[VOLG] Equitop Myoplast bij jong sportpaard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

[VOLG] Equitop Myoplast bij jong sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 22:01

:wave:

Aangezien er een aantal volgtopics waren waarin foto's en bevindingen werden geplaatst en bokkers dat interessant vonden om te volgen dacht ik, ik maak ook maar een topic aan!

Ik heb het net besteld voor mijn 5 jarige merrie en hoop het deze week nog binnen te krijgen.
Mijn paard werkt 5 tot 6 dagen in de week (variërend van les tot een rustig buitenritje) en 2-3x in de maand een wedstrijdje (B niveau).
Ze is op dit moment (te) schraal, ik heb een tijdje stage gelopen waar 3x in de week in de aquatrainer is geweest en daarmee gebruikt ze zoveel spieren dat ik dat niet kan bijbenen met trainen waardoor de bespiering die ze heeft opgebouwd deels is afgebroken. Ze heeft ook een fikse wormbesmetting gehad waarvan ze nog aan het herstellen is, ik merkte wel dat ze wat gewicht verloor maar ze ging van een aantal uur in een volle wei en savonds op stal op stage weer naar 24-7 buiten met overdag een schralere wei bij ons op stal waardoor ik dacht dat het daar aan lag, gelukkig toch maar een mestonderzoek laten doen en daarnaar ontwormd. Ik heb voor de zekerheid nog een bloedonderzoek laten doen en dat was allemaal top in orde en binnenkort nog een keer ontwormen voor de zekerheid :)

Ondanks dat ze top presteert komt ze maar traag aan, ze krijgen met zijn alle (2 paarden, 1 pony en een shetlander) ruim 2 dikke plakken goede kwaliteit voordroog verdeeld in 3 voerbeurten en binnenkort mogen ze ook weer op het gras als dat is bij gegroeid. Ze krijgt na de training nog 3/4 emmer geweekte senioren priores van Subli en 1,5 kilo draversbrok van Havens, aangevuld met 75 gram vitaminebrokjes van Pavo. De SP is eind van de week op en dan ga ik paardenmeel halen bij de Den Dungense molen ( http://dungensemolen.nl/paard/4-paarden.html ) want dat schijnt een goede dikmaker te zijn, SP voer ik nu 4 weken maar ik zie nauwelijks verschil. Ze krijgt dan 2 scheppen paardenmeel + 1 schep Pavo slobbermash (dat heb ik nog staan dus voer ik even op) met dan nog 1,5 brok en 75 gr vitaminebrok. Luzerne voeren is helaas geen optie omdat ze traag eet en ik wel meer te doen heb dan wachten voordat ze het op heeft zodat ik haar weer de kudde in kan sturen :D Ze is trouwens recent naar de zadelmaker en tandarts geweest en krijgt snachts en met regenachtig weer een dekentje op zodat ze geen energie hoeft te verspillen om warm te blijven.

Samen met goede training, goed voer en myoplast hoop ik de spieren wat te helpen :) Ze is sws een beetje en laadbloeier en ook nog eens groot dus dat werkt allemaal niet zo mee..

Hier een fototje ter illustratie, zoals je kunt zien mist ze bespiering op de hele bovenlijn. Ik ga vd week even een stand foto maken, dan is dat nog duidelijker te zien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-09-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag aangepast

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: [VOLG] Equitop Myoplast bij jong sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:19

Ik ga volgen, zit ook te overwegen om dit tijdelijk te gaan geven aan mijn paard aangezien ik er veel positieve verhalen over lees op bokt en hoor op stal. Ik ben benieuwd wat voor effect het gaat hebben op jouw paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:24

VSW --> VS

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:28

Ik heb er persoonlijk niet veel goede ervaringen mee.
Vind eigenlijk ook dat een 5 jarige ook gewoon een slungel mag zijn. Die groeit nog volop.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 19:49

Tuurlijk sizzle maar een beetje ondersteunen is nooit slecht :) ze zag er prima uit voor die wormenbesmetting, nog wel wat kaal gespierd maar wel te zien dat er wat op komt.

Ik heb het spul binnen!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:53

Sizzle schreef:
Ik heb er persoonlijk niet veel goede ervaringen mee.
Vind eigenlijk ook dat een 5 jarige ook gewoon een slungel mag zijn. Die groeit nog volop.

