Maanblindheid; vitrectomie of cyclosporine implantaat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sellina

Maanblindheid; vitrectomie of cyclosporine implantaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 15:00

Hallo! :)

Bij mijn merrie van 4 jaar oud is maanblindheid vastgesteld. In Juli kreeg zij haar 1e echte heftige aanval, deze duurde 3 weken totaal. Helaas nu na 1,5 maand verder alweer de 2e aanval te pakken.
Gelukkig waren we er vroeg bij en konden gelijk gaan druppelen met atropine en genta-polycort.
Na de 1e aanval was er gelukkig nog nauwelijks schade te zien aan het oog, hopelijk na deze aanval ook niet.

Nu willen wij, als het oog zometeen weer rustig is, zo snel mogelijk gaan laten opereren.
Ik heb gelezen over het cyclosporine implantaat en over vitrectomie.
Die laatste operatie wordt volgens mij in NL niet of zelden uitgevoerd. Ik zal dan naar Duitsland gaan met mijn merrie.
Wel gaat mijn voorkeur daarnaar uit, daar ik gelezen heb dat je dmv deze operatie (indien deze slaagt) het paard kan genezen van maanblindheid.
Een cyclosporine implantaat zie ik meer als tijdelijke oplossing..
Ik heb echter geen idee op basis van welke feiten de arts zal kiezen voor een implantaat of voor vitrectomie..

Heeft er iemand ervaring met deze operaties? En advies??
Alles is meer dan welkom! :)

Dank!

Groetjes Sellina

Wilawander

Re: Maanblindheid; vitrectomie of cyclosporine implantaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:31

Ben destijds met onze pony in Hochmoor geweest maar helaas te veel schade en daardoor te veel risico dat het zou helpen. Hebben het oog laten verwijderd. Professor Toth had veel ervaring hiermee maar volgens mij is hij gestopt en is er nu een andere oogarts.

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:45

Hoi Sellina,

Je moet even binnen bokt/google zoeken. Mijn paard Aquilio heeft in 2008 of 2009 een aanval gehad van maanblindheid en toen heb ik wel informatie gevonden over het implantaat en ook contact gehad met een meisjes (met een tinker) die al veel artsen etc bezocht heeft.

In mijn geval. Ik heb mijn paard 2 weken in Utrecht laten staan om te behandelen en daarna nog 2/3 weken zelf. Ook met Atropine. In Utrecht is een oogarts aanwezig. Wellicht kun je contact opnemen met Utrecht om advies te vragen. Daarna heeft mijn paard gelukkig nooit meer iets aan zijn oog gehad.

Heel veel sterkte voor je paard! Groetjes Kim

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:51

Ik zou toch kiezen voor Hochmoor in Duitsland. Een hele goede bekende van mij is daar een maand geleden geweest met haar merrie met een oogprobleem en daar hebben ze haar echt goed geholpen. Utrecht zei dat het oog eruit zou moeten, maar nu is het oog behouden en heeft ze weer een redelijk percentage zicht erin. Als ze het in Hochmoor echt niet zien zitten om het oog te laten zitten kan het ook niet anders, hoe jammer het ook is. Utrecht is meestal wel sneller met het verwijderen van een oog...

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:13

Professor Toth zit nu bij een andere grote paardenkliniek in Duitsland. Domaine Karthaus in Dülmen, dat is een half uur van Hochmoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:17

Ah oké ook een bekende kliniek voor ons. Ook zeker een aanrader.

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:03

Dank voor jullie reacties! :j

Ik zal eens bij mijn DA navragen of zij ons door kan sturen naar Duitsland.. In Hochmoor zit nu ook wel een goede oogarts toch?
Ik weet dat deze kliniek heel goed staat aangeschreven..
Gezien mijn paard nog "maar" 2 aanvallen heeft gehad en minimale schade heb ik goede hoop op vitrectomie operatie..

Ik zal eens even informeren naar welke weg we moeten bewandelen..

Groetjes Sellina

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:06

Ken de arts niet maar de andere kliniek is niet veel verder. Ik zou daarvoor gaan naar Prof. Toth. Hij heeft zoveel ervaring hierin.

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:16

Oke dank je! Over hem heb ik inderdaad veel goede verhalen gelezen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:39

Ik lees even mee.

