Is stappen een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Is stappen een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:18

Mijn fjorden merrie is vorig jaar rond deze tijd kreupel uit de wei gekomen. Is behandeld Door fysio en chiro.

Zat duidelijk zichtbaar vast in bekken/heup gebied.

Af en aan speelt deze blessure op. Na een lange rit, als de smid de achterbenen te hoog op tilt bijv.

Ik heb voor as dinsdag een afspraak staat op dr kliniek om daar eens te zien of er iets te vinden is wat de oorzaak hier van is.

In stap zie je niks. In draf kreupel ze. Beweging/belasting, links/rechts ik weet het niet. Vind ik lastig te zien.

In de wei gooit ze er af en toe een bok salvo uit. Ik merk zo niet aan haar dat ze pijn heeft, maar het is een fjord, dus keihard.

Nu rij ik natuurlijk niet op haar nu. Wil eerst weten wat er is voor ik er überhaupt weer op klim.

Maar ik vroeg me af of een stuk stappen/wandelen ook kwaad zou kunnen? Wat denken jullie?

Tendance

Re: Is stappen een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:23

Je hebt dinsdag een afspraak, dan zou ik haar tot die tijd lekker in vrijheid laten bewegen in het land ofzo, maar niet forseren door ermee te gaan lopen. Zoals je al zegt: Paarden kunnen erg hard voor zichzelf zijn, dus dan ligt het wel op de loer dat je snel te veel doet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:28

Ja daar heb je gelijk in hoor!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:19

Is er eerder een dierenarts bij geweest? Het speelt al een jaar zeg je. Wat was eerder de conclusie en het advies?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:34

Ja vorig jaar dierenarts geweest. Metacam en rust gehad. Toen was het ook weer "over". Het komt af en aan eens opzetten. Niet elke week eens maar eens in een half jaar ongeveer. Dierenarts zei destijds dat als het met rust niet over ging dat ze naar de kliniek moest want hij kan er niet in kijken.

Toen ze het de 2e x Had is er een fysio bij geweest. Omdat als het in de weke delen zit, dat mij de beste optie leek. Ook eens een chiro er bij gehad en op wat kleine blokkades na geen spannende dingen.

Maar als een rit van 30 km met een km vreter per sang al klachten geeft, of na het beslaan, dan zit er iets niet goed.

Ik dacht ik kan weer een paat er bij halen maar omdat het terug keren klachten zijn lijkt me dit beter.

Ergens denk ik aan artrose of kissing spines.
Waarom artrose: ze heeft verbeend Hoef kraakbeen en dat is toch een soort artrose

Kissing spines : ellende van hier tot Tokyo gehad met niet passrnde (te krappe) zadels...holle rug..lastig nagevelijk te rijden en mischien eigen schuld..ik rij alleen buiten en dressuur vrijwel niet..*als dit het is ben ikzelf degene die dit veroorzaakt heeft en is het wel dubbel zuur..bah*

We gaan het beleven dinsdag.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:38

Goed dat je naar de kliniek gaat! Laat ook vooral een rectaal echo maken om de SI-gewrichten en stukje lage rug te bekijken. Succes!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:45

Bedankt. Er zijn zoveel dingen die je kan laten doen. Je moet ook maar net weten hoe en wat. Rectaal echo Had ik nog nooit van gehoord.

Meer tips altijd welkom.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:52

De echo via het rectum is de enige manier om het bekken goed in beeld te krijgen :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:26

Dubbelpost

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 16:50

Nou stappen is wel degelijk een optie...Spat in beide sprongen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:14

Ah, balen. En nu? Als het eenmaal vastgegroeid is, dan hebben ze meestal geen pijn meer, dus uiteindelijk zal het wel weer goedkomen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 18:50

Blijven bewegen op geleide van pijn en zien hoe het gaat..