Ik ben sinds kort eigenaresse van een 4 jarige pony. Nu wil ik haar misschien andere brok gaan geven. Op stal krijgt ze 1/4 schep biks maar vraag mij af of dit biks geschikt is voor haar. Er zijn alleen zoveel soorten muesli's en biks op de markt dat ik eigenlijk niet weet wat geschikt is en wat jullie eigen ervaring hierin is. De pony word nu amper tot niet bereden omdat, we bezig zijn met grondwerken etc. Ze is 1.51 hoog en wat te zwaar. Ze staat nu van 10:00-16:00 op de wei en krijgt daarnaast ook nog 2x hooi.
Persoonlijk zou ik een pony of paard wat amper in het werk staat en zelfs te zwaar is, helemaal geen krachtvoer geven.
mrie
Geplaatst: 09-09-15 20:28
Als je pony vrolijk is en zijn werk gewoon doet dan is dit voer prima voor hem. Als er niks kapot is hoef je ook niks te repareren. Een kwartje biks lijkt me ook een heel normale hoeveelheid. Biks is veel minder belangrijk dan hooi, onbeperkt hooi is belangrijk. En als ik hooi zeg dan bedoel ik dus niet van dat zure koeienvoer genaamd kuil. Een paard hoort de hele dag door te kunnen eten. Hapje stapje hapje stapje. Al die muesleys en zo zijn in mijn ogen niet veel beter dan biks maar wel veel duurder.
ponyparadijs
Geplaatst: 09-09-15 20:29
Gewoon_Sam schreef:
Persoonlijk zou ik een pony of paard wat amper in het werk staat en zelfs te zwaar is, helemaal geen krachtvoer geven.
Volledig mee eens Iets van een vitamine korrel. Maar beter is alleen goed ruwvoer
Kleine aanvulling want ik drukte op de verkeerde knop en daarna sloeg de tablet vast : Als je iets wil geven, bijv.voor de vitamientjes/ mineralen of omdat je het naar vind dat je pony niets krijgt terwijl de rest wel gevoerd wordt, kijk dan eens naar brok zoals vitalbiks (graan- en melasse vrij ) of de brokjes van 'je paard gezond en Fit'.
bedankt voor de tips! Ik geef d'r een kwart biks omdat ze op een oude stalling staat en de boer zelf voert. Als ik zeg dat ze maar een handje mag vind de boer dat te weinig en geeft hij d'r vervolgens een halve schep bij, dus houd ik het liever bij een kwart zodat de boer zoiets heeft van ja een kwart is goed. Hij vind het anders zielig hij bedoelt et allemaal wel goed