Mijn merrie heeft vorig jaar een aanval gehad, nadat ze al jaren met dat oog niets zag. Het heeft eerder het stempel staar gekregen door een eerdere VA, VA die er vorig jaar bij was vond duidelijk dat de schade in het oog kwam van een eerdere aanval. Ze is nu 14 en ziet zeker vanaf haar 4e al niets met dat oog, dus de eerste aanval moet daarvoor al geweest zijn (maar na stamboek opname als 3 jarige). Pony functioneert prima met 1 goed oog, dus mocht ze vaker last krijgen gaat dat oog er waarschijnlijk uit (maar 1 aanval in de 10 jaar is voor mij nog lang niet de moeite om zo iets te doen).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:09

Dennis@ het is wel een hele pijnlijke aangelegenheid. Onze pony hadden we nog maar pas. Er was niks te zien aan het oog. (was een maanoog) tot het op een dag geel was (wat alleen zichtbaar was door het maanoog). Dan denk je er op tijd bij te zijn maar was vermoedelijk al lange tijd bezig. Toen het oog er eenmaal uit was hadden we een hele andere pony. Dus vermoedelijk al best lang last en je merkt het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:20

Mijn merrie doet het verder prima, als sinds ik haar heb (vanaf haar 3e).
Vorig jaar met die aanval had ze duidelijk veel pijn er aan, maar liet zich super braaf behandelen.
Ik heb altijd gedacht dat haar slechte oog kwam omdat er staar in zat, ziet er ook wittig uit. En ze ziet er al jaren niet mee (niet schrikkerig ofzo, maar stomme dingen als tegen de kruiwagen aan lopen met die zijkant, met alle vaste hekken enzo heeft ze daar geen last van omdat ze weet waar die staan).
Vorig jaar bij die aanval gingen we ook van geen last naar veel pijn binnen een paar uur (had haar van het land gehaald, niets aan de hand, 2 uurtjes later voeren en foute boel).

Omdat ze zo goed functioneert en eigenlijk geen last heeft (in overleg met de VA) laat ik het nu eerst zo. Zodra ze wel last krijgt onderneem ik natuurlijk meteen actie.

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:52

Een aanval van maanblindheid schijnt zeer pijnlijk te zijn.. Gelukkig wanneer je vroegtijdig start met druppelen neemt de pijn wel stukje af..

Al met al echt een rotaandoening waar ik zo snel mogelijk af wil.. :j

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 19:04

Hallo!

Ik heb inmiddels contact gehad met prof. Dr. Tóth van de tierklinik Karthaus in Duitsland.
Binnekort brengen wij onze merrie daarheen..

Zijn er toevallig nog bokkers met recente ervaring met deze kliniek en/of professor Tóth?

Erg spannend zeg, hoop dat het allemaal goed komt !!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:49

Super dat je daar naar toe gaat. Ik heb ( gelukkig) geen persoonlijke ervaringen met hem, maar ik heb wel altijd goede verhalen van hem gehoord. Succes ermee hoor!!!

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:33

Met de Tierärztliche Klinik Domäne Karthaus heb ik goede ervaringen. Het is een grote paarden kliniek met 16 paardendierenartsen die de modernste middelen hebben om veel diagnostiek te kunnen uitvoeren. Mijn paard is behandeld op de afdeling orthopedie. Door goed onderzoek is naar voren gekomen wat hij heeft . Wat op de röntgenfoto niet te zien was is met behulp van een scintigrafie aan het licht gekomen en vervolgens adequaat behandeld.
Prof.Dr Tóth ken ik niet persoonlijk, maar heb wel goede verhalen over hem gehoord.

Succes met je paard

Jacky_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:44

Hoi Selina,

Mijn paard is net een paar dagen terug uit Hochmoor, heel blij dat we daarheen gegaan zijn
Hij had maanblindheid aan beide ogen, 2 jaar geleden aan het ene oog 1 aanval gehad en 2 maanden later begon zijn andere oog.
Dit laatste oog is erg onrustig geweest het afgelopen jaar en helaas zag Dr Neumann dat het oog al teveel schade had. Dit oog is verwijderd en voor zijn 'goede' oog met beginnende maanblindheid heeft hij een cyclosporine-implantaat gekregen. Voor dit oog werd vitrectomie zeer afgeraden ivm hoog risico op zichtbedreigende complicaties, toenemend met de tijd.

Wat betreft het implantaat had hij het over 80% succes met de 300+paarden die hij behandeld heeft.

