompliceerde dunne darm ontsteking gehad) havens mix met een halve schep hippostar kruidenmuesli en een halve schep onderhoudsbrok gemengd. Zo doet hij wat langer over zijn krachtvoer en heb sinds ik de havens mix heb toegevoegd aan het voerregime geen koliek meer gehad.

Verder om aan te komen zal ik vooral flink veel kwalitatief goed ruwvoer geven.

Wil hem voorlopig liever toch even van de brok afhouden maar zal dit zeker even onthouden voor als ie over een tijd toch wat brok nodig heeft. Dankje :)

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:12

@Laurapalmer, wortels, brood, appels etc geef ik hem ook niet. Na ieder 'lekkernij' is geruime tijd flink aan het luchtzuigen. Dus denk dat zijn maag daar ook van slag door raakt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 06:58

Ik heb vorig weekend een voorraad Abler besteld. Mocht je daarvoor willen gaan, kan je evt wat zakjes overnemen als ik het binnen heb.

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:53

Dat zou ik echt super handig zijn!
Ik overleg even met de DA en als het goed is PB ik je daarna ff :)