Daarom is ondersteuning juist goed. Een van de weinige supplementen die ook daadwerkelijk werken.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:59

Is de 2 plakken hooi verdeeld over 2 paarden en 2 pony's voor een hele dag of krijgen ze 3x per dag 2 plakken?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:01

_Zoe schreef:
Is de 2 plakken hooi verdeeld over 2 paarden en 2 pony's voor een hele dag of krijgen ze 3x per dag 2 plakken?

Hele dag. Zijn dikke plakken dus is zeker genoeg wat ze krijgen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:04

Mijn (z1) paard dat altijd een sprietje was heb ik het ooit voor de keuring gegeven. Ze werd er eerst kortstondig een soort van 'opgeblazen' van (veel sneller dan spieren kunnen vormen) maar na 1 pot stond ze toen spierbevangen. Volgens de DA overbelasting van de spijsvertering.

DA zei ook dat het gevaar is dat als je de spieren snel sterker maakt, de kans op peesproblemen op de loer liggen omdat die veel langer nodig hebben om te ontwikkelen maar de ruiter het paard te sterk inschat door de boost.

Dat was natuurlijk slechts 1 ervaring. Heb het echter daarna niet meer gedurft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:16

Bedankt voor de waarschuwing sizzle, als ik merk dat ze zich zo op pompt haal ik d'r mooi er vanaf, wil niet dat ze spierbevsngen word!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:22

Misschien was die van mij gewoon erg gevoelig, geen idee.
Maar haar nu 5 jarige dochter die ook een sprinkhaan was heb ik maar gewoon zo gelaten.
Paar weekjes vrij gegeven en enkel 3x per week op buitenrit deed ineens wonderen, is nu enorm uitgezwaard.

Misschien weet je het al, maar denk erom dat een paard geen 2 dagen achter elkaar tot spierpijn gereden mag worden, dat geeft spierverlies.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:26

Mijn ervaring met MP is dat mijn paard wel soepeler werd maar zeker niet dikker.

SP word hij wel echt dikker van. En vind 2 plakken hooi erg weinig. Ze hebben met zijn vieren minimaal een baal hooi per dag nodig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:41

2 plakken van een groot pak voordroog, niet van die kleine pakjes he :D

Nee MP geef ik er bij om meer spier opbouw te krijgen en idd soepeler te maken, werkt het niet dan is het jammer weet ik dat ook weer. SP werkt hier niet als dikmaker, vandaar dat ik paardenmeel ga halen.

Ja is bekend sizzle :) ik train liever iedere dag even zodat ze niet te vurig word, als ik er iedere dag even op ga zitten dan kan ik er aan komen, anders is ze wat frisser en duurt het even voordat ik eraan kan rijden en dan ben ik weer een uur intensief bezig en dat wil ik d'r niet aan doen :))

Hier een fotootje van m'n slungel :P
Afbeelding

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:46

Amiigo schreef:
_Zoe schreef:

Hele dag. Zijn dikke plakken dus is zeker genoeg wat ze krijgen :j

Het is echt te weinig, ze mag wel een kg of 12 per dag aan droge stof krijgen, hooi is 80% droge stof, dus reken maar uit.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:59

Ze doen het er allemaal prima op, allemaal goed op gewicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:04

Amiigo schreef:
Ze doen het er allemaal prima op, allemaal goed op gewicht.

Maar die van jou is in de groei.
Hooi is de goedkoopste oplossing om mee te experimenteren. Zou gewoon meer geven en kijken of het op gaat.

Heeft je paard ook geen binnenvetter stress van de wedstrijden?
Ik heb een 7 jarige die normaal dik wordt van lucht, maar als ik ook maar 3x per maand les heb op een andere locatie moet ik al bijvoeren. Ook al toont ze helemaal geen stress en gaat ze graag mee.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:11

Ik ben benieuwd! Mijn paard had geen baat bij myoplast. Ben na 2 potten iets anders gegeven, muscle build van pavo en dat werkt wel echt goed! Hij is echt zoveel sterker en gespierder geworden. Scheelt ook een hoop in de prijs. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:16

Myoplast is uiteindelijk gewoon een eiwit bom.
Als je er wat aan wilt hebben moet je heel goed weten waar de fysieke grens van je paard ligt. De kunst is om hem dan steeds net te 'overtrainen' en dan weer te laten herstellen. Op die manier verlangen de spieren veel eiwit (aminozuren).
Train je te veel, dan maak je het paard kapot, train je te weinig dan komen die eiwitten er ongebruikt uit of belasten de nieren.

Veel andere suplementen richten zich meer op verhoogde gift van anti-oxidanten zoals vitamine E.