Voor het verwijderde oog hadden wij nog wel de keus voor vitrectomie louter om cosmetische redenen, maar omdat dit oog al zo aangetast was, was de kans groot dat het oog er tussen nu en een paar jaar alsnog uit moest.

Voor verdere info of kosten PB
Heel veel succes met je paard!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:17

Die van mij was niet meer goed genoeg voor een Vitrectomie volgens Prof Toth destijds en dat is verwijderd. Kende Toth al langer daar wij patiënten op het werk ook door verwezen naar hem als er oogproblemen waren. Ook was mijn chef regelmatig bij hem voor cursussen. Een man met een schat aan ervaring.

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 15:44

Dank voor jullie reacties! Ik ben benieuwd wat de arts zal aanraden, ik wacht het af!
Het oog ziet er wel heel rustig uit en amper verschil met haar "gezonde" oog..

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:30

Hallo allemaal!

Ik plaats een update voor diegene die graag een ervaring willen lezen over vitrectomie.
Zelf was ik enorm aan het Googlen nadat bij mijn merrie Maanblindheid werd vastgesteld, en had zelf erg veel baat bij ervaringen van anderen.. :-)

Mijn merrie is nu 6 weken geleden geopereerd in Duitsland, door prof. Toth. Hij heeft vitrectomie uitgevoerd en alles is volgens de boekjes verlopen..
Ongeveer 5 dagen voor de operatie moesten wij onze merrie al brengen, dr. Dikker (de assistent-arts van dr. Toth) heeft dmv echo gekeken in het oog, daarin kon zij zien of de ontsteking rustig genoeg was om te opereren.
De dagen die volgden stond onze merrie in een mooie ruime box, ze kreeg meerdere malen per oogzalf toegediend en regelmatig controle.

Op de operatiedag nogmaals controle en ook alle bloedwaarden werden gecontroleerd. Toen kregen we het definitieve akkoord tot opereren.
De operatie zelf was heel snel klaar, ik denk al binnen 1,5 uur. Dr. Toth belde mij gelijk op dat alles goed was gegaan en met de vraag of ik het oogvocht op leptospirose wilde controleren. Ik heb akkoord gegeven hiervoor (wel extra kosten) maar kon op dat moment in mijn beste Duits geen vragen meer stellen door de spanning haha!
Dr. Toth en de rest spreken overigens geen tot nauwelijks Engels. Dit was wel een beproeving haha maar het is goed gekomen!

Na 5 dagen mochten we haar alweer ophalen, ze stond uiteraard bomvol energie gezien ze d'r stal niet uit kwam daar. Wel sneu, maar was voor een goed doel.
Thuis moesten we het oog nog aantal keer per dag zalven en kreeg ze pijnstilling. Tot 4-6 weken moest ze buiten een vliegenmasker tegen het felle licht dragen, haar pupil was nog verwijd. Dit is nu langszaam aan het afnemen! Het oog is normaal en er is niks aan te zien!

Binnekort moeten we voor controle terug, maar ben zo enorm blij deze stap te hebben genomen! Ze is weer vrolijk, heeft goed zicht en met een beetje geluk komt deze vreselijke rotziekte niet meer terug in dit oog!
Wel is er 50% kans op ook een infectie in het andere oog.
Uit de kweek van het oogvocht is de bacterie leptospirose gekomen, dus dit zit helaas in haar lichaam :-(
Wel weet ik dat ik dan gelijk weer naar Tierklinik Domaine Karhaus rijdt haha!

Ik heb echt een super positieve ervaring rondom vitrectomie en hoop dat ik anderen kan stimuleren en geruststellen..
Er is heel veel mogelijk tegenwoordig!!
Voor mij wel een geruststelling was dat het allemaal vergoed werd door mijn verzekering, de totaalkosten (incl voor-controle) komt al gauw rond de €2500,-

Mocht iemand vragen hebben, pb me gerust!

Groetjes Sellina

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:36

Wat een mooie update is dat, Sellina! Fijn dat het allemaal zo goed is gegaan, wel balen dat het leptospirose is dat het veroorzaakt heeft.

Duim voor je dat het andere oog schoon blijft en dat het verder in haar lichaam rustig blijft. Fijn dat ze weer naar buiten mag en trouwens ook mooi dat de verzekering hieraan meewerkt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:00

Wat fijn!! Blij weer een positief verhaal te horen. Prof. Toth is echt een goede die zijn vak kent.