wondje op hak beide achterbenen, hoe genezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

wondje op hak beide achterbenen, hoe genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 17:55

Mijn paard heeft sinds een half jaar al een wondje op zijn hak aan het achterbeen, gaat maar niet weg, elke dag met blauw spray en zalf maar niks helpt :( , nu heeft hij het ook al aan de andere kant! aan het andere been.. en ik snap niet hoe hij er aan komt, en ik vraag me al helemaal af hoe ik het kan laten genezen .. het gaat maar niet weg wat ik ook doe ! iemand tips?

0000

Re: wondje op hak beide achterbenen, hoe genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:57

Hoe groot is de stal en hoe dik is die opgestrooid?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:59

Misschien kan je een foto plaatsen zodat het duidelijk wordt hoe het eruit ziet?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 18:20

0000 schreef:
Hoe groot is de stal en hoe dik is die opgestrooid?

Stal is groot zat, en staat op zaagsel, een hele dikke laag !!!
Wondje is zo groot als een knikker. een rondje.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:22

Vaak komt het door te weinig strooisel.
Ze lopen het uit elkaar en liggen dan uiteindelijk op de vloer.

Maar vaak, wil niet zeggen dat dat nu ook het geval is

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:34

Hij kan ook tegen de stalwand aan staan, bij weglopen van de muur trekt hij zijn hakken dan steeds open, of trapt hij wellicht tegen de wand?
Van tegen de wand staan of slaan kunnen piephakken ontstaan, als het dik word zou ik een rubber mat plaatsen langs de wand

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 18:52

matasja schreef:
Hij kan ook tegen de stalwand aan staan, bij weglopen van de muur trekt hij zijn hakken dan steeds open, of trapt hij wellicht tegen de wand?
Van tegen de wand staan of slaan kunnen piephakken ontstaan, als het dik word zou ik een rubber mat plaatsen langs de wand

Hmm zou kunnen, mij , en stal genoten nog nooit opgevallen! een kant is van hout, andere kant van steen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:22

De mijne heeft dit ook, komt gewoon van het liggen. Sommige paarden zijn wat gevoelig en dan maakt het niet uit of de stal groot of klein is. Je hebt in elk geval wel bewijs dattie in zijn stal op zijn gemak is en gaat liggen in zijn stal.
Ik houd het schoon en besteeds er verder weinig aandacht aan. Tuurlijk zou ik het anders willen maar zeker in de winter heeft hij daar last van. In de wintr staan ze wat meer binnen vandaar.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 19:26

Haha oke, want je wilt niet weten hoe veel zaagsel ik in mijn stal heb.. mensen verklaren me vaak voor gek _/-\o_ _/-\o_

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:34

Ja mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad. Ze stond toen op meer dan genoeg stro. Nu loopt ze veel meer buiten en ligt bijna nooit meer in d'r stal, dus probleem over :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:05

Inderdaad zie je dat het vaak komt door de bodem (het gaan liggen en opstaan), en het ene paard is daar gevoeliger voor als het andere. Zeker als het een keer open gegaan is, blijft dat lastig.

Een bodem is trouwens (pas) echt dik genoeg als je zelf vanuit staan op je knieën durft te vallen (blote knieën en het mag geen pijn doen), en dat overal, ook in de hoeken en ook 's ochtends vroeg voor dat er weer opgestrooit moet worden. Als bij jou paard de bodem inderdaad die dikte heeft, dan goed kijken naar de stalwanden. De wondjes zelf zou ik behandelen met groene klei. Dat geeft een beetje bescherming en helpt de wond genezen. Verder zou het ook kunnen dat het afgeeft op de plek waar het gebeurd (als dat bijvoorbeeld de wanden zijn, in het zaagsel ga je dat niet terug vinden).

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:39

Bedankt voor de goede tip!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:00

Rubbermatten onder het zaagsel een idee? Als hij het dan uit elkaar loopt ligt hij i.i.g. op een rubber mat en niet op de stenen. Ik kende een paard dat hier ook last van had en na de rubbermatten was het over :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:08

Een paard dat ik verkocht heb stond met hakbeschermers.
Die liet zich vallen om te liggen.