Heb je trouwens al op selenium tekort laten testen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:46

Zit selium bij een uitgebreid bloedonderzoek ? Ik heb 2 a4tjes met waardes gekregen, waarvan er 2 net wat te hoog zijn maar de dierenarts gaf aan dat dat niet erg was.

Meer hooi voeren gaat lastig worden, ik "beheer" met 2 andere het voeren en ze kregen eerst minder en verdeeld over 2 voerbeurten en ik vind genoeg hooi erg belangrijk, minimaal 3x per dag om ze zo kort mogelijk zonder eten te laten staan ivm maagzweren en andere vervelende dingen. Binnrnkort ga ik ook nog een slowfeeder fixen zodat ze het grootste gedeelte Vd dag hooi hebben. Als ze straks niet meer op het land mogen ga ik wel weer voorstellen meer te voeren :)

Binnenvetter lijkt me sterk, ze is altijd super relaxed en braaf op de trailer en concours.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:56

Totje5mei schreef:
Ik ben benieuwd! Mijn paard had geen baat bij myoplast. Ben na 2 potten iets anders gegeven, muscle build van pavo en dat werkt wel echt goed! Hij is echt zoveel sterker en gespierder geworden. Scheelt ook een hoop in de prijs. :D

Grappig, die van mij deed echt niks naar een jaar pavo muscle build

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:29

Zorg eerst voor de goede basis!! Dus onbeperkt ruwvoer van top kwaliteit. Daar zitten dan al genoeg eiwitten in om spieropbouw te ondersteunen. Heb je de eiwitten uit de Myoplast niet eens nodig! Koop desnoods zelf een paar baaltjes hooi via Marktplaats om bij te voeren als stal dat niet wilt. Of betaal wat meer stalgeld. Over de gehele linie ben je goedkoper uit dan met de Myoplast.

Mijn vijfjarige ging van schrielkippetje naar mooi ontwikkeld binnen 12 weken... Kreeg onbeperkt (14 kg) voordroog en 500 gram suikerarme muesli. Werd 3, max 4 dagen in de week getraind.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:39

Precies wat Focussed zegt. Paarden kunnen spieren vormen bij voldoende werk maar vooral bij voldoende voeding. MP is geen wondermiddel. Zonder voldoende goed voer ben je nergens.

Ik lees in je stukje dat je er soms ook niet aan kan komen met rijden. Bedenk wel dat sommige paarden nog veel heter worden van MP

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:53

Goh het is net alsof ik mijn paard zie. Wel ga ik mee met bovenstaande reacties wb het ruwvoer. Volop in de groei ven ik zelf van mening, onbeperkt ruwvoer.
Dat was voor de mijne echter niet alleen genoeg. Ik ben gaan zoeken en experimenteren met allerlei soorten voer en supplementen. Die van mij is overigens wel een binnenvetter. We zijn er nog lang niet, maar vermoed een maagzweer en behandel hem als dusdanig. Het gaat langzaam, maar zie wel heel duidelijk verbetering.
Uit bloed kwam overigens ook gewoon een nette uitslag. Geen afwijkingen.

Blijft lastig soms!

Edit, wel is eerst alle andere oorzaken uitgesloten van het wat schraal blijven, zoals gebit en bloed nagekeken en behandeld.

Daarnaast op het hete ohz, osteo, gebit, zadel enz ook al na laten kijken? Mijne groeit zo hard dat hij meerdere malen binnen enkele weken uit zijn zadel groeide. Daarna weer averechts effect want je verwacht dat niet op zo'n korte termijn, dan weer hierdoor viel er weer bespiering weg in de bovenlijn.

Succes en ik volg mee!
Laatst bijgewerkt door mellamoshan op 12-09-15 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:57

Onbeperkt is wat ik het liefst zou willen maar dat gaat gewoon niet. Ze staat met 3 andere 24/7 buiten en als ik zelf hooi ga kopen en ga voeren eet de rest het natuurlijk mee en dat heeft geen zin.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:27

Ufurio4e schreef:
Totje5mei schreef:

Grappig, die van mij deed echt niks naar een jaar pavo muscle build

Pavo werkte bij mijn vorige pony ook niet, heb ik een zak van gevoerd maar merkte geen verschil.

Mellamoshan: ik denk dat alleen ruwvoer ook niet genoeg is voor mijn paard, toen ze weer het land op mochten stonden ze daar van 8 tot 8 na opbouwen en daarna nog een berg ruwvoer waar ze nog lang mee bezig waren en ze werd wel vetter maar dat was het ook wel.